Home » Transport » Audis nye elbil har turbofunktion og god rækkevidde
Audis nye elbil har turbofunktion og god rækkevidde

Audis nye elbil har turbofunktion og god rækkevidde

Share

Audi e-tron Sportback kommer allerede til Danmark i foråret og byder på kraftfuld motor, klassisk design, god rækkevidde og avancerede Matrix-LED-forlygter

Audi e-tron Sportback er klassisk Audi i sit design. Taget er lagt fladt hen over det muskuløse karrosseri – typisk for en coupé – og falder markant hen mod bagenden og går over i de kraftigt hældende D-stolper. Den nederste kant på den tredje siderude stiger hen mod bagenden – et typisk Sportback-kendetegn.

Med en akselafstand på 2.928 mm byder Audi e-tron Sportback på rigelig plads til fem personer plus bagage, og loftshøjden ved bagsædet er kun 20 mm lavere end i Audi e-tron. Når Audi e-tron Sportback kører i byen, er der næsten helt stille i kabinen – takket være avancerede tiltag vedrørende isolering og aeroakustik.

Når man medregner det 60 l store opbevaringsrum under frontklappen, hvor bilens værktøj og ladekabler er placeret, så udgør bagagerumsvolumenen 615 l. En fremklapning af ryglænene giver 1.655 l bagageplads.

Der er god plads i bagagerummet.

Der er god plads i bagagerummet.

Bedre rækkevidde

Den coupéagtige udformning af karrosseriet og den mindre strømningsmodstand bag bilen som denne giver betyder at e-tron Sportback kan køre op til 438 km (med dansk standardudstyr) på en batteriopladning. Det er cirka 10 km mere end den første udgave af e-tron, der er på markedet nu.

Se også:  Tesla Model 3 Long Range [TEST]: Kan Tesla klare en familietur til Jylland?

Batterisystemet i Audi e-tron Sportback 55 quattro kan lagre 95 kWh energi brutto (86,5 kWh netto) og arbejder med en nominel spænding på 396 V. Det er placeret som en flad, bred blok under bilens kabine og er meget stift og kollisionssikkert.

Med 360 hk og et drejningsmoment på 561 Nm sørger de to elmotorer for kraftfuld fremdrift. En boostfunktion kan aktiveres ved at skifte fra D til S og træde speederen helt ned. Her skaber drivlinjen 408 hk og et drejningsmoment på 664 Nm i 8 sek., og dermed klarer SUV-coupéen spurten fra 0 til 100 km/t. på 5,7 sek. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t.

Se også:  Historisk: Elbil vinder for første gang titlen som Årets Bil

Den nye bil fås også i en ekstra motorvariant. e-tron Sportback 50 quattro har en ydelse på 313 hk og et drejningsmoment på 540 Nm. Batterietsystemet vejer ca. 120 kg mindre end i Sportback 55 quattro og leverer 71 kWh energi brutto (64,7 kWh netto). Dermed kan SUV-coupéen tilbagelægge op til 339 km på en fuld opladning (med dansk standardudstyr i henhold til WLTP-cyklussen). Audi e-tron Sportback 50 quattro accelererer fra 0 til 100 km/t på 6,8 sek., og tophastigheden ligger på 190 km/t.

Kør videre efter 30 min

Audi e-tron Sportback 55 quattro kan oplades med op til 150 kW DC. På lidt under en halv time kommer batteriet dermed op på 80 % af sin kapacitet – nok til den næste langtursetape. e-tron Sportback 50 quattro kan lade med en effekt på op til 120 kW og opnår 80% ladestatus på samme tid.

TAGS
Audi
elbil

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S