Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I gamle dage var det besværligt at optage et lån. Der skulle printes og skannes dokumenter, ligesom de fleste banker krævede et personligt fremmøde for at kunne vurdere en ansøgning om lån. Som led i digitaliseringen af offentlige tjenester, har SKAT åbnet op for online og lynhurtig indhentning af data fra SKAT baseret på et samtykke fra ansøgeren. eSKATdata - som løsningen hedder - har netop haft fem års fødselsdag, siden Danske Bank som den første bank fik adgang i 2012.
Med adgangen til eSKATdata, kan bankerne digitalt og lyn-hurtigt indhente al nødvendig data for at foretage en kreditvurdering. Det betyder, at online-banker som for eksempel Basisbank, Resurs Bank og Ekspres Bank vinder kraftigt frem, da brugere ønsker hurtig afklaring og svar på deres ansøgning om lån.
Nye EU-regler gør tilgangen til bankkunders kontoinformation endnu nemmere
Udover nationale løsninger som eSKATdata, barsler EU med et nyt direktiv, der giver Fintech selskaber adgang til kunders kontoinformation, på baggrund af et samtykke. EU-direktivet PSD2 (Payment Service Directive 2) stiller krav om at alle europæiske banker stiller kontoinformation til rådighed via API til virksomheder. Det vil give nogle helt nye muligheder for selskaberne til at skabe innovative løsninger, der giver kunderne overblik over alle deres bank-engagementer, og i langt højere grad kan give give gode råd i forhold til hvordan man forvalter sin økonomi, og endda hvad man skal gøre for at spare penge.
Direktivet har det formål at øge konkurrencen på det finansielle marked, og signalerer nye tider inden for tilgangen til data, og at det i højere grad er kunden, og ikke banken, der ejer dataen.
Online-tjeneste gør det nemt at finde det bedste lån
Lendme er et af de nye Fintech selskaber, som vil gøre det lettere for danskere at udnytte det stigende antal digitale bankløsninger. Det gør tjenesten ved at indhente og sammenligne tilbud fra bl.a. disse online-banker, når man ønsker at optage et lån. Løsningen er med til at spare brugerne for tid og bøvl ved at kun lade dem udfylde én ansøgning, men modtage flere tilbud – sådan at de kan sammenligne dem og vælge det lån der passer dem bedst.