Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Elevernes egne computere udfordrer folkeskolen

Uddannelsesordførere: Elever må gerne tage egen computer med i folkeskolen.

Af Jan Dahlmann, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Ifølge folkeskoleloven skal de nødvendige undervisningsmidler stilles gratis til rådighed for eleverne, men en rundspørge til samtlige politiske partier i Folketinget viser, at alle partier undtagen Socialdemokraterne er åbne over for, at eleverne tager deres eget it-udstyr med i skolen.

Flere uddannelsespolitiske ordførere siger direkte, at de synes det er en god ide, så længe det er på frivillig basis, og at det er en gevinst for undervisningsmulighederne i folkeskolen, når eleverne medbringer deres eget udstyr. Samtidigt er alle ordførere dog også enige om, at det ikke må blive et direkte krav til eleverne, at de skal stille med eget udstyr.

Bag undersøgelsen blandt politikerne står firmaet IT Quality A/S, der arbejder med it-løsninger til skoler og kommuner. Firmaets administrerende direktør Mads Nørgaard Madsen mener, at elevernes egne computere kan være en fleksibel løsning og spare skolerne for mange penge.

Det er IT Quality, der har bestilt undersøgelsen, og den viser ifølge en pressemeddelelse, at kommuner kan spare op til 30 procent på deres samlede udgifter til hardware ved at vælge løsninger til folkeskolen, der kan håndtere alle typer computere.

Et sådant system ville betyde, at eleverne kan logge sig på skolens systemer og være med i undervisningen – uanset hvilken computer, tablet eller smartphone de har med hjemmefra.

Alternativet kan være at låse sig fast på én bestemt type hardware, såsom iPads, som indkøbes til alle elever og lærere. For en mellemstor kommune som Odder har det dog kostet over 8 millioner kroner alene for hardwaren.

»Mange kommuner kan se besparelsespotentialet ved at lade eleverne bruge eget it-udstyr, men de viger tilbage for at gøre det, fordi de ikke ved, hvad der er politisk opbakning til,« siger Mads Nørgaard Madsen.

Kommunerne behøver dog ikke holde sig tilbage, for rundspørgen viser, at næsten alle Folketingets partier går ind for at give eleverne mulighed for at bruge egne computere.

Kommunal in(dkøbs)kompetence

Beslutninger om it-udstyr i folkeskolen er samtidigt et område, som uddannelsesordførere ikke ønsker at træffe detailbeslutninger inden for. Det skal de ifølge folkeskoleloven heller ikke, fordi kommunerne har ansvaret for folkeskolerne. »Men ved at overlade beslutningen til kommuner og skoleledere opstår der risiko for, at der vælges for dyre og utilstrækkelige løsninger, fordi man sætter sin lid til, at skolelederne har kompetencerne til at lægge den rigtige it-strategi og købe rigtigt ind. Vores erfaring fra en lang række projekter er imidlertid, at der er meget store forskelle i skolernes kompetencer på disse områder,« siger Mads Nørgaard Madsen.

Han mener, det ikke kan undgås, at der bliver købt forkert og for dyrt mange steder, når folk skal handle på områder, hvor de ikke har den fulde indsigt.

Undervisnings- og børneområdet har ifølge IT Quality tidligere betalt for meget for it i form af eksempelvis alt for dyre kopimaskineaftaler. Så det er vigtigt at sikre, at der er vejledning og retningslinjer til rådighed.

Her har Kommunernes Landsforening udarbejdet retningslinjer, der anbefaler, at man vælger løsninger, der kan rumme elevernes eget udstyr.

»Men retningslinjerne følges ikke konsekvent. Det betyder, at kommuner, der satser på en enkelt platform, såsom den populære iPad, i stedet for blandede it-miljøer kan komme i store problemer i løbet af få år,« vurderer Mads Nørgaard Madsen.

Undersøgelsen blev gennemført for IT Quality A/S i marts og april 2012 som en telefonisk rundspørge blandt Folketingets uddannelsespolitiske ordførere.