Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I denne uge skrev vi historien om, at SAS Institute har udviklet en chatbot, der skal hjælpe ofre for identitetstyveri – et problem og en løsning, der kan virke meget amerikansk.
Chatbotten, som hedder ViViAN (illustreret med figuren øverst), kan besvare spørgsmål om, hvad du skal gøre, hvis du udsættes for denne form for tyveri. Den er i stand til at udvise empati – og endda indgå i en dialog, som angiveligt skal kunne hjælpe ofrene i gang med hurtigere at få deres identitet igen.
AOD PRO har talt med SAS Institute i Danmark for at få forklaret, om der virkelig er brug for denne type løsning i vores lille land, hvor vi i høj grad er vænnet til den personlige kontakt.
Mere identitetstyveri
Til AOD PRO oplyser SAS Institute, at uanset hvad der driver disse identitetstyverier, Covid-19 eller ej, så er det et stort og voksende problem i Danmark.
Ifølge Danmarks Statistik har 5 procent af alle danskere mellem 1 og 89 år været udsat for kreditkortbedrageri inden for det seneste år, og 31 procent af de store danske virksomheder har haft sikkerhedsbrud på trods af en aktiv indsats for at teste sikkerheden i netop disse typer virksomheder.
”Derfor vil en aktiv indsats også være relevant i Danmark,” oplyser SAS Institute til AOD PRO.
Bedre information med empati
Hvorfor det så er nødvendigt med en empatisk chatbot – er det ikke effektivt nok med en traditionel chatbot, hvor informationer bliver indhentet fra brugerne?
Her er holdningen fra SAS Institute, at kvaliteten af information bliver langt højere, når der bliver brugt en chatbot, som er i stand til at vise empati.
”Når chatbotten bliver empatisk giver det en mere menneskelig interaktion med den. Denne interaktion er baseret på en avanceret natural language processing-model, som kan forstå mere komplekse forespørgsler og give mere relevante og ikke-standardiserede svar på disse spørgsmål,” oplyser SAS Institute.
Mentalt presset
Derved udvides mulighederne for, hvad en chatbot kan bruges til af brugeren, og det skulle give en bedre brugeroplevelse.
”Det er i tilfældet med identitetstyveri ekstra relevant, da brugeren er i en mentalt presset situation,” lyder det fra SAS Institute.
En chatbot er dog et it-system og derved selv sårbar, men SAS Institute er ikke bekymret for, at en chatbot bliver et aktiv for de cyberkriminelle.
”Chatbots er ikke mere sikkerhedsmæssigt udsatte end alle andre it-systemer. Der er derfor ikke en øget risiko ved denne. Tværtimod vil den forbedrede svartid omkring identitetstyveri kunne afbøde konsekvenserne bedre,” er svaret fra SAS Institute.