Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Som et af verdens førende bilmærker har Toyota været bemærkelsesværdig sløv til at få gang i elbilsproduktionen. Med luksusbrandet Lexus har de introduceret en enkelt model herhjemme, men ingen fuldt elektriske biler (udover et par varevogne) er nået disse breddegrader endnu (til gengæld har de satset en del på plugin-hybrider - læs vores anmeldelse af ... her).
Nu kommer imidlertid den første ægte elbil fra Toyota. Producenten har tidligere teaset med en konceptmodel, men nu er den færdige produktionsklare model afsløret.
Fornuftig familiebil
Bilen, der er skabt i samarbejde med Subaru, hedder Toyota bZ4X, og der er tale om en praktisk SUV-model med god plads til familien.
"Praktisk" og "fornuftig" er i øvrigt væsentlige nøgleord for Toyota bZ4X.
Den sætter ingen hastighedsrekorder, men med en 150 kW elmotor, der yder 204 hestekræfter samt et drejningsmoment på 265 Nm og en topfart på 160 km/t mangler man ikke noget til hverken hverdags- eller feriekørsel med familien. Acceleration fra 0 til 100 km/t klares på 8,4 sekunder.
Ønsker man lidt større kræfter fås også en firehjulstrukken model med to separate 80 kW elmotorer på for- og bagakslen. Den leverer 218 hestekræfter, 336 Nm og klarer 0 til 100 km/t på 7,7 sekunder.
Bilen introducere en helt ny type, ikke-hjulformet rat, som skal gøre den muligt at styre bilen uden at slippe med hænderne, når drejes.
God rækkevidde
Toyota bZ4X har batteri på 71,4 kWh, som skal række til over 450 kilometer. Den er dermed på niveau med mange af de nyere konkurrenter af samme klasse.
Opladning kan ske via tre-faset 11 kW oplader hjemme i garagen eller med op til 150 kW ved lynopladere. Som særligt tilkøb fås bZ4X med solcelletag, der giver lidt ekstra strøm, når bilen holder parkeret. Ifølge Toyota skal det give op til 1.800 km ekstra kørsel om året.
Batteriet i bilen kommer i øvrigt med en ret gavmild garanti. Toyota garanterer, at det efter 10 års brug eller 240.000 km’s kørsel bevarer minimum 90 procent af sin oprindelige kapacitet.
Selvom Toyota bZ4X nu er færdigudviklet og klar til produktion kommer der til at gå nogen tid, før vi vil se dem på de danske veje. Bilen forventes først at være tilgængelig herhjemme fra sommeren 2022.