Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Facebook erklærer krig mod Google

Facebook har erklæret kamp til stregen ved at afsløre visionen om at
blive en bedre søgemaskine end Google. Et meget vanskeligt mål, mener en
af Danmarks førende søgemaskineeksperter, Søren Riisager fra
Webjuice.dk. Han hilser dog Mark Zuckerbergs initiativ velkommen og er
enig i, at Facebook med sine over 1,2 milliarder brugere er den eneste
aktør i dag, der har en chance for at bryde Googles monopol på nettet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Facebook fejrer i disse dage sin 10 års fødselsdag med bl.a. at løfte sløret for sine visioner for de kommende 10 år. Og de indebærer intet mindre end at blive verdens bedste søgemaskine. Med den nye søgefunktion Graph Search vil man kunne søge på tværs i de gigantiske mængder data, som Facebook har indsamlet om alle sine brugere. På den måde gør Graph Search det nemmere at finde frem til relevante informationer baseret på sit netværk på Facebook.

"Graph Search er en mere personaliseret søgemaskine, der kan svare på spørgsmål, som ikke har et objektivt svar, men bliver summen af det, dine venner og venners venner har tilfælles. F.eks. ”hvilken film skal jeg se i biografen” eller ”hvor får jeg den bedste sushi i min by”, forklarer Søren Riisager, der har beskæftiget sig med søgemaskineoptimering de sidste 15 år, og som til daglig driver konsulentvirksomheden www.webjuice.dk i København.

Han nævner, at Google også leverer personlige søgeresultater baseret på de ord, du tidligere har søgt på. Forskellen er dog, at Google ikke har samme mængde data og viden om brugernes interesser.

"Det Facebook er gode til, er netop at levere personlige og relevante søgeresultater baseret på en imponerende stor brugermasse. Facebook er meget proaktive, og forsøger hele tiden at være i dialog med brugerne og at lære dem endnu bedre at kende. De laver bl.a. spørgeundersøgelser blandt 35.000 mennesker hver dag for at få feedback på deres reklamer og den udvikling der hele tiden foregår på det område. Og det ser ud til at virke", siger Søren Riisager.

Han glæder sig over, at Google får konkurrence, men som det ser ud nu, er det stadig Google der via sin algoritme og Google Ads leverer de bedste resultater. Og uden konkurrence er priserne på f.eks. Google Ads skruet gevaldigt i vejret.

"Meget kan ændre sig i fremtiden og hvis ikke det skulle være Facebook, der gjorde forsøget, så ved jeg ikke, hvem det skulle være. Facebook selv regner med at det vil tage 10 år før Graph Search er færdigudviklet. Det er et spændende projekt og det ville være fantastisk for brugerne med mere konkurrence, men desværre tror jeg, de er for sent ude".

Han forklarer, at løbet er kørt hvad angår Facedown-generationen, altså de unge, der er online konstant og kigger ned i deres smartphones for at følge med. De startede med at have Facebook som deres primære kilde til information, men har nu også fået øjnene op for Google. Han gør også opmærksom på, at Facebook ikke er stort i alle lande, f.eks. i Rusland, hvor man har sit eget russiske pendant til Facebook.

Søren Riisager synes det lyder lidt urealistisk, at Facebook kommer til at slå Google som søgemaskine. Det har både Microsoft og Yahoo prøvet i årevis uden den store succes.

"Google er og bliver den største af den type søgemaskine vi kender i dag, vel at mærke hvis de fortsætter deres stræben efter hele tiden at blive bedre og videreudvikle deres produkter. Men Facebooks Graph Search er en anden måde at udnytte søgemaskinens potentiale på, og det bliver spændende at se, hvilken model, brugerne synes bedst om. Vi kommer til at udvide vores opfattelse af, hvilken slags information, vi kan søge os frem til på nettet, og det er en rigtig positiv udvikling", siger han.

Graphic Search er blevet eksponeret til en mindre gruppe af Facebook-brugere i en betaversion. I løbet af efteråret vil flere og flere få adgang til tjenesten alt afhængig af, hvordan den bliver modtaget.