Home » Internet » Facebook scorer på dit sociale ansigt
Facebook scorer på dit sociale ansigt

Facebook scorer på dit sociale ansigt

Share

Sociale sites vil tjene på din profil. Målrettet
markedsføring vil blive en milliardforretning, men Forbrugerrådet og EU trækker
i nødbremsen.

Er du 38 år? Hurra, så er du blandt de 99 udvalgte til denne konkurrence.

[pt id=’2003365′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Annoncørerne kan på kornet udspy annoncer der f.eks. målretter sig mod 38-årige kvinder.”‘]

Annoncørerne kan på kornet udspy annoncer, der f.eks. målretter sig mod 38-årige kvinder.

Det glade budskab med et rødt H&M logo dukker op på min Facebook-profil. Ud af de informationer, jeg har fodret systemet med, kan jeg se, at min fødselsdato afslører alt – også selv om jeg har bedt om, at det ikke oplyses på min profil. Danmarks mest populære site opsnapper nemlig brugernes data og videresælger dem til tredjepart. Deraf den lokkende konkurrence fra H&M. Ved at klikke lidt rundt ændrer afsenderen af annoncen navn til f.eks. IKEA, men budskabet er det samme: Deltag i en konkurrence for 38-årige.

Måske er jeg gammeldags og styret af feminin forfængelighed angående alder, men jeg mener nu, der må være grænser for, hvad der kommer andre ved. Det lader bare ikke til at stoppe Facebook og annoncørerne. De 38 år står stort og tydeligt på skærmen i form af en annonce.

Til gengæld har Facebook svært ved at placere mig, når det gælder civilstand. Er jeg gift, single eller i parforhold? Det afspejler sig også i reklamerne, der både lokker med, at et firma søger giftelystne brudeemner, spørger om jeg er 38 år og mor eller måske er interesseret i at møde søde fyre. I min profil kan jeg se hvorfor. Facebook og dermed annoncørerne er forvirrede, fordi feltet der angiver min civile stand, står tomt.

Intet er gratis

Fidusen med at videresælge kontaktinformationerne er logisk nok. De sociale sites, som Myspace, Youtube, Flickr, Facebook, Twitter og Linked In, skal jo hive pengene hjem et eller andet sted fra. Måske er vi blot blevet så vant til, at ting og tjenester bare er gratis, men sådan tænker et firma ikke. Heller ikke et i cyberspace. Der er ikke noget, som hedder gratis frokost, og når regningen skal betales, må brugerne bidrage.

Ved at indføre et betalingssystem for tredjepart håber Facebook i år endelig at kunne tjene penge. Hen over sommeren 2009 testede man betalingssystemet, som sitet håber vil skæppe i kassen i form af provision fra salg af produkter, småspil, musik etc.

Se også:  Sådan spotter du fup-konkurrencer på Facebook

Google har i længere tid kørt med samme form for målrettede bannerannoncer, f.eks. bestemt ud fra at du søger fra en dansk maskine, og hvad du ofte søger på, men Facebook har takket være brugernes profiler nærmest fået adgang til en uendelig seddelpresse. Jævnfør ovenstående kan annoncørerne på kornet udspy annoncer, der f.eks. målretter sig mod 38-årige kvinder, som (formentlig) gerne vil shoppe eller deltage i konkurrencer.

Det forbliver derude

”På sigt vil det blive stort”, siger analytiker Ray Valdes fra Gartner Research til Financial Times online om det nye betalingssystem.

”Sociale sites har længe lidt under ikke at tjene penge på brugerne, men dette her kan gøre det”.

Nettets struktur er i denne sammenhæng ideel, for profilen vil stadig være tilgængelig, selv om brugeren nedlægger, eller i Facebooks tilfælde deaktiverer, den, hvilket kommer bag på mange. Undersøgelser og interviews i Lonni Park Lynge og René Pedersens ”Den åbne Dagbog – unges brug af nettet” viser, at de yngre brugere slet ikke er klar over, at hvis de spammer eller flamer en eller anden med tekst eller billeder – i dette tilfælde på det ungdommelige og til tider meget karske Arto – jamen, så ligger det der for altid.

Derfor har de sociale sites frit spil med vores altid tilgængelige informationer, men det stopper ikke der. Ikke alene sætter Facebook sig på dine personlige oplysninger, de sætter sig også på dine billeder og alt andet materiale, du oploader, og det har især fået Forbrugerrådet op af stolen. Rådet og EU har rettet henvendelse til Facebook om at rette ind efter EU’s regler for personlige oplysninger, men i et svar til bl.a. det danske Datatilsynet, som faldt i juli måned i år, afviser Facebook at afgive rettigheden til brugernes materiale.

Du forbliver hos Facebook

Der er simpelthen for mange penge i skidtet, og desuden mener amerikanske Facebook, at det må være USA’s regler, som gælder. Her er persondataloven meget mere lempelig: Oplysningerne og materialet forbliver at være Facebooks, også selv om de bliver slettet af brugeren. Du har dermed fraskrevet dig retten til at fjerne eller få fjernet materialet. Måske er det også en del af forklaringen på, hvorfor det er så bøvlet at få nedlagt sin profil og få slettet sine billeder. Selv skrevne, personlige angreb på Arto skal gennem en længere procedure for at blive fjernet helt.

Se også:  Nu kan du slette alt hvad Facebook ved om din færden på nettet

Hos Forbrugerrådet mener it-jurist Anette Høyrup, at Facebook slet ikke har den samme opfattelse af begrebet privacy, altså det som definerer grænserne omkring en brugers private område på nettet, og hun er slet ikke tilfreds med den måde, vores oplysninger behandles på.

”For Forbrugerrådet er det jo vigtigt, at man som bruger på internettet selv kan vælge, om man ønsker, at ens oplysninger bliver solgt bag ens ryg”, forklarede Anette Høyrup til DR.

Hun håber, at et sæt fælles EU-regler kan dæmme op for den frie brug eller misbrug af oplysninger og materialer.

[pt id=’2003366′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Oplysningerne og materialet forbliver at være Facebooks også selv om de bliver slettet af brugeren.”‘]

Oplysningerne og materialet forbliver at være Facebooks, også selv om de bliver slettet af brugeren.

Du kan bruges i reklamer

Sat på spidsen kan Facebook med de amerikanske regler i ryggen videresælge ikke alene brugernes informationer, men også bruge deres materiale i reklamemæssig sammenhæng. Det skal man dog ikke være så bekymret over, mener it-eksperten Mikkel Svendsen, kreativ direktør i demib.dk.

Hvis Facebook sælger f.eks. billeder til kommercielle forhold, som brugerne ikke kan acceptere, så giver det simpelthen bagslag. Brugerne bliver vrede, bliver væk, og så eroderer hele ideen bag Facebook.

Mikkel Svendsen er i det hele taget på linje med Facebooks svar til Datatilsynet. På demib.dk forklarer han hvorfor:

”Facebook mener ikke, de skal overholde dansk lovgivning, da de ingen virksomhed har her og ingen maskiner har i Danmark. De mener ikke, at de alene fordi de sætter en cookie hos danske brugere, kan pålægges direkte at skulle overholde dansk lovgivning. Jeg er sådan set meget enig med Facebook. Det ville have helt uoverskuelige konsekvenser, hvis online virksomheder kunne pålægges lokale landes lovgivning i alle de lande, hvor en eller flere brugere kommer fra.

Løsningen er derfor ikke at trække dansk lovgivning ned over en amerikansk virksomhed, men at vi i stedet lærer at begå os på nettet. Ikke alene tænker os om når vi poster informationer, men også har i baghovedet, at hvis der skal være et sæt fælles spilleregler, så bliver de i sagens natur meget gennemsigtige og meget lempelige. Ellers kan det globale online-fællesskab ikke fungere”.

Som journalist og netværksguru Abelone Glahn formulerer det: ”Lad være med at lægge ting på nettet, hvad enten det er billeder eller indlæg, som du ikke vil have, at dine forældre skal se”.

[themepacific_accordion] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Fakta

[/themepacific_accordion_section] [/themepacific_accordion]


TAGS
Facebook
H&M
Sociale sites

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S