Home » Internet » Er kunst og krypto det perfekte match? Samsung retter spotlys mod den spirende NFT-kultur
Er kunst og krypto det perfekte match? Samsung retter spotlys mod den spirende NFT-kultur

Er kunst og krypto det perfekte match? Samsung retter spotlys mod den spirende NFT-kultur

Share

Med den igangværende Otherlands-festival og andre initiativer stiller Samsung skarpt på den nye NFT-baserede kultur, hvor ejerskab og værdiforståelse for alvor bliver del af den nye digitale virkelighed. Vi fik en snak med de deltagene kunstnere

Ligesom værdien af kunst er flydende og svær at fastsætte ud fra objektive normer, er kryptovaluta og NFT det i høj grad også. Så måske de to er skabt for hinanden?

I hvert fald er flere og flere kunstnere – først og fremmest digitale kunstnere – begyndt at anvende NFT-baserede platforme, når du sælger deres værker.

Læs også:

Dét skal du vide om NFT: Et lynkursus i tidens hotteste tech-fænomen …

En af disse er Jonas Kasper Jensen, som var blandt oplægsholderne ved Samsungs Masterclass i NFT i sidste uge.

Her fortalte han hvordan NFT giver et tættere forhold til kunderne og en større transparens i værkets efterfølgende liv, hvor det er nemt at følge det fra ejer til ejer.

Flyvske værdier

Men når man handler kunst, der i forvejen værdisættes ud fra ret flyvske kriterier, med kryptovaluta, som også i høj grad er afhægtet traditionelle normer for værdisættelse, er der så ikke en langt højere risiko i investeringen for køberne?

“Jeg ville jo vende det blinde øje til, hvis jeg sagde at det ikke var sådan, men concordium, som vi anvender på SpaceSeven, er bundet til den amerikanske dollars, så udsvingene er faktisk ikke så store. Men egentlig mener jeg heller ikke,  sidestillingen mellem krypto og traditionel valuta er så frugtbar. Når man handler krypto, er det den verden man bør forholde sig til, ikke dens forhold til traditionel økonomi”. siger Jonas Kasper Jensen.

 Jonas Kasper Jensen ved Otherlands.

Jonas Kasper Jensen ved Otherlands.

Kryptoverdenen er forbundet med en vis spekulation. Er der derfor også en større spekulation forbundet med NFT-kunst?

“Der er helt klart typer, som bare er vilde for at trade, men i den traditionelle kunstverden er spekulation jo også en del af virkeligheden. Jeg tror ikke nødvendigvis der er meget mere spekulation i NFT-baseret kunst. De kunder jeg kender køber værkerne fordi de elsker kunst, og det udgangspunkt er jo heller ikke det værste, når det gælder en god investering. Hvis du køber noget du selv elsker, er der sandsynligvis også andre, der vil finde det attraktivt”, svarer Jonas.

Se også:  Danskerne vil have større tv-skærme
Understøtter den digitale kunsts levevilkår

På den måde kan kunst og NFT måske være det ideelle match. I den digitale verden stiger en genstands værdi typisk på baggrund af en øget interesse og opmærksomhed, og dét, at man med NFT’er kan opretholde et ejerforhold, samtidig med at en genstand kan deles frit, understøtter netop denne tilgang.

“NFT giver mulighed for at opretholde et ejerforhold, under de vilkår der giver mening i den digitale verden, hvor kunst ofte har det bedst med at flyde frit. Så ja, på sin vis er det et match made in heaven”, siger Jonas, som derfor tror på at NFT bliver en vigtig del af fremtidens kunstverden.

“NFT’er er kommet for at blive. I fremtiden er jeg overbevist om, at NFT-teknologi er en central del af kunstverden. Jeg tror ikke, at det spænder ben for fysiske kunstværker, men mange fysiske vil nok blive minted til NFT’er, så de både eksisterer fysisk og virtuelt,” siger han.

Fotokunstner, Maria Fynsk Norup, som ligeledes var blandt oplægsholderne ved Samsungs NFT Masterclass, er enig.

”Jeg tror NFT’er kommer til at eksistere side om side med fysisk kunst. For mig præsenterer de nye muligheder for både samler og kunstner, men jeg tror ikke, de kommer til at erstatte fysisk kunst, der giver et helt andet taktilt udtryk for beskueren,” svarer Maria Fynsk Norup.

Kulturel værdi i en ny verden

At mulighederne for at anvende NFT til at sælge kulturgenstande, gav Beatoken og MojoMoto også glimrende eksempler på.

Se også:  Samsung lancerer ny smart-skærm med Office og Netflix indbygget

MojoMoto beskræftiger sig med virtuel mode, som ofte bestå i designs, der kun findes i den digitale verden: ”Vi kommer til at se 3D teknologien mange steder i modebranchen – ikke kun hos slutforbrugeren, men også i produktionskæden. Digitale 3D styles kan revolutionere modeindustrien og gøre den mere bæredygtig, fordi man gennem nøjagtig teknologi kan erstatte stof- og produktionsprøver med digitale versioner. Dertil er der også et kæmpestort potentiale i digital mode, hvor vi kommer til at se forbrugerne købe design digitalt som NFT’er”.

Beatoken forsøger at give den digitale musik ny værdi med sælge den i special editions pakker, der indeholde ikke kun musik, men også andet, som kan have værdi for dedikerede fans. På den måde kan man tilføre musikken lidt af den værdi, som er taget fra den i det tag-selv-bord som Spotify og andre Streamingtjenester udgør.  ”I Beatoken tror vi på, at vi kommer til at se NFT’er i musikbranchen i fremtiden. Det har potentiale til at binde artist og fans endnu tættere sammen, end vi har set tidligere. Dertil kan det være en helt ny måde at opfatte musik på – fx kan man støtte upcoming kunstnere, hvor man kan købe ejerskab på noget af deres Musik via NFT-royalty tokens og derved investere i dem. På den måde kan man som forbruger være med til at støtte musikken – også de små kunstnere, som ikke er etablerede endnu”, fortæller Yaw Gyamfi, der er CEO og medstifter af tjenesten.

Otherlands-festivalen løber af stablen i disse dage er blot et af fr initiativer Samsung har sat i søen for at understøtte den spirende NFT-kultur. Har man en Galaxy-mobil vil man via en medfølgende vallet kunne opbevare sine krypto-værdier og på Samsungs The Frame tv’er er det desuden muligt at få fremvist de værker man har købt på NFT-platforme som SpaceSeven.


TAGS
kryptovaluta
nft
Samsung

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S