Home » Underholdning » Ekspert advarer: Priskrige på bredbånd og streaming kan køre brancher i sænk
Ekspert advarer: Priskrige på bredbånd og streaming kan køre brancher i sænk

Ekspert advarer: Priskrige på bredbånd og streaming kan køre brancher i sænk

Share

Der meldes nu om priskrige på bredbåndsforbindelser og streaming, men det kan være en farlig strategi både at starte en priskrig og gå med i den. Sådan lyder advarslen fra en af Nordens førende eksperter i priser og forbrugeradfærd, Nicolai Broby Eckert fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners

– Hvis man sætter sine priser betydeligt ned, som vi nu eksempelvis ser flere udbydere af bredbåndsforbindelser og streaming gøre det, kan man få svært ved at indhente det indtægtstab, som man får, når man sælger sine produkter billigere. Og hvis konkurrenterne går til modangreb med endnu lavere priser, er konsekvensen en priskrig, som kan være ødelæggende, ikke bare for den enkelte virksomhed, men også for hele brancher. Lige nu ser det ud til, at bredbånds- og streamingbranchen er på vej ind i et race-to-the-bottom, hvor priserne kan blive så lave, at udbyderne og deres leverandører ikke får dækket deres omkostninger, siger Nicolai Broby Eckert.

Se også:  Modehus skaber bling-højttaler til 18.000 kroner – med 35 blinkende LED-pærer
Lavere priser kan bide sig fast

En af de store risici ved priskrige er ifølge Nicolai Broby Eckert, at længere perioder med reducerede priser kan føre til, at forbrugernes generelle opfattelse af, hvad der er rimeligt at betale, ændrer sig i nedadgående retning. Og sker der en sådan ændring i forbrugernes opfattelse, risikerer man, at ændringen ikke bare vil være midlertidig. Den vil ofte bide sig fast og få permanent status.

– Der findes utallige eksempler på firmaer, der har sænket deres priser i håb om siden at kunne vende tilbage til deres oprindelige, højere priser. Mange af disse firmaer har måttet erkende, at en sådan manøvre ikke kan lade sig gøre i praksis. Konsekvensen kan være, at firmaets fortjeneste bliver mindre for altid. I værste fald kan der opstå usikkerhed om firmaets overlevelse, da det næsten altid er nødvendigt med enorme forhøjelser af salgsvolumen for at opveje selv mindre indtjeningstab, siger Nicolai Broby Eckert.

Se også:  Apple TV 4K (2021) [TEST]: Klar til den nyeste underholdning
Gør det intelligent

Hvis man ikke kan komme uden om prisnedsættelser, skal man ifølge Nicolai Broby Eckert gøre det intelligent og med afsæt i en velgennemtænkt prisstrategi.

– Man skal identificere, hvilke produkter og serviceydelser man kan differentiere sig på. Og så kan man justere prisen på de imageprodukter, hvorpå det er vigtigt at matche konkurrenternes priser. Samtidig kan man indhente noget af det tabte ved at gennemføre prisstigninger på produkter, hvor forbrugerne er mindre følsomme over for prisen, lyder rådet fra Nicolai Broby Eckert.


TAGS
bredbånd
streaming

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S