Home » Underholdning » Guide: Få flere YouTube-visninger på professionel vis
Guide: Få flere YouTube-visninger på professionel vis

Guide: Få flere YouTube-visninger på professionel vis

Share
4 Et godt billede

Gå tilbage til Creator Studio, og klik “Edit” på den video, du netop har uploadet. Du ser nu mange af de funktioner, som var der før, men mange af dem er nu opført på topbjælken. Vi begynder der, hvor vi er.

Dette første skærmbillede bør rumme en knap til upload af dit eget thumbnail-billede. Sørg for, at det er i 16:9-format og under 2 MB. Du har måske brugt en komprimeret jpg-fil i stedet for .png i betragtning af begrænsningerne i størrelse, og hos os plejer vi at skalere til mindst 1920 x 1080.

Hvis du vil leve farligt, kan du bruge et af YouTubes tre udstrakte billeder, men de duer sandsynligvis ikke. Når du er tilfreds, klikker du “Save Changes” og går til fanen “Enhancements”.

Præsenter og ret

Præsentationen af din kanal er supervigtig. Det er her, de famlende amatører bliver skilt fra professionelle YouTube-brugere. Hvis nye seere møder en kanal, der tager sig forrygende ud, er de mere til-bøjelige til at kigge indenfor. Det første, de ser, er din kanals ikon, Gå til “Channel > Advanced” for at gøre det smukt, og skriv de nøgleord, du gerne vil forbinde med din kanal.

Gå så til kanalen, og lad markøren glide over banneret foroven. Klik på pen-ikonet og derefter på “Edit channel art”. Så kan du uploade dit eget smukke header-billede. Du kan finde en skabelon på https://support.goo-gle.com/youtube/answer/2972003?hl=en-GB, som kan hjælpe dig med at få styr på proportionerne. Hvis du har mere esoterisk indhold, er det værd at overveje at oprette en kanaltrailer, der introducerer dine sager for nye gæster. Upload den som sædvanlig, gå til din kanal, klik “For new visitors,” og brug så plus-knappen til at vælge den video, du vil have frem øverst på dine uploads.

Se også:  Den danske musik er tilbage på YouTube
5 Hold dig fra fjollede ting

Der er forskellige fjollede funktioner på fanen “Enhancements”, som du aldrig i livet bør røre ved. Det drejer sig om slow motion, time lapse og stabilize. Hold dig fra dem. Hvis du vil opnå lignende effekter, skal du gøre det i din redigeringssoftware, før du uploader.

Et klik på knappen “Auto-fix” kan hjælpe på mudrede videoer. Hvis du giver den en chance, kan du se et smugkig af din video side for side. Træk i centerlinjen, hvis du vil ændre visningen.

 Tryk på “Trim”-knappen for at sikre dig, at din uploads start- og slutpunkter er rigtigt indstillet. Panelet “Filters” rummer en række oversmarte filtre, der sandsynligvis blot generer dit publikum. Under “Blurring effects” finder man den eneste nogenlunde anvendelige funktion til automatisk at anonymisere ansigter ved hjælp af Googles gennemarbejdede anonymitetsfilter.

Klik “Save”, når du er færdig. En anden mulighed er at gemme resultaterne i en ny video, hvis du ikke ønsker originalen ødelagt. Du kan også gå tilbage til originalen med “Revert to original”, hvis du har lavet noget værre rod.

6 Super-soundtrack

Det sidste, nogen skaber af YouTube-indhold ønsker sig, er copyrightproblemer. En af de sikreste måder at få dem på består i at bruge audio, som du ikke har rettighederne til. Fanen “Audio” giver dig adgang til YouTubes audiobibliotek og leverer en hurtig måde, hvorpå du kan smække musik direkte på din video, men ligesom mange andre af disse værktøjer er det i bedste fald klodset. Vælg dit spor, og tryk på “Position Audio”. Nu kan du trimme og flytte dit spor, så det fremstår helt, som du vil have det.

Se også:  Dette minikamera er nok nemmere til foto og video end mobilen

Det kan være en bedre ide at bruge audiobiblioteket på et tidligere trin i processen. Gå til www.youtube.com/audiolibrary/music og find det. Alt, hvad der er her, må du bruge uden problemer, når du vil pynte dine videoer med lyd. Husk dog, at du måske skal inddrage bestemte vendinger i din videobeskrivelse. Tjek licensbetingelserne, før du downloader filen.

Se resultatet

YouTubes analyseværktøjer er glimrende til at spore virkningen af dine ændringer på dit publikum. Her kan du se, hvad du får ud af reklamerne. Gå til “Analytics”-sektionen til venstre, hvor du kan danne dig et overblik over din kanals færden over de seneste 28 dage, eller klik “Realtime” og se den aktuelle aktivitet. “Audience retention” er relevant, hvis du er bekymret for dine videoers indvirkning.

Hvis folk går ud efter få sekunder, er det nok noget, du gør forkert. YouTube fortæller dig naturligvis ikke hvad, men lav publikumsdeltagelse er et sikkert tegn på, at noget bør ændres. Når du har udstyret dine videoer med noter og kort, kan du klikke i de relevante sektioner forneden og se, hvor ofte dine seere interagerer med dem. Lad være med at droppe dem helt; juster hellere dit udtryk. Hold øje med “Traffic Sources”. Her kan du få indtryk af, hvor dine seere kommer fra. Hvis din færden på sociale medier går godt, er det her, du kan konstatere det.

TAGS
Video
videoredigering
YouTube
YouTube Editor

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S