Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Få flere YouTube-visninger på professionel vis

YouTube er et mysterium, lige dele videohosting-website og en mystisk, ubegribelig og evigt foranderlig algoritme. Det er en stadig kamp at få sit indhold ud til beskuerne. Hvis man er heldig, står de i kø, men sandsynligheden taler for, at de ikke gør det. I praksis kan man kun håbe på at gøre sine videoer så interaktive som muligt.

Af Alex Cox, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

I denne guide viser vi, hvordan du kan bruge YouTubes egne værktøjer til at tilføje links, referencer til dit øvrige indhold og kvalitetsforbedringer, der gør oplevelsen behagelig for brugerne.

Vi ser også på, hvordan du kan tviste algoritmen til din fordel. Som så mange andre Google-projekter har YouTube indført disse funktioner i småbidder. Der er ingen synderlig synergi mellem dem, og der er derfor meget at lære. Men hvis man griber det rigtigt an, kan man øge antallet af seere.

1 Videoudvikling

Tag det nu roligt. Før du går i gang med YouTubes værktøjer, skal du tænke i de rigtige baner, når du laver dine videoer. Hvis du refererer til noget fra en af dine tidligere uploads under en optagelse, skal du gøre et notat, for du kommer til at føje et link til den senere. Husk at inddrage en grafik med et abonner-ikon et sted i din video.

Du kan overveje at oprette et slutkort med klip fra tidligere episoder, som du har uploadet – det opmuntrer seerne til at se mere på dit værk. Hvis du kører en serie, bør du tænke på at inddrage lidt af den næste episode som en teaser. Det er små ting, men de er vigtige, hvis man vil have fat i sit publikum.

Tænk over din video-thumbnail. Den er vigtig, når seerne skal hentes ind til din kanal, og den er langt vigtigere end nogen klik-lokkemad. Bevares, der findes folk, som har gjort stort indtryk på YouTube uden skræddersyede thumbnails, men der er ikke mange af dem, og du kommer næppe til at slutte dig til skaren.

Sørg for, at dine thumbnails er iøjnefaldende, spændende og på et professionelt niveau. Hvis din branding er i orden, kommer resten af sig selv.

2 Det første upload

Når din video og de tiknyttede ressourcer er på plads, går du til YouTube. Log ind med din Google-konto og begiv dig til Creator Studio. Hvis du ikke allerede har en YouTube-kanal, kan du se en gigantisk knap, der opfordrer dig til at oprette en; sørg for at klikke “Use a business or other name”, medmindre du vil have alting uploadet under dit eget navn. Gå til fanen “Channel”, når du er færdig, og tryk på den blå “Verify”-knap, så du kan afslutte bekræftelsen af din konto. Indtil du når så langt, er du udsat for visse begrænsninger.

Der er en “Upload”-knap til højre for søgeboksen. Klik her, og træk din video til det ønskede område, idet du sikrer dig, at privatlivsindstillingen ikke er “Public,” medmindre du ønsker, at Gud og hvermand kan se dit værk, før det er færdigt. Mens din video uploader og bliver bearbejdet via YouTubes computer, kan du begynde at udfylde den første nøgleinformation.

Find på en fiks titel, og gør beskrivelsen så indholdsrig, som du kan, og tilføj så mange passende ord og sætninger, som du kan finde på. Når You-Tube skal inddrage dit værk i listen “related videos”, må man formode, det er her, der først bliver søgt. Men man ved det ikke med sikkerhed, og det kan ændre sig i morgen. Prøv at finde på tags af den type, som dine venner og rivaler bruger, og skriv dem her.

3 Flere indstillinger

Før du er færdig med det indledende upload-trin, går du til fanen “Advanced Settings”. Her kan du blandt andet blokere kommentarer og indstille licensen til din video, medmindre du er fornøjet med, at den bliver remixet af Creative Commons-brugere. Så mangler vi at vælge en kategori til videoen, vælge sprog og give mulighed for andres bidrag, hvilket betyder, at frivillige bidragydere kan levere undertekster på andre sprog.

Det er meget vigtigt, at du husker at klikke i content declaration, hvis du er blevet betalt for at nævne et bestemt produkt. Hvis du ikke gør det, kan du havne i juridisk uføre.

 Klik “Done”, når du er færdig. Du behøver ikke at vente, på at videoen bliver færdigbearbejdet, men du skal dog vente på, at dens upload bliver færdigt.

4 Et godt billede

Gå tilbage til Creator Studio, og klik “Edit” på den video, du netop har uploadet. Du ser nu mange af de funktioner, som var der før, men mange af dem er nu opført på topbjælken. Vi begynder der, hvor vi er.

Dette første skærmbillede bør rumme en knap til upload af dit eget thumbnail-billede. Sørg for, at det er i 16:9-format og under 2 MB. Du har måske brugt en komprimeret jpg-fil i stedet for .png i betragtning af begrænsningerne i størrelse, og hos os plejer vi at skalere til mindst 1920 x 1080.

Hvis du vil leve farligt, kan du bruge et af YouTubes tre udstrakte billeder, men de duer sandsynligvis ikke. Når du er tilfreds, klikker du “Save Changes” og går til fanen “Enhancements”.

Præsenter og ret

Præsentationen af din kanal er supervigtig. Det er her, de famlende amatører bliver skilt fra professionelle YouTube-brugere. Hvis nye seere møder en kanal, der tager sig forrygende ud, er de mere til-bøjelige til at kigge indenfor. Det første, de ser, er din kanals ikon, Gå til “Channel > Advanced” for at gøre det smukt, og skriv de nøgleord, du gerne vil forbinde med din kanal.

Gå så til kanalen, og lad markøren glide over banneret foroven. Klik på pen-ikonet og derefter på “Edit channel art”. Så kan du uploade dit eget smukke header-billede. Du kan finde en skabelon på https://support.goo-gle.com/youtube/answer/2972003?hl=en-GB, som kan hjælpe dig med at få styr på proportionerne. Hvis du har mere esoterisk indhold, er det værd at overveje at oprette en kanaltrailer, der introducerer dine sager for nye gæster. Upload den som sædvanlig, gå til din kanal, klik “For new visitors,” og brug så plus-knappen til at vælge den video, du vil have frem øverst på dine uploads.

5 Hold dig fra fjollede ting

Der er forskellige fjollede funktioner på fanen “Enhancements”, som du aldrig i livet bør røre ved. Det drejer sig om slow motion, time lapse og stabilize. Hold dig fra dem. Hvis du vil opnå lignende effekter, skal du gøre det i din redigeringssoftware, før du uploader.

Et klik på knappen “Auto-fix” kan hjælpe på mudrede videoer. Hvis du giver den en chance, kan du se et smugkig af din video side for side. Træk i centerlinjen, hvis du vil ændre visningen.

 Tryk på “Trim”-knappen for at sikre dig, at din uploads start- og slutpunkter er rigtigt indstillet. Panelet “Filters” rummer en række oversmarte filtre, der sandsynligvis blot generer dit publikum. Under “Blurring effects” finder man den eneste nogenlunde anvendelige funktion til automatisk at anonymisere ansigter ved hjælp af Googles gennemarbejdede anonymitetsfilter.

Klik “Save”, når du er færdig. En anden mulighed er at gemme resultaterne i en ny video, hvis du ikke ønsker originalen ødelagt. Du kan også gå tilbage til originalen med “Revert to original”, hvis du har lavet noget værre rod.


6 Super-soundtrack

Det sidste, nogen skaber af YouTube-indhold ønsker sig, er copyrightproblemer. En af de sikreste måder at få dem på består i at bruge audio, som du ikke har rettighederne til. Fanen “Audio” giver dig adgang til YouTubes audiobibliotek og leverer en hurtig måde, hvorpå du kan smække musik direkte på din video, men ligesom mange andre af disse værktøjer er det i bedste fald klodset. Vælg dit spor, og tryk på “Position Audio”. Nu kan du trimme og flytte dit spor, så det fremstår helt, som du vil have det.

Det kan være en bedre ide at bruge audiobiblioteket på et tidligere trin i processen. Gå til www.youtube.com/audiolibrary/music og find det. Alt, hvad der er her, må du bruge uden problemer, når du vil pynte dine videoer med lyd. Husk dog, at du måske skal inddrage bestemte vendinger i din videobeskrivelse. Tjek licensbetingelserne, før du downloader filen.

Se resultatet

YouTubes analyseværktøjer er glimrende til at spore virkningen af dine ændringer på dit publikum. Her kan du se, hvad du får ud af reklamerne. Gå til “Analytics”-sektionen til venstre, hvor du kan danne dig et overblik over din kanals færden over de seneste 28 dage, eller klik “Realtime” og se den aktuelle aktivitet. “Audience retention” er relevant, hvis du er bekymret for dine videoers indvirkning.

Hvis folk går ud efter få sekunder, er det nok noget, du gør forkert. YouTube fortæller dig naturligvis ikke hvad, men lav publikumsdeltagelse er et sikkert tegn på, at noget bør ændres. Når du har udstyret dine videoer med noter og kort, kan du klikke i de relevante sektioner forneden og se, hvor ofte dine seere interagerer med dem. Lad være med at droppe dem helt; juster hellere dit udtryk. Hold øje med “Traffic Sources”. Her kan du få indtryk af, hvor dine seere kommer fra. Hvis din færden på sociale medier går godt, er det her, du kan konstatere det.

7 Noter og forklar

Noter i den næste fane kan tjene flere formål. Du kan for eksempel bruge dem til at indføre rettelser til elementer i dine videoer, hvis du finder en fejl efter at have uploadet. Man kan nemlig ikke udskifte en video, når den en gang er lagt op (bortset fra at fjerne den og uploade en ny, hvilket ødelægger eventuelle kommentarer og seertal).

Det kan ofte være gavnligt at indrømme sin fejl på den fejlbehæftede scene. Der er også mange, der bruger noter til at tilføje meget irriterende tekster, og det kan få dine seere til helt at opgive noter. Endelig kan man føje interaktivitet til “Subscribe”-knappen eller linke brugere til andre videoer, som du har produceret.

Noter findes i fem forskellige udgaver: Gennemsigtige talebobler, noter (også gennemsigtige, som en taleboble uden hale), titler og skilte, der viser tekst, når seeren fører musmarkøren hen-over, og spotlights, der strengt taget blot er firkanter. Vælg dem fra menuen “Add annotation”, så bliver de føjet til videoen på det aktuelle tidspunkt.

Brug ankerpunkterne til at placere dem præcist, hvor du vil have dem på videoen. Derefter kan du trække deres kanter i tidslinjen under videosmugkigget, eller du kan bruge start- og slutboksene i spalten til højre til at få dem til at vare længere eller kortere. Du kan få dem til at fremkomme på det helt rigtige tidspunkt og bruge de relevante bokse i spalten til højre til at udfylde dem med tekst, og du kan ændre skrifttyper og størrelse.

Man kan klikke på alle andre typer end titlen ved hjælp af “link”-boksen nederst i højre spalte. De fleste bruger spotlightbokse til at tilføje links, fordi de ikke dækker videoen bagved, men det er op til dig.

8 Kort og godt

Noter er strålende til at give desktopbrugere yderligere interaktivitet, men de er ubrugelige, hvis dit publikum er på mobile enheder. Komplet ubrugelige. De bliver ikke vist. Man skal tilføje eventuelle links til beskrivelsen, således at mobile brugere kan følge dem.

Angiv udførlige anvisninger om at klikke på disse links i selve videoen – forvent ikke, at alle seere er idioter, men lad også være med at forvente, at de ikke er det. Husk at gøre brug af et eneste interaktivt element, der virker for mobile brugere: kort.

Disse små hvide bokse er nemme at tilføje, de irriterer seerne mindre end noter, og de er ret effektive, når det drejer sig om at skubbe trafik rundt. Gå til den relevante fane, og begynd at tilføje dem.

Der er fire forskellige former for kort. Med den første funktion kan man linke direkte til en af dine eksisterende videoer eller playlister eller til en video eller playliste fra en anden kanal ved at kopiere URL’en og indsætte den i den relevante tekstboks. Brug menuen nederst på siden til at skræddersy det, kortet siger, og klik så “Create Card”.

Den anden funktion muliggør specifik promovering af en venlig kanal. Det er glimrende til samarbejde. Den tredje giver mulighed for at lave meningsmålinger, som man senere kan tjekke ved at gå til det aktuelle sted i videoen. Den sidste sætter dig i stand til at oprette et irriterende og restriktivt link, enten til et specifikt site, der er knyttet til din konto, eller til en godkendt forhandler eller et crowdfunding-site på YouTubes liste.

 Når du tilføjer et kort, kan du se det komme frem til højre for smugkigvinduet med en note, der meddeler, at du bruger et af dine fem tildelte kort, og der fremkommer en markør på tidslinjen forneden. Bemærk, at du kun kan justere dens position, ikke dens varighed. Kort er automatisk aktive i ti sekunder, så forsvinder de.

9 Undertekster

YouTube har sin egen undertekst-engine, der varierer i effektivitet fra så strålende, at det ligner magi, til grotesk dårlig. Det er i orden at satse på den, men dit publikum har fortjent noget bedre, navnlig hvis de kigger uden lyd, eller hvis dit soundtrack er lidt rodet eller med baggrundsmusik.

På fanen “Subtitles and CC” kan du tilføje dine egne billedtekster, enten fra en tekst eller ved at skrive dem, mens du ser videoen. Sidstnævnte funktion virker udmærket: Tryk “Play” på smugkigvinduet, og begynd at skrive, når du hører den første linje. Videoen pauserer automatisk, og du ser den første tekst begynde at komme frem.

Hvis du vil indsætte et linjeskift, trykker du blot Shift+Return og klikker på det blå plus-ikon, når du er tilfreds. Du kan trække tekster i tidslinjen nedenunder og justere længde og position, og du kan tilføje så mange, du vil. Dine ændringer bliver automatisk gemt som kladde. Tryk “Publish”, når du er færdig og parat til at offentliggøre værket.

10 Det sidste touch

Formålet er at få seere. Derfor får du her nogle flere ting, du kan gøre. Organiser dine videoer i playlister, for det hjælper YouTube med at sende dine seere til den næste episode, når den aktuelle er færdig.

Det bliver også nemmere for brugerne at plukke i indholdslister. Arbejd sammen med andre videoskabere om at sprede dit navn. Læg dine sager på sociale medier. Svar på kommentarer, uanset hvor hjernedøde de virker, for så føler dit publikum sig hørt. Det er hårdt arbejde, men det er afgjort umagen værd.