Home » Underholdning » Guide: Få succes med din egen YouTube-kanal
Guide: Få succes med din egen YouTube-kanal

Guide: Få succes med din egen YouTube-kanal

Share

Kender du allerede YouTube, men synes, der skal ske noget mere? Så opret en tv-kanal til dit indhold

Du har allerede videoer på YouTube og mange flere på vej. Men skal folk for alvor lægge mærke til dit arbejde og nemmere finde det, bør du prøve at lægge videoerne i en kanal.

Alle, der tilmelder sig YouTube (i modsætning til blot at have en Google-konto), får som standard en gratis kanal. Her kan du uploade dine egne videoer, arrangere dem i sektioner, tilføje brugerdefinerede gadgets, holde øje med, hvem der ser hvad, skabe eksklusivt materiale til abonnenterne og meget, meget mere.

Nu om stunder er der mange, som tjener på deres YouTube-kanal, for eksempel ved indtægter fra reklamer og, i enkelte tilfælde, donationer fra seere. Du behøver ikke være et brand med global rækkevidde eller en station, som sender streaming af spil døgnet rundt, for at udnytte fordelene ved en kanal.

For eksempel kan du dele hjemmevideoer med familie og venner over hele verden via en privat abonnementskanal og holde dine pårørende opdaterede uanset, hvor de befinder sig.
Eller måske ønsker du at gemme en online portefølje af dine video- og animationsarbejder for at vise det til potentielle arbejdsgivere. En professionelt udseende YouTube-kanal er optimal, når det gælder om at have arbejdet til rådighed på alle tidspunkter og kunne fremvise sine potentielle design-færdigheder.

Vi kender alle historierne om for eksempel musikere, som er blevet ”opdaget” på YouTube, tilsyneladende ud af det blå. Sandheden er, at de fleste af dem har brugt en masse tid og kræfter på at udvikle deres YouTube-tilværelse og engagere deres følgere ved at skabe og præsentere fængende indhold.

Så hvis du håber at få et gennembrud på denne måde, skal du også arbejde for det.

Lad os være ærlige: meget af indholdet i denne artikel er kun af virkelig interesse for dem, som for alvor vil gøre brug af mulighederne for at tjene penge på deres YouTube-kanal. Vil du i bund og grund blot dele videoer, du har lavet, med ligesindede eller familie og venner, så fokuser på det bedst mulige og mest brugbare udseende. For tag ikke fejl: YouTube har udviklet sig til et kommercielt miljø med stor konkurrence, og skal din kanal have en chance, er der ingen genveje.

Skaberstudiet er dit værktøj

Det værktøj, du bruger mest, er Creator Studio. På dansk: Skaberstudie. For at få adgang skal du klikke på dit ID-foto på YouTubes hovedside og vælge knappen ”Skaberstudie”.
Der findes en app-version til iOS og Android, men den har ikke alle de funktioner, som browser-versionen har, så det er bedst at bruge en computer.
Skaberstudie er opdelt i seks adskilte sektioner hver med sit eget sæt styringer. Lad os se nærmere på, hvordan de hver især virker.

Ved at studere layoutet på eksisterende YouTube-kanaler får du ideer til,  hvordan du opsætter din egen kanal.

Ved at studere layoutet på eksisterende YouTube-kanaler får du ideer til, hvordan du opsætter din egen kanal.

Betjeningspanelet

Som navnet antyder, er det i betjeningspanelet, du får overblik over alt relevant om din kanal samt meddelelser. Hvert felt er en ”widget” (et ikon-styret miniprogram). Du kan ændre rækkefølgen. I toppen sidder “Videoer”, den overordnede liste over dine videoer med kort angivelse af antal visninger, kommentarer, sympatier og antipatier for hver enkelt. Disse bemærkninger er også opført i deres helhed i den nederste sektion, så du hurtigt kan gå dem igennem og besvare eller slette.

Under Videoadministrator finder du redskaber, som hjælper med at forbedre din kanal. YouTube vil minde dig om tilføjelser, så din kanal ser virkelig professionel ud. Det kan være dækkende beskrivelser for kanalen og de enkelte videoer, du tilføjer. Herfra peges du også i retning af videoer i Creator Academy, YouTubes egen kanal med tonsvis af vejledninger. Selvom de mange tips er praktiske, vil du måske på et tidspunkt gerne lukke sektionen. Du kan altid åbne den igen ved hjælp af ”Tilføj widget”-knappen under Betjeningspanel.

I feltet Analytics til højre ser du den samlede statistik, herunder hvor mange visninger dine videoer har haft, hvor mange minutter, og hvor mange abonnenter du har. Alle kortlagt i løbet af de sidste 28 dage. Klik på ”Se alle”-linket i bunden for at gå til den komplette Analytics-sektion.

 

Topbanner på ens YouTube-kanal fungerer lidt på samme måde som på en Facebook-side.

Topbanner på ens YouTube-kanal fungerer lidt på samme måde som på en Facebook-side.

Videoadministrator

Denne sektion er praktisk til videoklip, men der er et par andre nyttige funktioner.

Klik på knappen ”Rediger” ved siden af en video for at komme til den samme redigeringsskærm, vi allerede har set på. Sektionen Grundlæggende oplysninger er temmelig afgørende, for skal din kanal have maksimal dækning, bør du altid sikre, at dette afsnit er udfyldt for hver eneste video. Giv videoen en sigende titel, og opsummér i beskrivelsesfeltet, hvad videoen handler om. Hav in mente, hvilke slags emner seerne ofte søger efter. Du kan udvide emnerne i feltet Tags. Indsæt så mange termer som muligt; selv dem med bare den mindste relevans for indholdet. YouTube foreslår selv et par stykker baseret på videoens titel.

Indstillinger for privatliv

Under ”Grundlæggende oplysninger” klikker du på rullemenuen markeret ”Privat” for at ændre synligheden for dit klip. Er det markeret ”Privat”, er det kun udvalgte personer, som kan se det. Klik på knappen ”Del” for at indtaste deres mailadresser, eller vælg fra dine Google+-kontakter. Alle andre, som prøver at se videoen, vil se en besked om, at den er privat. Muligheden ”Skjult” er lidt mere ekstrem, da ingen andre end du kan se videoen og kun i redigeringssektionen. Brug denne status, hvis du er ved at foretage en masse ændringer i en video og ikke ønsker, at andre kan se den imens.

Du vil nok det meste af tiden have indstillet dine videoer til offentlig status, således at de er frit tilgængelige, og alle kan søge på dem og se dem.
Længere henne i hovedmenuens bånd foroven får du flere muligheder under “Forbedringer” og “Lyd”. Der er masser af justeringer, som du kan foretage under “Forbedringer”, og de fleste siger næsten sig selv. Et særlig smart værktøj er “Sløring af ansigter”, som du finder under “Sløringseffekter”. Det slører automatisk det, som YouTube registrerer som et ansigt.
Selvom det ikke er ufejlbarligt, er det en fantastisk metode til at beskytte privatlivets fred for dem, som du mener, ikke vil sætte pris på at være del af en YouTube-video.

Se også:  Den danske musik er tilbage på YouTube
Annoteringer og kort

En god måde at offentliggøre videoer i din kanal på er at bruge Annoteringer og Kort, de næste to valgmuligheder i hovedmenuen.
Annoteringer er de små tekstbeskeder, der kan dukke op på et bestemt tidspunkt i en video. Du kan bruge dem til at tilføje titler, forklarende noter til et bestemt område af billedet, sætte etiket på mennesker og steder etc. Der er forudindstillede typer for disse annoteringer, og du kan angive, hvilken tekst der skal vises og hvor længe.

Kort er lidt anderledes. Funktionen gør det muligt at tilføje et statisk overlap til hele eller en del af en video. Når seeren klikker på det, sendes vedkommende et nyt sted hen. For eksempel placerer mange et kort i slutningen af en video for at tilskynde folk til at se flere, lignende videoer på deres kanal. Du kan også promovere en ny spilleliste eller invitere folk til at besøge din hjemmeside med et hurtigt klik.

En kanal som PC Gamer viser, hvordan man med en masse spil-videoer, interviews og nyheder kan skabe et varieret indtryk.

En kanal som PC Gamer viser, hvordan man med en masse spil-videoer, interviews og nyheder kan skabe et varieret indtryk.

Brugerfællesskab

I sektion Fællesskab i hovedmenuen til venstre holder du styr på kommunikationen med dine seere og kan herfra også interagere med det bredere YouTube-fællesskab.
Under “Kommentarer” kan du se alle kommentarer, der er blevet efterladt, herunder dem, der gemmes til evaluering eller er mistænk for at være spam. Menupunktet “Beskeder” er dybest set YouTubes egen, interne funktion, hvor du kan sende og modtage private beskeder til andre medlemmer. Vær opmærksom på, at din kanal skal være tilsluttet en Google+-konto, hvis det skal virke.
Punktet Abonnenter er, ikke overraskende, listen over alle, der abonnerer på din kanal, mens du i Indstillinger for fællesskab håndterer potentielt vanskelige brugere.

Der vil uundgåeligt være folk, som ”troller” din kanal ved for eksempel at efterlade ubehagelige kommentarer; du kan vælge at blokere disse mennesker og fjerne deres udsagn ved hjælp af værktøjer, som vises ud for hver kommentar. Hvis du senere beslutter dig for at hæve blokeringen, gør du det ved at finde deres brugernavne opført herinde under Indstillinger for fællesskab.
I boksen ”Blackliste” kan du angive ord, som du ikke ønsker, skal optræde i kommentarerne.
Hvert indlæg, der indeholder noget, som synes at ligne de ord, bliver automatisk holdt tilbage, så du kan kontrollere dem, før de offentliggøres.

Kanal

Der er en masse, du kan tage fat i under sektionen Kanal. Her finder du alle mulige indstillinger. De fleste af dem er enten selvforklarende eller har links til flere oplysninger, så vi gennemgår dem ikke alle i detaljer.

Med hensyn til at holde din kanal i topform er der dog et par ret nyttige funktioner, herunder Udvalgt indhold (tredje punkt under Kanal). Under Udvalgt video eller playliste kan du fremhæve en bestemt video eller flere, som du ønsker, dine seere skal være opmærksomme på. Det kan være din senest uploadede video eller en speciel playlist med videoer, du har sat sammen og gemt.
Den udvalgte liste dukker op som et klikbart banner på et tidspunkt i løbet af hver af dine videoer, som bliver spillet. Normalt hen mod slutningen, men du kan angive andre tidspunkter. Det er en fantastisk metode til at introducere folk til andet indhold på din kanal.

Kanalannonce

Kunne du tænke dig at få lidt gratis reklame for din kanal med hjælp fra YouTube? Accepterer du at deltage, kan du være heldig, at netop din kanal vises. Det sker i form af en YouTube-reklame, hvor uddrag af videoer fra din kanal bliver vist. Seere, som klikker på annoncen, sendes direkte til din kanal. Der er ingen ekstra gebyrer for denne service, men du er selvfølgelig heller ikke garanteret, at du bliver udvalgt.

Det siger sig selv, at kanaler med en stor mængde indhold, masser af abonnenter og regelmæssige opdateringer er mere tilbøjelige til at blive valgt ud end andre, så hold i din kanal ajour, hvis du drømmer om at få chancen. Du skal også være sikker på, at du ejer ophavsretten til indholdet på din kanal – men det gør du jo selvfølgelig.

YouTube har en kanal med en masse inspiration til, hvordan du får mest ud af din egen: Creator Academy.

YouTube har en kanal med en masse inspiration til, hvordan du får mest ud af din egen: Creator Academy.

Branding

Et andet element i sektionen Kanal, som er værd at se nærmere på, er Branding. Her kan du hurtig og nemt sikre, at hver af dine videoer på din kanal får et vandmærke efter dit design. Det er under “Branding”, du uploader den relevante grafik-fil. Vandmærket overlejres på videoen (hvilket betyder, at det bør have en gennemsigtig baggrund for at være effektivt), og seerne kan klikke på det for at abonnere på din kanal.

Muligheden er praktisk, da du på den måde, ikke behøver at tjekke, om hver eneste af dine videoer har vandmærket indlejret. Og du behøver ikke genudgive videoer, som mangler vandmærket og dermed risikere at miste videokvalitet.

Analytics

I takt med at din kanal vokser (indhold, seere og abonnenter), vil sektionen Analytics få større og større betydning. For de, som vil tjene seriøse penge på deres YouTube-videoer, er denne sektion intet mindre end absolut nødvendig.

Analytics viser dig, potentielt ned til mindste detalje, hvem der ser dine videoer og i hvor lang tid. Hvor de er henne i verden, om de kan lide, hvad de ser, eller ej, hvad de ser og på hvilke platforme (for eksempel fra en browser på en stationær computer, iOS, Android og så videre) etc. Analytics giver dig rådata om dine seere, så det er op til dig at fortolke dem og bruge dem til at øge din kanals succes. Hvis du for eksempel sidder i Danmark, og de fleste af dine seere også er bosat i Danmark, så kan du give dit indhold en bredere appel, altså gøre det mere universelt. Måske ved at inkludere færre kulturelle referencer, som ikke vil blive forstået af andre end danskere. Med mindre, selvfølgelig, at det præcis er det, du går efter.

Tilsvarende er oplysningerne under punktet Trafikkilder en god indikation for, hvor dine seere kigger på dine videoer. Hvis, for eksempel, næsten alle er opført som forbundet med YouTube, betyder det, at folk har klikket via dit YouTube-websted for at finde indholdet, i stedet for at have opdaget det andre steder fra. I dette tilfælde er det smart, at links til dine videoer annonceres og indlejres overalt. For eksempel på din Facebook-profil, i Twitter-beskeder, på blogs, internetfora og så videre. Gør du det, vil stederne blive vist (for eksempel) indlejret på andre hjemmesider og i eksterne apps og programmer. Sektionen Engagementsrapporter viser dig værdifuld oversigt over abonnenter, de, der kunne lide og ikke lide dine videoer, folk der tilføjede dem til deres playlister, og så videre. Kort sagt, det er her, du virkelig kan bore ned og se hvem, der gør hvad på din kanal.

Kom endnu længere

Når du studerer Analytics, skal du blot klikke på knappen med spørgsmålstegnet, som ligger i bunden af siden, for at få en detaljeret forklaring på, hvad den enkelte funktion gør. I nogle tilfælde får du også et link til mere information.

YouTube stiller store mængder af hjælp til rådighed for indholdsudviklere. Når du klikker på knappen ”Hjælp” (med spørgsmålstegnet) og vælger ”Gennemse alle artikler”, sendes du videre til en side dedikeret hjælp til YouTube-brugere. Du kan også klikke på den sorte knap ”Hjælp og feedback”.

Mange af de danske links er stadig kun udformet som tekst, og det er ikke alle, som viser indhold, når du klikker på dem. Men i bunden kan du klikke på linket ved siden af den gule knap med en pil og få adgang til hjælpevideoer, som ligger på en særlig YouTube-hjælpekanal. Her finder du indhold og nyttige oplysninger om, hvordan du får mest muligt ud af din kanal. På youtube.com/user/creatoracademy findes også masser af videoer, hvor brugere inden for bestemte emner fortæller om deres erfaringer.

En af de vigtigste erfaringer, som fremhæves, er at gøre din kanal til et fællesskab. Du skal ikke betragte den som en kanal, som vi kender det fra vores tv, eller et websted, som folk kun besøger én gang. Prøv i stedet at skabe en struktureret oplevelse, som involverer seerne. Blandt andet gennem masser af nyt indhold hele tiden og ved at sikre, at seerne konstant er i fokus ved at henvende sig til dem i videoen. For eksempel ved at opfordre dem til at efterlade kommentarer.

Afhængigt af, hvilken type videoer du tilbyder seerne, vil du sikkert også finde lektionerne om forproduktion og den egent-lige produktion nyttig. Det herlige med YouTube er, selvfølgelig, at du ikke behøver et stort tv-studie for at lave fantastiske videoer, men at give det bedste look med selv begrænsede ressourcer er stadig vigtigt.

Er du virkelig dedikeret, kan du lære, hvordan du bedst tjener penge på dine videoer, men det vil kræve en masse tid og engagement fra din side. I sidste ende er din YouTube-kanal, hvad du gør den til, uanset om det er en uformel samling af hjemmevideoer eller en kommerciel kanal drevet på fuld tid. Så se at komme i gang med at lave videoer.

 

Tjen penge

dt09_youtube06

Lad os punktere alle myter: YouTube er ikke en genvej til rigdom. Du tjener ikke penge, bare fordi du lægger et par videoer op, hvor du spiller sange, du selv har lavet, og så strømmer folk til. Vil du prøve at få en indkomst ud af dit indhold, skal du være parat til at lægge en stor indsats i det – og sikkert blive skuffet i begyndelsen. YouTube er
enormt og meget konkurrencepræget, og de største kanaler har et kæmpe, loyalt publikum.

Når det er sagt, er det bestemt ikke umuligt. På skrækkeligt business-sprog kaldes det monetarisering, og skåret ind til benet betyder det, at annoncer knyttes til dine videoer. Annoncer fra virksomheder, der mener, at deres kunder vil være interesseret i dit indhold.

Dette gøres nemmere med Googles tjeneste kaldet AdSense, som også viser relevante annoncer ved siden af søge-resultater. Jo flere visninger, du får, og jo flere mennesker, der abonnerer på din kanal, jo mere (i teorien) kan du tjene. Selvom Google naturligvis tager sin del af kagen ved hver transaktion, uanset hvor lille den er.

Det er ikke raketvidenskab, men du bliver nødt til at registrere dig hos AdSense og blive godkendt af Google for at komme i gang. Dit bedste udgangspunkt er her Creator Academy og den serie af videoer, som forklarer hele processen.

 

dt09_youtube07

Tænk over designet

Er du seriøs omkring det at have en YouTube-kanal, kan du tilføje grafik, som er tilpasset dit brand. Måske endda indarbejde skræddersyet programmering for at tilføje widgets osv.
Naturligvis er det lidt ud over, hvad vi har plads til at afdække her, og under alle omstændigheder vil du nok ansætte andre til de tekniske ting. I så fald er det værd at overveje et par ting.

YouTube er specielt, når det gælder funktioner, du kan medtage i dine uploadede videoer og med hensyn til, hvordan du integrerer for eksempel mekanikker i brugerfladen. Enhver god webprogrammør bør give dig fuldstændige oplysninger om, hvilken funktiona-litet du kan inkludere, og hvordan du gør det bedst, men hav det i baghovedet, mens du gør dine forberedelser. Det kan nemlig have en væsentlig indvirkning på, hvordan designet belastes og på indholdets samlede størrelse. Er du selv designer og arbejder med kunder, så sørg for, at de også er klar over eventuelle begrænsninger. Bare så du ikke fremlæg-ger et stort unikt koncept, og så kort før lancering finder ud af, at det bryder reglerne og ikke vil blive accepteret af YouTube i det lange løb.

Heldigvis har YouTube lempet mange af sine politikker vedrørende for eksempel tilføjelse af links til ”rivaliserende” steder som Facebook og Twitter. I dag kan det inkorporeres ved hjælp af standardindstillinger.

Et stort advarselsflag, når du opretter brugerdefinerede effekter, skal hæves ved kopiering af You-Tube-funktioner. Lad os for eksempel sige, at du er ved at lave en form for afstemningssystem i en app, der giver brugerne mulighed for at stemme om udvalgte videoer. Så kan du ikke bruge dit eget system og kopiere YouTubes popularitetsmåler med ”Thumbs Up” og ”Thumbs Down”. Du kan udnytte funktionen direkte fra YouTube, men det giver begrænset kontrol over, hvad du kan bruge data til.

Så styr udenom om alt det, som du mener, begrænser dig.


TAGS
YouTube

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S