Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Elbiler uden grænser: Her er 7 af de vildeste slæder på strøm

Elbiler er ikke noget nyt. De har rumlet rundt siden 1880’erne, og mange herhjemme har sikkert hørt om den lille, trehjulede, danske Ellert, der dukkede op 100 år senere. Der er blevet kørt mange eldrevne køretøjer på skrotpladsen siden da, men i dag har producenterne fået anderledes styr på teknologien – se bare disse eksperimenter.

Af Palle Vibe, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

1. Kører på kuglerunde hjul

Dækgiganten Goodyear har udviklet helt sfæriske gummidæk samt et koncept for de biler, der skal bruge dem. Det nye bildæk, Eagle-360, kan af gode grunde ikke fastmonteres og holdes i stedet på plads af et kraftigt magnetisk ophæng, der sørger for både affjedring og fremdrift. Princippet kan sammenlignes med den metode, der holder et maglev-tog svævende og trækker det frem.

Aktiv computerstyring sørger hele tiden for at holde hjulene i perfekt kontakt med vejen. Kugleformen gør det samtidig muligt at overhale eller vige uden om en forhindring sidelæns uden at ændre kørselsretningen, og derved bliver parkering også en ren leg. Det kuglerunde dæk kan 3D-printes og dermed skræddersyes til lokale vejforhold.

2. Fra bilstereo til hel bil

Hvem skulle tro, at Sony, der kan levere superlyd til bilen, nu også kan levere selve bilen? I hvert fald har den hæderkronede japanske producent netop præsenteret sit bud på en fremtidig elbil, der er parat til at vise andre elbiler i luksusklassen bagparti. Vision S er en konceptmodel, men fuldt køredygtig.

Fremdriften leveres af en dobbeltmotor på 2 x 200 kW, der sørger for en acceleration fra 0-100 km/t. på 4,8 sek. Vision S er proppet med intelligent billed- og sensorteknologi, og bilen er naturligvis også udstyret med alt det nyeste fra Sony inden for bilstereo, herunder et 360 Reality Audio-anlæg i hvert sæde.

3. Tag en vogn uden chauffør

Et amerikansk startupfirma har udtænkt en slags taxi, der bestilles med en app og helt automatisk kan køre dig til dit mål. Tanken er, at den skal indgå i en flåde af dele-køretøjer. Elkøretøjet med navnet Cruise er skabt i samarbejde med General Motors og Honda og er opbygget som en minibus med plads til seks personer over for hinanden.

Cruise er testkørt i San Francisco med op til “highway-speed” eller 88-104 km/t. I modsætning til en privatbil, der ofte holder parkeret det meste af tiden, vil delebilen kunne køre både dag og nat, og den vil kunne tilbagelægge over 1,5 millioner kilometer, før den er udtjent.

4. Stærk i kurverne

Vision AVTR hedder en ny elektrisk konceptbil fra Mercedes-Benz. AVTR står for ”Advanced Vehicle Transformation”, og bilen er et designstudie i klare organiske og Avatar-inspirerede kurver. Føreren kan sidde i enten venstre eller højre side, og 33 såkaldte ”bioniske flaps” uden på bilen sætter køretøjet i stand til at kommunikere med både føreren og den udvendige verden.

I stedet for rat har AVTR en speciel ”styreenhed”, der står i biometrisk, trådløs forbindelse med føreren og genkender hans eller hendes hjerteslag og åndedræt. Bilen styres alene med håndbevægelser og gestik ud fra menuer, der projekteres på førerens hånd undervejs.

5. Miljørigtig Hummer

I 1990’erne gjorde det amerikanske militær et overdimensioneret og overmåde forslugent køretøj populært under navnet Hummer. Den drabelige terrænbil var dog næsten dømt til at vige for stigende bevidsthed om klima og miljø.

Nu er Hummeren tilbage som elbil. Eldriften skulle gøre køretøjet CO2-neutralt og forureningsfrit, og med en ydelse på 1000 HK og et moment på 15.590 Nm når den fra 0 til 100 km/t. på 3 sek. Den elektriske Hummer produceres af General Motors og ventes salgsklar til efteråret 2021.

6. Skabt af en 3D-printer

Den tyske industriprinter-specialist BigRep har fremvist en prototype på en lille åben og sporty elbil samlet af 14 3D-printede dele. Loci kan udprintes i tre udgaver med plads til en eller to passagerer tænkt til kortdistanceture i bycentre, omkring lufthavne og lignende afgrænsede miljøer – ligesom den vil være fin til varelevering. Det lille køretøj måler blot 85 x 146 x 285 cm og er selvkørende. Derudover tilbyder Loci en touchscreen-mediahub, surround-lydanlæg og trådløs mobilopladning.

7. Måske den nye Batmobil?

Denne eldrevne FFZero1-superbil fra Faraday Future skulle med sit udseende og sine Formel 1-muskler nok kunne gøre både Batman og Catwoman interesserede. Taget er en kuppel af glas, der giver frit udsyn til det hvide kulfiberinteriør, og rattet giver plads til en mobiltelefon i midten.

Dertil kommer et Halo Safety System, der støtter førerens hoved og hals og en chaufførhjelm, der om nødvendigt kan tilføre både vand og ilt på grundlag af biometriske data. Fire motorer kan trække på enten forhjuls- baghjuls- eller firehjulstræk, og batterierne er placeret på rækker, så flere kan tilføjes eller fjernes efter behov.