Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Elektronik hårdt ramt af falske tilbud

Danskerne er vilde med at handle elektronik under Black Friday og Cyber Monday, men det er let at blive snydt. PriceRunners undersøgelse viser en høj andel af falske tilbudspriser på elektronik.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

År efter år ligger elektronik højst på listen over de varer, danskerne går efter under Black Friday. I år er ingen undtagelse, og ud af de de 10 mest populære kategorier indtager elektronik såsom mobiltelefoner, høretelefoner og TV halvdelen af pladserne.

Herunder ses top 10 listen over de mest populære elektroniske kategorier hos PriceRunner i sidste uge.

Falsk prisfald

Butikkerne bugner af gode tilbud, men en ny analyse af 36.000 varer viser, at andelen af falske tilbud ligger på hele 23%.

Et falskt tilbud vil sige, at butikkerne først hæver prisen i løbet af efteråret for så at sænke prisen under Black Friday. Dermed ser prisfaldet større ud end det i virkeligheden er.

Det gælder ikke mindst inden for elektronik, hvor PriceRunner har kigget nærmere på, hvor stor andelen af falske tilbud er.

Analysen viser, at fire ud af fem elektroniske varer har en andel af falske tilbud på 20% eller mere.

”Det er opsigtsvækkende, at 80% af al elektronik har en høj andel af falske tilbud. Elektronik er det, som danskerne i høj grad går efter under Black Friday, og der er altså også en høj andel af varer, som er blevet sat op i pris i løbet af efteråret for så at blive sat ned lige op til Black Friday. Det stiller store krav til forbrugerne at gennemskue tilbudspriserne,” siger forbrugeranalytiker hos PriceRunner Katrine Barslev.

Populære varer som grafikkort, tablets og PlayStation 5 spil har en meget høj andel, hvor en tredjedel af priserne er sat op inden Black Friday og Cyber Monday for så at blive sænket igen i løbet af Black Week. Det giver indtryk af, at besparelsen er større end den reelt er.

Overvåg priserne

Der er dog ingen grund til at fortvivle helt, for med lidt sund fornuft er det let at holde styr på, om prisen er ægte eller falsk.

”Tjek prishistorik for at se, om du faktisk sparer penge, og hold øje med flere butikker, eller sæt en prisovervågning, så du får den model og konfiguration, som du er ude efter,” siger Katrine Barslev.

Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos PriceRunner. Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos PriceRunner.

Om PriceRunners prisundersøgelse:

Fra 28. august – 24. november er 36.000 produkters pris hver dag blevet registreret. Ud af de 36.000 produkter viste dataen den 24. november, at 16,9% af priserne var steget indtil for en uge siden. De var steget med et gennemsnit på 22,9%.

Undersøgelsen viste også, at 12,1% af produkterne var faldet i pris per dags dato (23. november) med et gennemsnit på -21,2%.

Andelen af falske tilbud – altså priser som mindst er steget med 10 procent for derefter at være sænket med 5 procent – ligger på 22,7% den 24. november. PriceRunner følger op på analysen på Black Friday den 26. november.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere