Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I går kunne passagerer på de travle linjerne 2A og 18 springe ind i en elbus istedet for en af de støjende og forurenende dieselbusser, der tidligere har betjent linjerne.
Det er et stort skridt mod at gøre den københavnske bustrafik mere grøn. At man har erstattet 48 dieselbusser med elbusser betyder en reduktion af den årlige CO2-udledning fra busserne i København og Frederiksberg med 4300 tons. Det svarer til 22 procent af det nuværende.
Det er ikke kun os og partikeludledning man bliver fri for. De stort set lydløse busser vil ligeledes medføre betydeligt færre støjgener end dieselbusserne.
På landsplan er det målet, at 11 procent af busserne i landet vil køre på andet end diesel inden 2020. Der er afsat 75 millioner kroner i den nye Finanslov til en buspulje, der blandt andet har til mål at gøre buskørslen grønnere.
Ekstremt kraftig opladning
Rent teknisk vil busdriften fungere således at busserne primært bliver bliver ladt op på endestationen. Busserne busserne på linje 2A vil dog også blive ladt op på ruten af ekstremt kraftigere ladere på 450 kW. De kan lade bussen op på 6½ minut.
Batterierne i busserne vejer 3 tons. Busserne på linje 18 har de mest rummelige batterier, med kapacitet på 348 kWh.