Home » Erhverv » Elementært min kære Watson
Elementært min kære Watson

Elementært min kære Watson

Share
IBM som vejrprofet

Hos IBM Client Center i Holte møder Alt om DATA Kim Escherich, der formelt har en lang og snørklet titel, men som i det daglige kalder sig for innovationsarkitekt. Han medgiver gerne, at det nok har været lidt svært at forklare virksomhederne, hvad både IoT og kognitiv computing egentlig går ud på, men at meget tyder på, der er ved at være en opblødning i forståelsesprocessen.

Et af Kim Escherichs bulletpoints er netop det samme, som denne artikel blev indledt ned, nemlig at Watson-teknologien dækker over en bred palet af løsninger, inklusive IoT.

Men hvad de færreste nok er klar over, er at IBM i 2015 købte The Weather Company og siden har udviklet en række forretningsløsninger baseret på vejrdata. Det betyder, at IBM i dag leverer mere end 26 milliarder daglige superlokale vejrprognoser, der forbinder nyhedsmedier, piloter, forsikringsselskaber og energiselskaber – ja selv regeringer – med lige præcis de vejrdata, der er brug for.

Se også:  Corona skubber til kunstig intelligens – men der er en slem forhindring

Se det havde de færreste nok forestillet sig, men vejret spiller altså en alt dominerende rolle for såvel transport som handel og spiller en ikke uvæsentlig rolle for vores handels- samt indkøbsmønstre.

Ringer selv efter serviceteknikeren
erhverv

KONE Care 24/7 Connected Services er ved at blive udrullet i Danmark. På globalt plan er målet at installere KONEs IoT-sensorer på mere end 1 million anlæg.

KONE Care 24/7 Connected Services er lanceret som en del af det nye servicekoncept KONE Care, der gør det muligt for kunderne at skræddersy deres elevatorservice. Konceptet er baseret på IBM’s Watson IoT-platform.

Ved at installere IoT-sensorer i kundernes elevatorer og anvende kunstig intelligens til at identificere komplekse mønstre i de data, sensorerne genererer, kan Watson forudsige potentielle problemer, og KONE kan komme på forkant og undgå skader i stedet for at reparere på dem. Som en del af KONE Care får kunderne fuld transparens og kan i realtid følge med i Watsons analyser samt KONEs vedligeholdelse.

Se også:  Corona skubber til kunstig intelligens – men der er en slem forhindring

Watson-platformen analyserer altså data i realtid med henblik på at forudsige problemer, før de opstår, og elevatoren tilkalder så at sige selv serviceteknikeren. Når han er færdig med eftersynet, sender han data tilbage til Watson, der fortæller om IoT-platformen ramte plet eller tog fejl med hensyn til elevatorens problem og den foreslåe-de løsning.

I takt med at datamængden vokser, bliver Watson i stand til at kunne forudsige mulige problemer endnu mere korrekt.

TAGS
big data
IBM
informationsteknologi

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S