Home » Transport » El-løbehjulstjenester [STORTEST]: Pas på hvilket løbehjul du tager
El-løbehjulstjenester [STORTEST]: Pas på hvilket løbehjul du tager

El-løbehjulstjenester [STORTEST]: Pas på hvilket løbehjul du tager

Share

Voi har således en klar fordel her, da der altid er et løbehjul om hjørnet uanset, hvor du er i byen. Til gengæld oplevede vi flere gange fejl på Vois løbehjul. Efter at have aktiveret et løbehjul ville det ikke køre. Det betød, at taxametret tikkede og turen, trods fejlen, kom til at koste os lidt.

Den ene gang registrede det dog fejlen, så vi slap for at betale. Vi oplevede også, at et løbehjul viste 33 % strøm tilbage, hvilket burde have været nok til turen, men ved 9 % gik det død. Det betød, at vi måtte stå af, finde et nyt løbehjul og betale startgebyret igen. Hos ingen af de andre tjenester oplevede vi lignende fejl.

Stor kvalitetsforskel

En ting er mængden af løbehjul, en anden er kvaliteten af dem. For en forbipasserende ligner de hinanden, og grundlæggende har de da også nogenlunde samme egenskaber. En plade du kan stå på, styr, bremser, lygter og ringeklokke. De har alle en maks-hastighed på 20 km/t. og en relativt hurtig acceleration.

Ikke desto mindre er der betydelig forskel. En forskel der ikke bare er afgørende for kørekomforten, men også kan være det for sikkerheden. Det kan godt være, at Voi har flest løbehjul, men mange af dem er af ringe kvalitet. De er billigt konstrueret, har elektriske bremser og svagt batteri.

Man kan være heldig at få fat i en nyere generation, som er mere robust og med mekaniske bremser, og der er faktisk også kommet en helt ny model, som er ved at blive rullet ud. Vi fik lov at teste den, og kvaliteten er helt igennem godkendt, men det ændrer ikke på, at langt de fleste, man støder på derude, er noget bras.

Se også:  Denne elbil giver længst rækkevidde for pengene

Det er ligeledes denne billige type, der dominerer flåden hos Tier, og de endte faktisk med at udgøre en sikkerhedsrisiko. En regnfuld morgen tog vi første del af turen til arbejde på en Voi. Dernæst fandt vi en Tier og fortsatte. Det var samme type løbehjul, men straks vi satte i gang over cykelstien, skred baghjulet ud under os.

Vi gav det en chance mere og en til, men efter tredje gang ville vi ikke risikere helbredet. Vi stillede løbehjulet og sprang på Lime, som bragte os trygt resten af vejen til arbejde. Det er ikke acceptabelt, at der findes løbehjul som dette på gaden. Løbehjulet kom direkte fra opladning, så der har været mulighed for at tjekke det, inden man satte det ud igen.

Sådan er reglerne
  • Løbehjulet må højest køre 20 km/t.
  • Du skal være mindst 15 år eller følges med en voksen.
  • Følg trafikreglerne for cykler, og kør på cykelstien, hvis der er en.
  • Der må ikke være mere end én på løbehjulet.
    Du må ikke være påvirket eller have en promille over 0,5 %
  • Du skal køre med lys på hele døgnet.
  • Overholder du ikke reglerne, kan du ikke kun risikere at skade dig selv eller andre i trafikken; du er heller ikke dækket af forsikringen, hvis uheldet skulle være ude.
  • Hjelm er ikke et krav, men vi anbefaler på det kraftigste, at du bruger en. Ulykken kan ske, når man mindst venter det. De nye cykel-airbags egner sig ikke til kørsel på el-løbehjul.
Se også:  Tesla laver sandsynligvis en mindre Cybertruck til europæerne
Betaler sig at betale mere

Løbehjulene fra Lime er de samme over hele flåden. De er robuste og af pålidelig kvalitet. De ligger trygt på vejen og har en god højde. Meget af det samme kan siges om Circ, som også hele vejen igennem tilbyder el-løbehjul af høj kvalitet. De er skræddersyet af tjenesten selv med særlige features som kopholder og mobilladning. Styret sidder dog lavere, end hvad der var ideelt for os.

Prisen er ikke helt ens. Alle løbehjul koster 10 kroner at låse op, men hos Voi og Tier koster det 2 kroner i minuttet at køre, hvorimod prisen er 2,50 kr./min. hos de andre. Det gør formentlig, at mange vil ende med at springe på en Voi eller en Tier. Men når man tager mængden af fejl samt billige og måske endda farlige løbehjul i betragtning, er det værd at smide de ekstra halvtreds øre hos de to andre udbydere.

Det mærkes dog, at Circ er ny på markedet. Antallet af tilgængelige løbehjul er så lille, at der ikke altid er et at finde, hvor du har brug for det. Men med kvaliteten af løbehjulene, et stort køreareal og en helt igennem velfungerende service ser det ret lovende ud.

TAGS
Circ
el-løbehjul
elektriske transportmidler
lime
Løbehjul
tier
voi

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S