Home » Transport » Elektriske transportmidler [TEST]: Teknologi gør turen sjovere
Elektriske transportmidler [TEST]: Teknologi gør turen sjovere

Elektriske transportmidler [TEST]: Teknologi gør turen sjovere

Share

Turen ud ad cykelstien behøver ikke være kedelig. Nye elektroniske transportmidler gør oplevelsen sjovere og mere udfordrende

E lektriske transportmidler fylder mere og mere i bybilledet. Det er ikke kun biler, der i stigende grad elektrificeres, også cykler og stort set alt, hvad der ellers har hjul kan i dag fås med batteri og elmotor.
Elektronikken får dig ikke kun hurtigere og mindre anstrengen-de frem; den kan også tilføre features som transportmidlerne ikke traditionelt har haft. Vi tester tre nye køretøjer, der giver noget ekstra sjov til turen.

Skabt til sjov

Hvis du udelukkende tænker praktisk vil du nok ikke vælge et af de tre transportmidler. Dem køber man, fordi man gerne vil have en oplevelse ud af turen.

Skateboardet og Drift W1 vil selvsagt appellere til folk med en forkærlighed for actionsport, og boardet vil da også være langt nemmere at mestre, hvis man i forvejen har erfaring som skater. Mate X kan sådan set fint bruges til daglige ture på job, men kommer først rigtig til sin ret, når du bevæger dig “offroad” på udfordrende strækninger med bumlet terræn. Som hverdagscykel på de flade danske cykelstier er tyngden og de brede dæk ikke en fordel.

Kan godt være lovlige

Men er de så overhovedet lovlige at køre på i den danske trafik? Det kan synes lidt som en gråzone i øjeblikket, men faktisk kan de tre transportmidler køre fuldt lovligt.

Se også:  Dansk elbil bliver en af de mest miljøvenlige i verden

De er forsynet med de rette lygter og reflekser, batterier af den tiladte styrke, og de kan indstilles til at holde sig under de 25 kilometer i timen, som er tilladt for denne typer køretøjer. De kan dog også snildt indstilles til at køre hurtigere. Så er de bare ikke lovlige længere.

Ekstra Power i pedalerne

Mate X er en powerversion af den mindre Mate S, der kom sidste år. Den bygger på samme grunddesign, men batterikapaciteten er øget, og cyklen er forsynet med ekstra brede dæk, så den nærmest minder om en lille motorcykel.

Muligheden for at klappe den sammen, så den nemmere kan transporteres, er der fortsat, men i kraft af cyklens ekstra tyngde er den langt fra så handy at have med som Mate S. Bare det at slæbe den nogle få trin op og ned fra vores kælder var en drøj omgang.

Det massive stel og de brede dæk gør dog, at du ligger rigtig solidt på vejen. Det er en komfortabel cykel at køre på, og den stærke affjerdring i dækkene gør, at der skal store bump til for at blive rystet i sadlen.

Det firkantede display på styret viser batteristatus, hastighed, aktuelt strømforbrug samt valg mellem kørt distance, maks-hastighed m.m. Ved venstre håndtag er simple kontrolknapper. Her kan vælges mellem ni assistance-niveauer. På højeste niveau skal du stort set ikke røre pedalerne, før cyklen drøner fremad.

Accelerationen er imponerende. På et par sekunder rammer du topfarten. Som udgangspunkt er den sat til de lovlige 25 kilometer i timen. Det kan du dog ændre i en undermenu, hvis du samtidig fraskriver Mate.Bike alt ansvar. Vi satte den på maks 60 km/t., men så hurtigt kan den langt fra køre. Vi nåede op på cirka 32 km/t. Det er dog også tilstrækkelig til at bliver rigtig sjovt.

Se også:  Danske tog kører på batteri fra 2020

Batteriet holder godt. Vi nåede lige akkurat at køre det i bund i den uge, vi havde cyklen. Det skete efter 55 kilometer, hvor vi absolut ikke sparede på strømmen. En fuld opladning tager lidt under 3,5 timer, hvilket er helt igennem godkendt.

Desværre er batteri-indikatoren ret upræcis. Efter endt cykel-tur kan den vise næsten dødt batteri, mens den ved næste opstart viser næsten fuldt. Det gør det lidt vanskeligt at time sine opladninger.

Surf på cykelstien

Skateboardet er ikke meget bedre på det punkt. Her vises batteristatus af en enkelt diode med grønt, gult eller rødt lys. Dette sker, når du tænder skatebordet på powerknappen under brættet. Når boardet er tændt, er det blot at stille sig op på det og rulle fremad på det lille hjul på den medfølgende fjernbetjening. Så kører boardet af sted med dig. Du kan selvfølgelig selv skubbe med fødderne, som på et almindeligt skateboard, men du behøver ikke.

TAGS
elcykel
elektriske transportmidler
Mate.bike
segway

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S