Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Audis nye elbil har turbofunktion og god rækkevidde

Audi e-tron Sportback kommer allerede til Danmark i foråret og byder på kraftfuld motor, klassisk design, god rækkevidde og avancerede Matrix-LED-forlygter.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Audi e-tron Sportback er klassisk Audi i sit design. Taget er lagt fladt hen over det muskuløse karrosseri – typisk for en coupé – og falder markant hen mod bagenden og går over i de kraftigt hældende D-stolper. Den nederste kant på den tredje siderude stiger hen mod bagenden – et typisk Sportback-kendetegn.

Med en akselafstand på 2.928 mm byder Audi e-tron Sportback på rigelig plads til fem personer plus bagage, og loftshøjden ved bagsædet er kun 20 mm lavere end i Audi e-tron. Når Audi e-tron Sportback kører i byen, er der næsten helt stille i kabinen – takket være avancerede tiltag vedrørende isolering og aeroakustik.

Når man medregner det 60 l store opbevaringsrum under frontklappen, hvor bilens værktøj og ladekabler er placeret, så udgør bagagerumsvolumenen 615 l. En fremklapning af ryglænene giver 1.655 l bagageplads.

Der er god plads i bagagerummet. Der er god plads i bagagerummet.

Bedre rækkevidde

Den coupéagtige udformning af karrosseriet og den mindre strømningsmodstand bag bilen som denne giver betyder at e-tron Sportback kan køre op til 438 km (med dansk standardudstyr) på en batteriopladning. Det er cirka 10 km mere end den første udgave af e-tron, der er på markedet nu.

Batterisystemet i Audi e-tron Sportback 55 quattro kan lagre 95 kWh energi brutto (86,5 kWh netto) og arbejder med en nominel spænding på 396 V. Det er placeret som en flad, bred blok under bilens kabine og er meget stift og kollisionssikkert.

Med 360 hk og et drejningsmoment på 561 Nm sørger de to elmotorer for kraftfuld fremdrift. En boostfunktion kan aktiveres ved at skifte fra D til S og træde speederen helt ned. Her skaber drivlinjen 408 hk og et drejningsmoment på 664 Nm i 8 sek., og dermed klarer SUV-coupéen spurten fra 0 til 100 km/t. på 5,7 sek. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t.

Den nye bil fås også i en ekstra motorvariant. e-tron Sportback 50 quattro har en ydelse på 313 hk og et drejningsmoment på 540 Nm. Batterietsystemet vejer ca. 120 kg mindre end i Sportback 55 quattro og leverer 71 kWh energi brutto (64,7 kWh netto). Dermed kan SUV-coupéen tilbagelægge op til 339 km på en fuld opladning (med dansk standardudstyr i henhold til WLTP-cyklussen). Audi e-tron Sportback 50 quattro accelererer fra 0 til 100 km/t på 6,8 sek., og tophastigheden ligger på 190 km/t.

Kør videre efter 30 min

Audi e-tron Sportback 55 quattro kan oplades med op til 150 kW DC. På lidt under en halv time kommer batteriet dermed op på 80 % af sin kapacitet – nok til den næste langtursetape. e-tron Sportback 50 quattro kan lade med en effekt på op til 120 kW og opnår 80% ladestatus på samme tid.

Opladning ved offentlige vekselstrømsladestandere (AC) foretages via et mode-3-kabel, der følger med som standard. Her kommer effekten op på maks. 11 kW. Audis egen ladetjeneste – e-tron Charging Service – giver adgang til næsten 120.000 offentlige ladepunkter i 21 europæiske lande, og flere kommer hele tiden til. Uanset om det gælder AC- eller DC-opladning, med 11 eller 150 kW – så har man kun brug for et eneste kort for at starte opladningen. Med funktionen Plug & Charge, som ligeledes lanceres i 2020, bliver opladning endnu nemmere, idét bilen autoriserer sig selv ved ladestanderen og aktiverer den.

Audi tilbyder også forskellige løsninger til opladning hjemme i garagen – afhængigt af styrken i boligens elnet. Det standardmonterede ladesystem ”kompakt” er egnet til en almindelig 230 V-tilslutning samt til en 400 V-vekselstrømsstikdåse med en effekt på 11 kW. Ladesystemet ”connect” kan bestilles som ekstraudstyr fra midten af 2020.

Overblik i app'en

Bilen kobles op med førerens smartphone via den gratis myAudi-app. Med denne app kan man som ejer af en Audi e-tron Sportback fjernstyre alle opladninger. Man kan aflæse batteri- og rækkeviddestatus, starte opladning, programmere timere og se kørselsstatistikker.

Kontrolpanelet i Audi e-tron Sportback. Kontrolpanelet i Audi e-tron Sportback.

På lange køreture viser e-tron-ruteplanneren de nødvendige ladestop på ruten – både i appen og i MMI navigationssystemet. Og den opdaterer hele tiden opladningsplanlægningen ud fra trafiksituationen og tilpasset til kørestilen. En anden funktion i myAudi-appen er forklimatisering, inden man kører, og med komfortparkeringsklimafunktionen (ekstraudstyr) kan kunden fastlægge detaljeret, om kabinen, rattet og sæderne – afhængigt af bilens udstyr – skal opvarmes.

Digitale Matrix-LED-forlygter

Som topudstyr fås digitale Matrix-LED-forlygter, som inddeler lyset i bittesmå pixels. De kan derved lyse vejbanen op i høj opløsning. Teknologien anvendes også i mange videoprojektorer.

Det centrale element er en lille chip med ca. en million mikrospejle, der har en kantlængde på kun nogle hundrededele millimeter. Ved hjælp af elektrostatiske felter kan hvert enkelt af dem vippes op til 5.000 gange i sekundet. Afhængigt af stillingen overføres LED-lyset så enten via linserne til vejbanen eller opsluges af en absorber, så det ikke blænder andre trafikanter.

Audi e-tron har digitale Matrix LED-forlygter. Audi e-tron Sportback har digitale Matrix LED-forlygter.

Det digitale lys kan generere dynamiske ”leaving og coming home”-animationer, der bliver vist som projiceringer på en væg eller på jorden. Det kan også vise kurve-, by- og motorvejslyset som varianter af nærlyset med største præcision og supplere med fjernlyset med en endnu mere nøjagtig afblænding af andre trafikanter.

På firesporede veje skaber vognbanelyset et lystæppe, som oplyser bilens egen vognbane med ekstra meget lys, Det tilpasses dynamisk ved vognbaneskift.

Matrix LED-forlygterne sørger for at modkørende ikke blændes. Matrix LED-forlygterne sørger for at modkørende ikke blændes.

Førerens opmærksomhed på den relevante vognbane øges således. Det bidrager til større trafiksikkerhed. Derudover viser orienteringslyset bilens forventede position i vognbanen med mørke afblændede striber foran bilen, så det især på smalle veje eller ved vejarbejde bliver nemmere at holde bilen midt i vognbanen.

Virtuelle sidespejle

I forbindelse med natsynsassistenten (ekstraudstyr) er bilen også udstyret med markeringslys. Hvis systemet registrerer en fodgænger, gør lyset opmærksom på personen og reducerer dermed faren for at overse en fodgænger i nærheden af kørebanen.

Som ekstraudstyr fås også virtuelle sidespejle, der består af holdere med små kameraer. Kameraernes billeder vises på kontrastfyldte OLED-displays ved overgangen mellem instrumentpanelet og døren.

Når føreren bevæger fingeren på touchdisplayets overflade, kommer der symboler frem, som kan bruges til at forskyde billedudsnittet. Derudover tilpasses spejlene automatisk til tre forskellige kørselssituationer: De giver en optimal visning på motorvej, når man skal dreje og ved parkering.

Ude i foråret

Både e-tron Sportback 55 og e-tron Sportback 50 lander hos de danske forhandlere i foråret 2020. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt. I Tyskland starter priserne fra 71.350 euro, hvilket direkte omregnet er 533.192 kroner.

Audi e-tron Sportback fås i flere farver. Audi e-tron Sportback fås i flere farver.



Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere