Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Corona-pandemien har givet rejsende et fornyet fokus på sundhed og sikkerhed. Med den nye app har citizenM gjort en indsats for at gæsterne kan føle sig ekstra trygge under hele opholdet.
Gæster kan åbne deres værelse eller oprette et nøglekort via deres egen mobile enhed. Scanning af pas ved selvbetjeningsterminaler er overflødigt – det kan klares gennem appen. Når gæster tjekker ind, kan de bruge deres telefon til at låse op for deres værelse, bestille mad og drikkevarer, styre indklima og underholdning samt bestille ekstra puder, toiletartikler, morgenvækning og til sidst kan man tjekke ud, når opholdet er forbi. I dag har rejsende et fornyet fokus på sundhed og sikkerhed. Med appen og den kontaktløse oplevelse kan citizenM-gæster nu føle sig ekstra trygge under hele opholdet.
Ud over den kontaktløse hoteloplevelse kan appen hjælpe brugerne med at opdage byens hotspots, låse op for særlige fordele og finde de mest grønne områder og løberuter. For nemheds skyld er der et søgefilter til gåafstand for at fremhæve attraktioner, der kun er en kort gåtur fra ethvert citizenM-hotel.
Sikkerhed hos citizenM
En kontaktløs oplevelse er ikke den eneste sikkerhedsforanstaltning for gæster på deres kommende rejse. Siden citizenM alene tilbyder én værelsestype, har det været nemt at implementere nye hygiejnestandarder. Værelserne har få rengøringsoverflader, der består af materialer som Corian, og ingen tæpper, sengetæpper eller chokolade på puderne. Hvert enkelt værelse er altid blevet ventileret med 100% frisk luft (i stedet for recirkuleret). Hotelbrandet er desuden gået over til en valgfri husholdningsservice for at øge hygiejnesikkerheden - medmindre gæsterne beder om rengøring, kommer ingen ind på værelset.
Som noget nyt har ethvert hotel desuden strategisk placeret desinfektionsstationer for alle gæster og ansatte. Sociale distanceringsskilte og sikkerhedsruter er tydeligt markeret. Elektrostatiske sprøjter er desuden klar til at desinficere baggage, fællesområder og værelser efter udtjekning. Desuden garanterer alle citizenMs vaskeripartnere at levere desinficeret rent linned.
Effektive små teams er til stede nat og dag. Gæster ser derfor ofte de samme ansigter og kommer i kontakt med færre medarbejdere end på et typisk hotel, der har 100 mennesker på arbejde på ethvert givent tidspunkt. Morgenmaden er forseglet i poser og er til rådighed som værelseslevering og takeaway. Baristafremstillet kaffe og cocktails kan stadig fås i kantineM.
For at begrænse fysisk interaktion har hotelkæden indført kontantløse betalinger på tværs af hele sin portefølje – husreglerne er også på plads alle locations for at yde en ekstra sikkerhed.