Home » Tilbehør » EU lægger pres på Apple: Nu skal alle bruge USB-C
EU lægger pres på Apple: Nu skal alle bruge USB-C

EU lægger pres på Apple: Nu skal alle bruge USB-C

Share

For at minimerer mængden af miljøbelastende elektronik-skrot har EU fremsat et forslag, der skal ensrette opladning på tværs af enheder. Det kommer til at ramme Apple, der efterhånden er den eneste producent, der anvender en anden løsning end det standardiserede USB C-stik

Stort set enhver producent af mobiler, bærbare, kameraer og andre elektroniske enheder anvender USB-C til opladning. Endda også Apple i deres MacBooks og iPads, men fortsat ikke i deres iPhones. Her holder de hårdnakket fast i Lightning-stikket. Det kræver derfor en special ledning at oplade disse mobiler.

Det vil EU have gjort noget ved. Jo flere forskellige standarder der er, jo flere forskellige opladere skal forbrugerne anvende for at kunne oplade deres enheder, og det giver en større mængde skrot, som skader miljøet.

Efter flere år med stigende pres fra parlamentarikere, er EU-kommissionen nu klar til at fremsætte et forslag, der skal sikre ensretning af ladestandarder.

Kommissionens forslag lyder således:
  • Et harmoniseret ladestik til elektronisk udstyr: USB-C bliver det fælles stik. Dermed får forbrugerne mulighed for at oplade deres udstyr med den samme USB-C-oplader, uanset udstyrsmærke.
  • En harmoniseret hurtigladerteknologi vil bidrage til at forhindre, at forskellige producenter uberettiget begrænser ladehastigheden, og vil bidrage til at sikre, at ladehastigheden er den samme, når en hvilken som helst kompatibel oplader anvendes til udstyr.
  • Adskillelse af salget af en oplader fra salget af det elektroniske udstyr: Forbrugerne vil kunne købe et ny elektronisk apparat uden en ny oplader. Det vil begrænse antallet af uønskede opladere, der er købes eller ikke bruges. Det anslås, at en reduktion af produktionen og bortskaffelsen af nye opladere vil reducere mængden af elektronisk affald næsten 1 000 ton om året.
  • Bedre information til forbrugerne: Producenterne skal give relevante oplysninger om opladningsegenskaber, f.eks. oplysninger om den effekt, som udstyret kræver, og om den understøtter hurtig opladning. Det vil gøre det lettere for forbrugerne at se, om deres eksisterende opladere opfylder kravene til deres nye apparat, eller hjælpe dem med at vælge en kompatibel oplader. Kombineret med de øvrige foranstaltninger vil dette hjælpe forbrugerne med at begrænse antallet af nye opladere, der købes, og hjælpe dem med at spare 250 mio. EUR om året på unødvendige opladerindkøb.
Se også:  Her er iPhone 13: Store kameraforbedringer og bedre batteri

En overgangsperiode på 24 måneder fra vedtagelsesdatoen skal give branchen tid til at tilpasse sig, inden den træder i kraft.

Næste skrift er at forslaget nu skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgivningsprocedure.

Apple har allerede protesteret over forslaget med henvisning til at det hæmmer innovationen. Vi har dog ikke set megen innovation i Lightning.-stikket de senere år.

Til gengæld er stikket blevet mindre og mindre relevant, da både Apple og andre producenter har gjort mulighederne for trådløs opladning bedre. Her har man en fælles standard i form af Qi.

Samtidig vælger Apple, ligesom også Samsung og Nokia er begyndt på, at undlade at lægge en opladebrik i æsken når man køber en smartphone. Der ligger dog stadig et kabel til opladning, og det er dette kabel, der adskiller Apples enheder fra de andre.

Se også:  iPhone bliver endnu bedre: Her er alle de nye funktioner i iOS 15


TAGS
Apple
EU
EU kommissionen
USB C

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S