Home » Forskning » Ensom i verdensrummet
Ensom i  verdensrummet

Ensom i verdensrummet

Share

Ruben igen: “Vi har bygget to miljøer. Det første er øvelsesmodulet, der forestiller en futuristisk storby. Her bliver deltagerne trænet. Men NASA er også for nylig blevet meget interesseret i fænomenet meditativt åndedræt – altså det at trække vejret efter et bestemt mønster. Derfor har vi også bygget et miljø, hvor vi kan guide deltagernes åndedræt. Hele miljøet reagerer på dette åndedræt. I midten af dette miljø er der en kugle, som udvider sig og trækker sig sammen i overernsstemmelse med den mængde luft, der er i lungerne. Uden om denne kugle er der en guide-ring. Denne ring er variabel, og astronautens opgave er at trække vejret i overensstemmelse med ringen. Derfor bør kuglen udvide sig i takt med, at guide-ringen udvider sig.”

»De fleste
VR-headsets, vi
kender i dag – nej, dem alle – vil være ubrugelige i rummet.«

Virtuel sundhed

Naturligvis skal man have det rette udstyr for at bruge disse VR-miljøer. NASA har allerede træningsudstyr og lægefaglig hardware om bord på Den Internationale Rumstation (ISS), men ingen Oculus Rifts. Lige nu. “Vi bruger det udstyr, vi har,” siger Ruben. “Men efter min mening vil hovedparten af de VR-headsets, vi kender i dag – nej, faktisk dem alle – være ubrugelige ved rumrejser. Vi bruger Rift S, men vi ser praktisk på sagerne og kan faktisk bruge et hvilket som helst headset.” Det viser sig, at der er alle mulige former for problemer med vægtløs virtual reality. “Hvis man på Jorden sveder meget, er det mere eller mindre ukomfortabelt. Men på en rumrejse vil alt den væske flyde ind i øjnene. Derfor har vi brug for en aktiv mekanisme, der kan holde sveden væk fra brugerens synsfelt.”

Se også:  Virtual reality er altid en lovende teknologi – her er status lige nu

Træningsmodulet sporer bevægelse og korrigerer astronauternes bevægelser.

De skal også bruge bedre computerkraft til at drive disse headsets. Det er sjovt at forestille sig fremtidige rumrejser med RGB-fyldte towerkabinetter, mekaniske tastaturer og ultrabrede skærme, men sagen er, at den nuværende tilstand for pc’er i rummet er begrædelig. Rumstationen har nogle laptops – aldrende Thinkpad T61p-maskiner fra 2007, der kører en blanding af Linux og Windows 7, som siden 2017 gradvis er blevet udskiftet med HP Zbook 15’er, der bruger de samme Linux-distributio-ner (Debian og Scientific Linux), men som får en opgradering til Windows 10. Zbook fra 2020 er parat til VR med sin Nvidia Quadro RTX 3000-gpu (den samme chip som en mobil RTX 2070-gpu; den kører blot langsommere), men hvem ved, hvordan de anbefalede specifikationer til spacegaming kommer til at se ud om henved 10 år? 

TAGS
Mars
NASA
virtual reality
VR

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S