Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Erhvervslivet på skolebænken med Google

Danske virksomheder ved godt, det er vigtigt at have en digital forretningsstrategi, men lederne i de små og mellemstore virksomheder ved ikke, hvordan de skal gribe sagen an. Derfor har Google nu lanceret en online træningsplatform.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

 

Der er et massivt potentiale for danske virksomheder i at tænke digitalt. Derfor kan det undre, at mange ikke gør det. For af en eller anden årsag er de digitale forretningsstrategier ikke for alvor slået igennem blandt de små og mellemstore virksomheder. I hvert fald ikke, hvis man skal tro Google, som nu har lanceret en online træningsplatform. På den kan virksomhederne lære alt fra online annoncering til, hvorledes man som virksomhed håndterer de sociale medier, og den overordnede idé er naturligvis at skabe de bedst mulige rammer for vækst.

Faktisk har træningsmaterialet været tilgængeligt i nogle år, men den danske lancering af konceptet fandt sted i foråret og er siden blevet markedsført ved forskellige events. Nu er alt materiale imidlertid tilgængelig online via portalen dinvirksomhedonline.dk således, at virksomhederne kan træne de digitale færdigheder, når tiden og lysten melder sig. Og lad det være sagt med det samme – Google har store ambitioner. Målet er nemlig, at 10.000 danske virksomheder i løbet af 2016 skal have været på den digitale skolebænk.

”Målet er dog ikke mere ambitiøst, end at vi når det”, siger Jesper Eiby Christoffersen, der er direktør for netop små og mellemstore virksomheder hos Google Danmark. Han fortæller videre, at hen over sommeren havde allerede mere end 4000 virksomheder og næsten 50 kommuner fuldført onlinekurset, der er en del af et større digitaliseringsinitiativ – Succes Online. Ud over Google står ASE, Dansk Industri, Erhvervsstyrelsen, FDIH, IT-Branchen IVÆKST og PwC bag dette initiativ.

Ifølge Jesper Eiby Christoffersen fra Google Danmark handler det i høj grad om manglende kompetence, når de små og mellemstore virksomheder halter efter digitalt. Men der er altså hjælp at hente på dinvirksomhedonline.dk Ifølge Jesper Eiby Christoffersen fra Google Danmark handler det i høj grad om manglende kompetence, når de små og mellemstore virksomheder halter efter digitalt. Men der er altså hjælp at hente på dinvirksomhedonline.dk


Måske den bedste investering nogensinde


”Det er afgørende for virksomhederne, at de har en stærk online tilstedeværelse, og reelt betyder det ikke noget, om man har en webshop, der sælger globalt, eller man er en mindre håndværkervirksomhed, der betjener lokalsamfundet. Forbrugerne er blevet digitale. Derfor er det essentielt, at virksomhederne også bliver det.

Googles træningsplatform indeholder gratis læring og inspiration til brugen af en bred palet af de digitale redskaber, der kan få danske virksomheders forretning til at vokse og give dem øget synlighed på nettet. Det er nødvendigt, at virksomhederne arbejder med deres online tilstedeværelse, og med relativt simple redskaber vil det for de fleste være både en overkommelig opgave og på langt sigt være en af de bedste investeringer, de nogensinde har foretaget”, siger Jesper Eiby Christoffersen.

Intentionerne om at styrke danske virksomheders digitale forretningsstrategier bakkes i øvrigt op af erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, der lige før sommerferien nedsatte det såkaldte Produktionspanel 4.0. Det tæller en række topdirektører fra Danfoss, Novozymes, Universal Robots, Danish Crown samt medlemmer fra World Economic Forum og fagbevægelsen.

Desuden har Peter Friis, der er direktør for Google i Nordeuropa, sæde i udvalget, der ligeledes har fokus på de små og mellemstore virksomheder, især når det gælder den brede anvendelse af digitale produktionsstrategier.

Et spørgsmål om manglende kompetence

Tilsammen er der altså tale om en ganske stor indsats med henblik på at styrke dansk erhvervslivs digitale forretningsstrategier over en bred kam. Men når vi nu befinder os i et land, der rent forbrugermæssigt fremhæves og roses for at være med helt fremme i de digitale førersko, er et helt naturligt spørgsmål, hvorfor så mange virksomheder ikke har set det digitale lys. Misforholdet er jo åbenlyst.

”Hvis man spørger ind til virksomhedsledernes fornemmelse for deres rolle som digital forbruger, er der ikke nogen tvivl om, at de personligt gør brug af digitale teknologier, når de f.eks. skal finde en rejse eller købe forbrugsvarer på nettet. Udfordringen ligger i at implementere præcis de samme værktøjer i deres egen virksomhed, og for mig er der ikke nogen tvivl om, at det langt henad vejen er et spørgsmål om manglende kompetencer. De ved med andre ord, det er et vigtigt område at forholde sig til, men de ved ikke, hvordan de skal gøre det”, siger Jesper Eiby Christoffersen.

I den forbindelse pointerer han, at Googles online træningsplatform er særdeles konkret med gratis undervisningsmateriale på dansk i alt fra onlinesalg og markedsføring, til sociale medier og displayannoncering. Desuden er det muligt at tilrettelægge en individuel læringsplan, der tager højde for den enkelte virksomhedsejers behov og kalender.

På dinvirksomhedonline.dk kan du se, om din virksomhed kan trænge til et digitalt eftersyn. På dinvirksomhedonline.dk kan du se, om din virksomhed kan trænge til et digitalt eftersyn.


Det handler også om arbejdspladser


Der er, ifølge Jesper Eiby Christoffersen, god inspiration og læring at hente, uanset om man blot er ved at komme i gang med eller vil opdatere sin eksisterende digitale strategi. Virksomhederne kan således starte eller fortsætte den digitale rejse i eget tempo og blive undervist i de emner, der er relevante i den aktuelle situation.

 “Det afgørende er, at man kommer i gang og prøver sig frem. Hellere i dag end i morgen, for udviklingen går hurtigt. Lige nu taler man så meget om disruption, hvor nye typer af virksomheder skyder frem og udfordrer de eksisterende. Men i virkeligheden er der ikke noget nyt i disruption som begreb – den eneste forskel er, at udviklingen går stærkere end nogensinde før”, siger Jesper Eiby Christoffersen.

Han føjer til, at Google naturligvis selv gør en indsats i forhold til at markedsføre online træningsplatformen over for virksomhederne, og at man desuden har indgået samarbejde med en række kommuner og vækstcentre. For det at være med til at ruste virksomhederne til en digital fremtid handler i sidste ende også om muligheden for at skabe nye arbejdspladser.