Home » Erhverv » Elementært min kære Watson
Elementært min kære Watson

Elementært min kære Watson

Share

Der var en gang, hvor IBM vel næsten hørte til i jern- og maskinindustrien. Dengang store mainframes fyldte som bare pokker. Den tid er for længst forbi. I dag handler IBM’s forretning bl.a. om Internet of Things, computere mindre end et støvkorn – og vejrudsigter…! IBM’s Watson-teknologi er drivkraften for en koncern, der nu er leverandør af raffineret informationsteknologi

Over de seneste år har vi hørt en del til IBM’s Watson-teknologi, som især inden for medicinsk forskning har dokumenteret enestående resultater ved blandt andet at være i stand til at diagnosticere kræft hurtigere og mere sikkert end selv den mest erfarne læge

Men Watson er meget mere end det. I en verden, hvor Internet of Things samt ikke mindst kunstig intelligens får stadig større indflydelse på vores hverdag, vil IBM’s udgave af det, man sammenfattende kan kalde for machine learning, få indflydelse på en lang række andre områder.

Se også:  Kunstig intelligens får det sidste ord

Forrige sommer indgik IBM Watson Internet of Things eksempelvis et samarbejde med ISS, som blandt andet går ud på, at man skal hjælpe den globale servicegigant med at gøre 25.000 bygninger verdenen over intelligente.

Senest har man i efteråret 2017 så indgået et samarbejde med finske KONE, der producerer elevatorer, som dagligt transporterer mere end 1 milliard brugere. Det siger sig selv, det er essentielt, at disse elevatorer konstant er i topform, og det skal konceptet KONE Care 24/7 Connected Service sørge for.

Big Data skal bruges

Det er baseret på IBM’s Watson IoT-platform og samler samt lagrer data i skyen om de elevatorer, der er tilkoblet netværket. Indsamlingen af data sker via IoT-sensorer, som måler på det, der kan påvirke driftslevetiden. Det kan være temperatur, fugt, driftsstop, vibrationer og meget andet. 

Se også:  Kunstig intelligens får det sidste ord

KONE Care 24/7 Connected Service er tidligere testet hos kunder i blandt andet Finland, Sverige samt Tyskland og er nu lanceret i Danmark, hvor målet er gennem anvendelsen af kunstig intelligens at sikre en langt bedre driftssikkerhed.

I virkeligheden genererer IoT blot en stor mængde data – Big Data – og hvis ikke de bliver brugt, er der ikke megen nytteværdi i dem. Desværre udnyttes Big Data da også alt for lidt, men når IoT kombineres med machine learning og kunstig intelligens begynder det at blive spændende.

Teknologien bag KONE Care 24/7 Connected Service identificerer således komplekse mønstre og automatiserer serviceeftersynene, så man kan sikre kunder-ne, noget der ligner konstant oppetid på elevatorerne.

TAGS
big data
IBM
informationsteknologi

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S