Home » Internet » Få it-udstyr i millionklassen i ”skyen”
Få it-udstyr i millionklassen i ”skyen”

Få it-udstyr i millionklassen i ”skyen”

Share

Når du får varetaget dine it-løsninger som mail og andet i ”skyen”, får du også ofte adgang til it-løsninger, der normalt er forbeholdt store firmaer. Læs med her, og se, hvad det betyder for dig og for de firmaer, der benytter disse tjenester.

Har du, eller får du en såkaldt hosting, får du i mange tilfælde også direkte adgang til it-udstyr i millionklassen, men uden at mærke direkte til det. For så får du via din internetforbindelse ”hul igennem” til et hosting-center, hvor man benytter firewalls og servere i superklassen.

Det giver en lang række fordele. Ikke mindst sikkerhed mod virus og for eksempel brand og indbrud. For når dine data ligger sikkert på en server, der i teorien kan ligge på den anden side af jorden, betyder det, at du stadig har dem uanset, hvad der sker på dit matrikelnummer.

For har du din mail hos f.eks. Gmail og Hotmail, betyder det, at alle dine mails og data ligger på en server i ”skyen”, som det så populært hedder. Det betyder, at de groft sagt er sikret uanset, hvad der sker. I teorien i hvert fald.

Men ofte er det mere sikkert at have dine mails og andet et sådant sted end kun på egen computer. For her er der firewalls i millionklassen samt it-udstyr, du aldrig kunne drømme om at have som privat.

Lav dit arbejde direkte i skyen

Fordelene er mange, men det handler først og fremmest om sikkerhed, dernæst muligheder. For arbejder du i ”skyen”, får du også adgang til en lang række muligheder og programmer, som du kan arbejde på direkte.

Der er mange eksempler på, hvad du kan i ”skyen”, som vi løbende fortæller om her i bladet. Men et af de nyere er fra Microsoft i deres nye kontorpakke 2010.

Her er en af nyhederne, at du kan benytte mange forskellige leverandørers internetløsninger – også selvom disse ikke er helt kompatible med alle funktioner i Microsoft-pakken.

Men du kan dele dine dokumenter online, du kan lægge dine data på nettet og lave en adgang til et fælles onlinested til familien eller virksomheden. Det kan du via SkyDrive.com, hvorfra du kan uploade et Office-dokument.

Når det er gjort, bliver det til en webapplikation, som andre kan kigge og redigere i. Også selvom de ikke har programmet, du har lavet det i. Dette kræver et Windows Live ID, men da det er gratis, er det ikke noget problem.

Der er andre muligheder – en af de mere kendte er Googles Documents, hvor du kan oprette og lave dokumenter som tekst og regneark direkte på internettet.

Fordel, ud over at det er gratis, er, at du kan arbejde på dine dokumenter, uanset hvor du er, og hvilken computer du har til rådighed. Så længe du har adgang til internettet, vil du kunne få adgang og arbejde på dine dokumenter.

Få ulemper

Der findes mange forskellige løsninger, som er gratis eller næsten gratis. At have sine følsomme data, billeder eller andet online giver som sagt mange fordele. Ulemperne er naturligvis, at hastigheden begrænses af den internetforbindelse, du har, eller hvis nettet er nede hos din udbyder, eller dér hvor du bliver hostet.

Det handler også om følelser – at vide at dine billeder med mere rent faktisk ligger på en disk i hjemmet, kan være meget rart. Så en dobbeltløsning, hvor du for eksempel har en harddisk med ekstra beskyttelse, hvor du gemmer følsomme filer – samtidig med at de ligger på serveren hos dem, hvor du har forskellige tjenester, kunne være en god løsning.

Se også:  Cisco køber ungarsk firma der gør det nemmere at rulle cloud-apps ud

Det vigtige er at finde en løsning, der matcher dine behov og økonomi. Og ikke mindst en løsning, som betyder, at du føler dig sikker. Og du skal huske, at du stadig skal holde dine antivirusprogrammer up to date – især når de følsomme data skal overføres via nettet til en server et andet sted.

Firmaer kan spare millioner

I firma sammenhæng har man i mange brancher områder, hvor man meget let kan spare – områder hvor det er forsømt, og det kan i værste fald få fatale følger.

Det er især it-driften, som mange sparer på, og det kan være en kostbar beslutning.Er it-driften ustabil eller ude af funktion, kan det koste virksomheden mange penge og måske fremtidige opgaver. Som privat bruger kan du som beskrevet få lignende løsninger, men som firma giver det endnu mere mening.

Der er mange firmaer, som tilbyder mange forskellige løsninger, og et af dem er NEM It-solutions, som faktisk startede for 17 år siden med at sælge hardware. I dag leverer de primært it-service og er et godt eksempel på en virksomhed, som leverer ”fjernløsninger” til mindre og større virksomheder.

NEM It-solutions har mange forskelligartede firmaer som kunder, som de har et stort kendskab til. Ulrik Holm Nielsen, teknisk chef og partner i firmaet, forklarer: ”I mange produktionsvirksomheder handler det om ”just in time”, og det betyder, at tingene skal laves hurtigt og ofte i sidste øjeblik.

Danske firmaer skal ofte overleve på hastighed, kvalitet og stabilitet i leverancerne. Det er svært at konkurrere på arbejdsløn med udlandet, men kvaliteten kan de konkurrere med. Men det kræver at it-driften, som jo ofte styrer hele produktionen, er i orden og altid er stabil.

Hostet it giver bedre arbejdsgang

Hos NEM It-solutions er man eksperter i at optimere arbejdsgange. ”Se på infrastrukturen – her kan ofte spares tid. For eksempel ved optimering af mail-, filsystem og backup. Kort sagt alt it” forklarer Ulrik Holm Nilsen, som også fortæller, at de meget typisk kan spare firmaer for mange penge, når de får lov til at overtage it-driften.

”Mange virksomheder investerer generelt mange penge i produktionsudstyr, men glemmer at sikre sig, at de maskiner, der er tilsluttet udstyret, bliver vedligeholdt og udskiftet i tide.

Udskiftning af en server eller andet er ikke noget, man tænker over” forklarer Ulrik, som også fortæller, at en server og meget andet it-udstyr typisk kun har en levetid på tre år.

Det skyldes, at udviklingen går så hurtigt på dette felt. Derfor er der typisk en garanti i tre år, og producenten lover derfor at kunne levere reservedele i de tre år. Herefter kan det tage lang tid at få en reservedel hjem, og det kan i værste fald betyde, at produktionen står stille i flere dage!

”Vi havde en grafisk virksomhed, der havde en server, der gik ned, og da den indeholdt deres produktionsstyring, betød det, at de måtte sende folk hjem en hel arbejdsdag.

Vi fik den heldigvis op at køre igen – var det ikke lykkedes, kunne det have betydet, at virksomheden havde måttet lukke ned i 3-4 dage” fortæller Ulrik Holm Nielsen. Man har også været ude for, at en server, der var essentiel for driften af virksomheden, stod på et støvet og varmt loftsrum uden ventilation!

[pt id=’2014484′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Morten Nybo Dahl er it-drifsansvarlig hos NEM It-solutions. Her kan de se i realtime om der er et problem hos en kunde de hoster – ofte før kunden selv opdager at der er et problem.”‘]

Morten Nybo Dahl er it-drifsansvarlig hos NEM It-solutions. Her kan de se i realtime, om der er et problem hos en kunde, de hoster – ofte før kunden selv opdager, at der er et problem.

NEM It-solutions tilbyder mange forskellige it-løsninger, og man er eksperter i at optimere it-driften, så den koster så lidt som muligt. En af de populære løsninger er at placere it-udstyret i et hostingcenter, altså ude af huset.

Se også:  Danske forskere vil løse pladsproblemerne i skyen

Man har stadig computere i virksomheden, men servere med mere står i et specielt serverrum i hostingcenteret, hvor der er optimal temperatur, ekstra brandsikring, nødstrømsanlæg og så videre. Det føles i praksis som om, serveren var i virksomheden.

NEM It-solutions kan overvåge it-driften og/eller stå for hele driften. Det betyder, at de tager sig af alt og kan ofte se et problem, før det opstår. Man kan se en fejl, før den giver et problem og udbedre den.

”Før i tiden have man it-folk ansat i hver enkelt virksomhed. I dag kan man optimere arbejdsopgaverne, og man kan erstatte mange funktioner med teknologi, og det kan give store besparelser på både kort og lang sigt” forklarer Ulrik Holm Nielsen.

Lav backup ”i byen”

Et af de områder, hvor der er penge at spare på optimering, er på backup. I stedet for at lave backup, via for eksempel bånd, kan man gøre det online via internettet helt automatisk. Både som privat og som firma sparer du besværet med, at du selv eller en medarbejder skal huske at lave (og kontrollere) backup.

Med online backup vil det køre automatisk, og bliver der ikke lavet backup, vil man se det i NEM It-solutions driftscenter, som vil sørge for at give besked herom. Samme løsning kan du få hos andre it-service virksomheder.

[pt id=’2014483′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Specialtandlægerne i indre København er et af de firmaer som i høj grad benytter sig af hosting. De har følsomme data fra patienter og bor samtidig i en gammel fredet bygning hvor det ikke er muligt med god køling og de installationer som et godt serverrum kræver. Derfor har de mindre terminaler og al ”computerkraften” i et hostingcenter.”‘]

Specialtandlægerne i indre København er et af de firmaer, som i høj grad benytter sig af hosting. De har følsomme data fra patienter og bor samtidig i en gammel fredet bygning, hvor det ikke er muligt med god køling og de installationer, som et godt serverrum kræver. Derfor har de mindre terminaler og al ”computerkraften” i et hostingcenter.

Denne service kan ligesom de øvrige services hos NEM It-solutions skræddersyes efter behov. ”Vi får vores teknikere og konsulenter til at gennemgå virksomheden og lytter på behovene.

På det grundlag kan vi give en række anbefalinger. Vi finder ofte en løsning, og senere kan man altid vælge flere serviceydelser, hvis behovet opstår. Hvilken løsning man vælger er naturligvis op til kunden, og heldigvis er de fleste meget tilfredse, når de først har set, hvor meget det kan spare i tid, ærgrelser og ikke mindst penge, når man lader os varetage it-driften” slutter Ulrik Holm Nielsen.

Som at have dit eget serverrum i millionklassen.

Hvis du har flyttet din server ud i et hostingcenter, har du adgang til faciliteter, der normalt koster i millionklassen at etablere. Det er som at få en Ferrari, men betale for en Fiat.

Fidusen er, at mange virksomheder deles om et hostingcenter, der er optimeret til at huse servere og andet it-udstyr. Hostingcenteret koster typisk 20-25 mio.kr. at etablere og har dobbelte airconditionanlæg, nødstrømsgeneratorer, brandslukningsanlæg og avanceret adgangskontrol a la Fort Knox med fingeraftryks- eller irisscanning.

[pt id=’2014482′ size=’large’ link=’file’]

 

Virksomheden forbindes med hostingcenteret via internettet eller med en LAN2LAN forbindelse, der fungerer som et kabel mellem virksomheden og hostingcenteret. I praksis kan du ikke mærke forskel på, om serveren står i et rum ved siden af trykpressen eller flere kilometer væk.

Flytter du din virksomhed, behøver du ikke at tænke på serverrummet. Hostingcenteret er ligeglad med, hvor virksomheden ligger, blot der er adgang til internettet eller en LAN2LAN forbindelse.


TAGS
Cloud
cloud-computing
sky

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S