Home » Forskning » Ensom i verdensrummet
Ensom i  verdensrummet

Ensom i verdensrummet

Share

Virtual reality søger ud i rummet, og denne gang i Tech-rapporten ser vi på, hvordan astronauter måske kan undgå skader under isolation ved at anvende VR-headsets

Du er spærret inde i et rum på størrelse med en camper med tre af dine venner i de næste tre år. Gevinsten består i, at du får lov til at komme til Mars, men hvad er omkostningerne? Hvordan passer man på sin mentale sundhed på en så ejendommelig rejse?

Til næste år lander et robotkøretøj på Mars (læs mere på side 48), men bemandede rumrejser til Mars og længere ud er stadig i planlægningsfasen hos NASA og private firmaer som SpaceX. I 2015 nævnte den daværende administrator for NASA, Charles Bolden, 2030 som det år, da mennesket ville lande på den røde planet, og USA’s nuværende vicepræsident, Mike Pence, vil se støvler på Månens overflade igen i 2024. Det er imidlertid mere omfattende end blot at springe om bord på et enormt missil og overlade styringen til en computer, der kører ved 0,043 MHz. Lange perioder med isolation kan have skadelige virkninger på ethvert menneske, ikke kun på astronauter, og man er nødt til at tage højde for besætningernes mentale sundhed. Det er her, NASA Human Research Program, Translational Research Institute for Space Health (TRISH) og en nystiftet VR-virksomhed kommer ind i billedet.

Først skal vi dog besøge en filmfestival. “Jeg er en del af et team, der hvert år tager på festivalen South by Southwest (navnet er afledt af Alfred Hitchcocks film North by Northwest – Menneskejagt, red.),” siger Josh Ruben fra Z3VR, et firma i Houston, der er udsprunget af fredags-eksperimenter med VR hos Rubens tidligere arbejdsgiver, der laver hospitalsudstyr. “Og på dette team har vi en kvinde ved navn Dorit Donoviel. Hun er direktør for TRISH, og efter at jeg blev medlem af dette team, sad vi en aften og begyndte at tale om anvendelsesområderne for virtual reality og om sundhedsforholdene i rummet.”

Se også:  Nyt headset fra HP, Valve og Microsoft "sætter ny standard for VR"

Det er nemt at løfte vægte i rummet; de vejer ingenting. Derfor træner astronauter med modstand, og de spænder sig fast i træningsmaskinerne.

Langt ude

TRISH er en organisation, der har til formål at forberede NASA på fremtidige helbredsudfordringer i rummet, og den giver bevillinger til mange firmaer. Før eller siden er der en, som bliver syg under en rumrejse. En blindtarm springer på Mars, en astronaut på Titan brækker benet, eller modbydelige rum-igler borer sig ind i knoglemarven på de første mennesker, der udforsker Enceladus, fordi de er idioter ligesom i Alien-filmen Prometheus. Astronauterne skal også passe på sig selv under de lange rejser mellem planeterne, fordi lange perioder med isolation kan give skadevirkninger på menneskets hjerne. Som Ruben forklarer det: “University of Pennsylvania foretog en undersøgelse på en base i Antarktis over ni måneder. Og de konstaterede, at isolation er ekstremt skadelig for folk. Der var markante eksempler på vævsskader i den del af hjernen, der hedder hippocampus – navnlig i dentate gyrus, som er involveret, når det drejer sig om rumlig navigation og rumlig planlægning, og det giver vældig god mening: Hvis man kun befinder sig i ét miljø og ikke er sammen med nogen andre, bruger man ikke rigtig denne del af hjernen.”

Se også:  Virtual Reality [TEST]: Hvilket VR-headset er bedst?

Det er imidlertid ikke alt. “Der findes noget, som hedder BDNF (hjerneafledt neurotrofisk faktor), og groft sagt kan man betragte det som gødning til hjernen,” siger Ruben.“ Det understøtter neuroplasticitet. Undersøgelsen viste, at for hver måned astronauten var i isolation, faldt BDNF-niveauerne markant. Og det fortæller os, at hjernen bliver mindre plastisk.” BDNF er også essentiel for langtidshukommelsen, indlæring og tankevirksomhed, og det er vigtige faktorer, når man står over for ukendte områder i verdensrummet.

“Nu vil vi gerne vide, om virtual reality kan modvirke den negative udvikling. Kan vi beskytte hjernen mod reduktion i BDNF ved hjælp af en ny stimuluspræsentation og virtual reality-miljøer? Og hvis det er tilfældet, kan vi så beskytte dentate gyrus og hippocampus ved hjælp af den samme mekanisme? Rubens firma laver disse miljøer takket være en bevilling fra TRISH, men de ligner ikke de VR-spil, nogle af os kender. I stedet for at blive jaget af headcrabs eller hente rullende iltflasker kommer brugeren ud for noget lidt mere fredeligt.

TAGS
Mars
NASA
virtual reality
VR

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S