Home » Andet » Elon Musk: Den amerikanske drømmer
Elon Musk: Den amerikanske drømmer

Elon Musk: Den amerikanske drømmer

Share
At være ét med AI

Neuralink har som erklæret mål at udvikle et digitalt lag i hjernen, der kan forstærke de hjerneområder, der har med intelligens, kommunikation og kreativ virksomhed at gøre. Systemet skal bestå af millioner af mikrometersmå partikler, der står trådløst i forbindelse med hinanden og med skyen og internettet for at opnå ultrahurtig og ultrahøjkapacitets kommunikation.

Desuden skal dette ”neurale støv” være 2-vejs, modstandsdygtigt, langtidsholdbart, biokompatibelt, og foreneligt med at være bosiddende i hjernen. I første omgang vil teknologien naturligvis nok først og fremmest blive til gavn for bevægelseshandicappede og lamme.

Men hvordan kan vi (som i denne sammen-ligning repræsentere lavere intelligenser) med fuld sikkerhed vide, hvornår vi er smeltet 100 % sammen med den kunstige super-AI? Musk svarer selv, at når vi opnår tilstrækkelig tæt symbiose, så vil den kunstige intelligens ikke være den anden part, men den vil være dig eller omvendt og med samme forhold til din hjernebark som din hjernebark har til dit limbiske system i hjernen, der er nerveområdet for følelser, hukommelse og instinktiv adfærd.

Men hvad så med alle de problemer, der vil følge i kølvandet på sådanne menneske-computersystemer i form af etik, psykologi og jura? Elon Musk replicerer, at det bare er teknikaliteter. Kan vi få vores neuroner koblet på computere, har vi gjort vores arbejde og nået vores mål. Resten vil den kombinerede menneske-AI kapacitet formentlig nok kunne klare.

Det står dog endnu ikke helt klart, hvordan vi kan vide os sikre for, at vi ikke bliver hacket, overvåget, udspioneret eller direkte styret og kontrolleret af en statsmagt eller af diktatoriske enkeltpersoner, der måske er teknologisk lidt længere fremme i skoene og har sikret sig de sidste opdateringer og hardwarefornyelser.

Se også:  Fremtiden gemmer sig i skyen

Et hjerne-maskine-interface vil dog alt andet lige kræve forskellige former for kirurgiske indgreb til forskel fra eksempelvis Facebooks projekt, der gør brug af eksternt nær-infrarødt lys. Og givet er det, at de forskellige landes nationale sundhedsmyndigheder ikke vil se med helt milde øjne på sådanne ikke helbredsnødvendige operationer.
“Jeg vil antage, at vi er 8-10 år fra, at teknologien vil blive åben for alle,” har Elon Musk udtalt uden i øvrigt at spå længere frem i tiden end det.

Det dødkedelige kompagni

Elon Musk behøver ikke at tænke så meget på dagen og vejen, og måske derfor har han også startet et tunnelboringsfirma meget passende navngivet “The Boring Company”. Selskabet er officielt begyndt at bore i jorden under Los Angeles og har angiveligt allerede fuldført første tunnelstrækning på et lukket område.

Selskabets 1200 tons tunge tunnelboremaskine hedder i øvrigt “Godot” (der ifølge forfatteren Samuel Beckett er ham, vi alle venter på), og sandt er det da også, at Musk endnu venter på myndighedernes tilladelse til at bore videre i sagen.

Ifølge milliardærens planer skal tunnellen gå fra prøveområdet LAX videre til bydelene Culver City, Santa Monica, Westwood, and Sherman Oaks og derfra fortsætte under hele Los Angeles. Hovedformålet med det nye tunnelsystem skal angiveligt være at lette trafikpresset på gadenettet ovenover, men det skal vel at mærke ikke ske ved bare at sende bilerne ned under jorden i fri kurs. I stedet har Elon Musk udtænkt et system af elektriske platforme, der skal fragte bilerne rundt i tunnelanlægget.

Se også:  Her skabes fremtiden

Tanken er, at bilerne skal kunne forlade gadetrafikken via en slags elevator, der bringer dem ned i tunnelen, hvor de kører op på en slags elektrisk ”rulleskøjte”, der teoretisk vil kunne fragte bilisterne og deres køretøj rundt med op til næsten 200 km/t. fra sted til sted. Skøjten drives automatisk frem langs et magnetisk spor. Ved målet stopper skøjten og tager elevatoren op til gadeplan igen.

Elon-Musk-tesla

Øverst: På elektriske rulleskøjter kører bilerne automatisk rundt i det fremtidige tunnelsystem med op til 200 km/t. Bilisterne kører ned i tunnelsystemet i en elevator. Det er planen at grave tunneller i flere niveauer.

Musk har selv en borefast overbevisning om, at der nærmest ikke er nogen grænse for, hvor dybt han kan grave tunnelerne, som han kalder et 3D-netværk, idet han samtidig minder om, at de dybeste miner i dag er langt dybere end den højeste skyskraber.

Men skal projektet overhovedet realiseres, må selskabet nok slække en smule på visse krav. Almindeligvis projekterer myndigheder med, at vejtunneller skal være mindst 8 m i diameter for at skabe den nødvendige og lovgivningsmæssige plads til redningskøretøjer og ventilation. Men Musk mener, at det er muligt at reducere diameteren til det halve og arealet med en fjerdedel.

Derved kan anlæggelseshastigheden øges, og omkostningerne sænkes. Yderligere mener han, at hans boremaskiner vil kunne modificeres, så de både kan bore og etablere selve tunnelrøret i én og samme arbejdsgang, hvilket naturligvis vil kunne øge byggehastigheden yderligere. Det bliver i hvert fald interessant at se, hvornår om nogensinde Elon Musk vil kunne se lyset for enden af sit tunnelprojekt.

TAGS
AI
innovation
Kunstig intelligens

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S