Home » Transport » Er samfundet klar til biler uden fører?
Er samfundet klar til biler uden fører?

Er samfundet klar til biler uden fører?

Share

Den selvkørende bil bliver mere og mere selvhjulpen og er godt på vej til at blive helt førerløs. Bilproducenterne er klar, men er du og resten af verden?

Nogle fremtidsforskere forventer, at førerløse og selvkørende transportmidler omkring 2050 langt vil overstige antallet af traditionelt betjente køretøjer. Men overgangen fra nutidens halvdumme personbiler til fremtidens supersmarte vejtransport vil ikke blive let.

Det kan godt være, at vores biler kunne blive førerløse i morgen eller overmorgen, om det stod til bilindustrien. Det gør det imidlertid ikke. Der er nemlig så mange både teoretiske og praktiske problemer at tage højde for. Tænk bare på forhold som arbejde, ejerskab, forsikring, og trafikkultur.

Dertil kommer ikke mindst de menneskelige aspekter som moral, etik, tillid og tilvænning. Det forudsætter ny og gennemgribende lovgivning om ting, vi hverken kender endnu eller måske overhovedet kan lovgive for. Men et samfund med førerløse biler bringer også mange oplagte fordele, som vi også lige skal forbi.

Førerløse biler både tager og giver jobs

Som det ser ud i dag, beskæftiger over 100 millioner mennesker sig med kørerelaterede jobs. Lastbilchauffører, taxichauffører, varevognschauffører m. fl. vil selvsagt blive negativt berørt, når biler kan køre selv. Og hvis fremtidens førerløse biler bliver lejet frem for ejet, vil det efter mange eksperters mening koste endnu flere jobs på bundlinjen.

Se også:  Derfor får vi mere kunstig intelligens i fremtiden

Men førerløse biler vil angiveligt også skabe jobs, fordi transporttiden kan udnyttes produktivt. Chauffører vil kunne påtage sig andre opgaver undervejs, og helt nye typer beskæftigelse vil kunne opstå. Et enkelt eksempel kunne være ”flådeoperatører”, der som flyveledere kan følge bilflåder og gribe ind om nødvendigt. Også mennesker, der på grund af forskellige handicaps er uden for arbejdsmarkedet, vil på den måde kunne bidrage til samfundsøkonomien.

Tilsvarende vil ældre bilister få ny frihed og nye transportmuligheder uden problemer med at skulle forny kørekortet. Når ellers uproduktive transporttimer kan udnyttes til nyttigt arbejde, vil det alene i USA kunne afkaste milliarder af dollars til samfundet.

Til forskel fra fly og tog vil førerløse biler ydermere udgøre private rum, der igen åbner for mange andre aktiviteter, der ud over oplagt kontorarbejde, videokonferencer, præsentationer mv. eksempelvis vil kunne bestå i at yde og modtage tjenesteydelser og servicearbejde, og hvem siger, at du ikke kan modtage personlig pleje eller forskellige former for terapi i bilen på vej til job eller andet?

Se også:  Fords varebiler kan nu også køre på madolie
Dele eller det hele?

Massiv udbredelse af autonome biler vil dog ikke bare ændre arbejdsmarkedet. Sandsynligvis vil kun meget få autonome biler blive privatejede, fordi der ikke vil være behov for at eje et køretøj, som de fleste højst tilbringer 2-3 timer (eller 5 % af al deres tid) i.

I stedet vil størstedelen formentlig blive ejet af megavirksomheder og indgå i et delebilkoncept, hvor en bil vil kunne tilkaldes døgnet rundt via en app. På den måde kan store bilflåder holdes kørende og forrente sig selv. GM har eksempelvis indgået en samarbejdsaftale om delekørsel med Lyft, og Uber med Volvo.

Også VW plus et par kinesiske producenter arbejder på sådanne aftaler. Og alle, der i fremtiden blot leaser eller lejer en førerløs bil efter behov, vil samtidig kunne spare omkostninger til afdrag, renter, forsikring, vedligehold, reparationer og brændstof.

føreløs bil

I dag er mange amerikanere beskæftiget inden for transportindustrien og vil blive berørt af kommende autonome køretøjer.

1 2 3 4 5Næste

TAGS
Bil
Førerløs bil
selvkørende biler

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S