Home » AOD Pro » Derfor kan en empatisk chatbot hjælpe ofre for identitetstyveri
Derfor kan en empatisk chatbot hjælpe ofre for identitetstyveri

Derfor kan en empatisk chatbot hjælpe ofre for identitetstyveri

Share

Når de cyberkriminelle går på jagt, kender de ikke nogen landegrænser. Identitetstyveri er også blevet et problem i Danmark, og det betyder, at avancerede løsninger er nødvendige, vurderer firma bag ny chatbot

I denne uge skrev vi historien om, at SAS Institute har udviklet en chatbot, der skal hjælpe ofre for identitetstyveri – et problem og en løsning, der kan virke meget amerikansk.

Chatbotten, som hedder ViViAN (illustreret med figuren øverst), kan besvare spørgsmål om, hvad du skal gøre, hvis du udsættes for denne form for tyveri. Den er i stand til at udvise empati – og endda indgå i en dialog, som angiveligt skal kunne hjælpe ofrene i gang med hurtigere at få deres identitet igen.

AOD PRO har talt med SAS Institute i Danmark for at få forklaret, om der virkelig er brug for denne type løsning i vores lille land, hvor vi i høj grad er vænnet til den personlige kontakt.

Se også:  4 gode råd til at undgå identitetstyveri på Facebook
Mere identitetstyveri

Til AOD PRO oplyser SAS Institute, at uanset hvad der driver disse identitetstyverier, Covid-19 eller ej, så er det et stort og voksende problem i Danmark.

Ifølge Danmarks Statistik har 5 procent af alle danskere mellem 1 og 89 år været udsat for kreditkortbedrageri inden for det seneste år, og 31 procent af de store danske virksomheder har haft sikkerhedsbrud på trods af en aktiv indsats for at teste sikkerheden i netop disse typer virksomheder.

”Derfor vil en aktiv indsats også være relevant i Danmark,” oplyser SAS Institute til AOD PRO.

Bedre information med empati

Hvorfor det så er nødvendigt med en empatisk chatbot – er det ikke effektivt nok med en traditionel chatbot, hvor informationer bliver indhentet fra brugerne?

Her er holdningen fra SAS Institute, at kvaliteten af information bliver langt højere, når der bliver brugt en chatbot, som er i stand til at vise empati.

Se også:  Sludrerobot hjælper svindelofre

”Når chatbotten bliver empatisk giver det en mere menneskelig interaktion med den. Denne interaktion er baseret på en avanceret natural language processing-model, som kan forstå mere komplekse forespørgsler og give mere relevante og ikke-standardiserede svar på disse spørgsmål,” oplyser SAS Institute.

Mentalt presset

Derved udvides mulighederne for, hvad en chatbot kan bruges til af brugeren, og det skulle give en bedre brugeroplevelse.

”Det er i tilfældet med identitetstyveri ekstra relevant, da brugeren er i en mentalt presset situation,” lyder det fra SAS Institute.

En chatbot er dog et it-system og derved selv sårbar, men SAS Institute er ikke bekymret for, at en chatbot bliver et aktiv for de cyberkriminelle.

”Chatbots er ikke mere sikkerhedsmæssigt udsatte end alle andre it-systemer. Der er derfor ikke en øget risiko ved denne. Tværtimod vil den forbedrede svartid omkring identitetstyveri kunne afbøde konsekvenserne bedre,” er svaret fra SAS Institute.


TAGS
chatbot
Identitetstyveri
SAS Institute

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S