Home » Transport » Elektriske rickshaws slippes løs i det indiske gademylder
Elektriske rickshaws slippes løs i det indiske gademylder

Elektriske rickshaws slippes løs i det indiske gademylder

Share

Den tysk-indiske start-up-virksomhed Nunam sender tre elektriske rickshaws ud på de indiske gader, forsynet med energi fra brugte batterimoduler fra Audi e-tron-testbiler. Målet med projektet er at vurdere, hvordan moduler fra elbilsbatterier kan genanvendes efter brug i en bil og få et nyt og relevant liv

I begyndelsen af 2023 skal disse e-rickshaws med second life-batterier for første gang rulle ud på vejene i Indien som led i et pilotprojekt. De vil blive stillet til rådighed for en almennyttig organisation, hvor især kvinder får mulighed for at benytte en eldrevet rickshaw til at transportere deres egenproducerede varer hen til markeder, hvor de kan sælge dem uden mellemhandlere.

Disse e-rickshaws drives af brugte batterimoduler, som har tilbragt deres første liv i en Audi e-tron. ”De gamle batterier har stadig masser af energi”, fortæller en af grundlæggerne af Nunam, Prodip Chatterjee. ”Hvis de anvendes de rette steder, kan second life-batterier få en stor effekt og hjælpe mennesker i udfordrende livssituationer med at få en indkomst og opnå økonomisk uafhængighed – på en mere klimavenlig måde.”

Den overordnede målsætning for start-up-virksomheden er at udvikle muligheder til at anvende brugte batterier som second life-strømlagringsenheder, så deres liv forlænges, og ressourcerne udnyttes mere effektivt.

”Et bilbatteri er konstrueret til hele bilens levetid, men selv efter den primære anvendelse i bilen har de stadig en stor del af deres effekt til rådighed”, forklarer Chatterjee. ”De er meget lovende for køretøjer med mindre krav til rækkevidde og ydelse samt med en lavere totalvægt. Vi genanvender elbilsbatterier i elektriske køretøjer i forbindelse med dette second life-projekt – i en slags lettere form for elektrisk mobilitet, hvor vi ønsker at finde ud af, hvor meget energi batteriet stadig kan levere i så krævende en anvendelse.”

Genbrug af batterier og opladning med solceller

”Den miljømæssige effektivitet ved en e-rickshaw er optimal”, siger den 31-årige Chatterjee. Batteriet har en høj energitæthed, og køretøjets vægt er forholdsvis lav, så elmotorens ydelse behøver ikke at være særlig høj, for man kører ikke så langt i sin rickshaw i Indien. Eldrevne rickshaws ses allerede i dag ret ofte på gaderne i den del af verden. Men de kører ofte med bly-syre-batterier, som har en relativt kort levetid og efterfølgende ofte ikke bliver bortskaffet på den rigtige måde.

Se også:  Volkswagen klar med sin hidtil vildeste elbil i ID.-serien: Her er ID.5

Samtidig oplader rickshawførerne især deres køretøjer med strøm fra det offentlige elnet, som i Indien indeholder en høj andel af strøm fra kulkraft. Nunam har også en løsning til det: Den strøm, der anvendes til deres rickshaws, kommer fra solcelleladestationer. Solcellepanelerne er placeret på tagene hos de lokale partnere i projektet. Om dagen oplades et e-tron-batteri med energi som bufferlager, og om aftenen overføres strømmen derfra til de forskellige rickshaws. Det gør kørslen i stor udstrækning lokalt CO2-emissionsfri. Dermed kan den elektriske rickshaw benyttes hele dagen – og alligevel oplades med grøn strøm om aftenen og om natten. Solcellepaneler på taget er en perfekt løsning til det solrige Indien – solen skinner hele året rundt. Ladestanderen er også blevet udviklet specielt til formålet.

Nunam kontrollerer hele tiden ydelsen og rækkevidden for deres e-rickshaws. Alle de data, som de indsamler fra e-rickshaws, stiller den socialt engagerede virksomhed til rådighed for andre på open source-platformen circularbattery.org – med en klar opfordring til at efterligne. ”Initiativer som dem fra Nunam er nødvendige for at finde nye anvendelsesområder til e-affald. Ikke kun i Indien, men over hele verden. Derfor deler Nunam sin viden for at motivere andre til at udvikle produkter med second life-komponenter, som kan drive den miljømæssige og sociale omstilling videre”, siger Rüdiger Recknagel, der er øverste chef for Audis miljøfond, Audi Environmental Foundation. Fonden har støttet Nunam siden 2019.

Efter at batteriet har tilbragt sit første liv i en Audi e-tron og sit andet liv i en e-rickshaw, er det desuden ikke nødvendigvis helt færdigt med at blive anvendt. I tredje skridt kan man forestille sig at anvende den resterende energi til stationære formål som fx LED-belysning. ”Vi ønsker at udnytte batteriet fuldt ud, inden det sendes til recycling”, siger en af grundlæggerne Prodip Chatterjee.

Se også:  Lej en Polestar i 5 timer for 695 kroner hos GreenMobility - bliver kørt til din dør

På langt sigt kan elektrisk mobilitet og solcelleenergi bidrage til at reducere Indiens afhængighed af fossile energiformer som kul, at nedsætte den enorme mængde af udstødningsgasser på vejene og at sikre menneskerne en pålidelig strømforsyning. Rüdiger Recknagel siger: ”Dette projekt er med sine forskellige perspektiver banebrydende.”

Udviklet sammen med Audi-lærlinge

Et team på 12 lærlinge under ledelse af Timo Engler, som er chef for uddannelsen inden for teknik/logistik i Neckarsulm, har stor andel i udviklingen. Teamet omfatter automekanikere, faglærte inden for karrosserikonstruktion, autolakerere, værktøjsmekanikere, fagdataloger og automatiseringsteknikere. ”Lærlingene og teamet hos Nunam arbejder hele tiden tæt sammen – vi har en åben linje fra Neckarsulm til Bangalore.

Lærlingene har erstattet forbrændingsmotoren med en elmotor, konstrueret bunden på en måde, så der er plads til second life-batterierne, og så de samtidig er beskyttet mod vand fra vejen – og har anvendt så mange genanvendelige materialer som muligt.

Ved konstruktionen lægges der vægt på rækkevidde, opladningstid og design – på den måde opstår der en rickshaw med Audi DNA”, siger Engler. ”Det er vigtigt for os, at lærlingene er involveret fra start til slut i projektet og kan bidrage med og afprøve deres egne idéer. ’Learning by doing’ er vores succesopskrift – og samtidig formidler vi nærmest på en legende måde også grundlæggende viden om udvikling inden for elektrisk mobilitet, ressourceeffektivitet og opladningsteknologier. Det er et banebrydende projekt, fordi det forbinder de aktuelle megatrends bæredygtighed, elektrisk mobilitet, internationalisering og socialt ansvar med hinanden.


TAGS
elbil
elektriske transportmidler

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S