Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

E-handel har stadig stort potentiale

Måned for måned stiger den danske e-handel. E-business har stadig et stort, uopfyldt potentiale for den lokale iværksætter og den etablerede virksomhed. Vi kigger på mulighederne og nogle af faldgruberne.

Af Jakob D. Lund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danske e-handel er nærmest eksploderet gennem de seneste år. I Danmarks Statistiks 2012-opgørelse fremgår det, at hele 73 procent af danskerne mellem 16 og 74 år havde købt varer eller tjenester på internettet. Og at 84 procent af dem havde handlet hos danske forhandlere. E-handel rykker med andre ord stadigvæk, og nu næsten 30 år efter internettets begyndelse er der stadig en masse nyt potentiale i e-business.

Lars Schmidt Larsen er direktør i e-mærket, som er den danske mærkningsordning for sikker nethandel, og som organisatorisk administreres af non profit-organisationen e-handelsfonden. Han forklarer om den eksplosive vækst inden for e-handel:

“Danskerne har virkelig taget e-handel til sig. Vi kan ikke bare se, at flere og flere e-handler; vi kan også se, at de handler for flere og flere penge. Hvis man kigger historisk på det, kan man måske sammenligne udviklingen inden for e-handel med Dankortets indførsel i begyndelsen og midten af 1980’erne. Da det først blev lanceret, var der noget usikkerhed forbundet med at bruge det – var det nu også sikkert og sådan noget. Men tingene modnes, og de modnes rigtigt hurtigt.

Det samme er sket med e-handel,” fortæller Lars Schmidt Larsen.
“Fra erhvervslivets synspunkt betyder det, at der ligger store muligheder i e-handel.

Kunderne er der, og de er villige til at bruge penge på nettet. Det er nemt og billigt at starte en webbutik i dag, opstartsomkostningerne er lave. Men – er vi nødt til at tilføje – konkurrencen er hård, så det kan være svært at drive en webbutik.

Der er mange amatører derude – i ordets positive forstand. Der er mange, der forsøger at starte en web-butik op, men de har måske ikke rigtigt gjort sig klart, hvad det egentlig kræver at få succes. I den forstand vil jeg mene, at det faktisk kan være sværere at starte en webbutik op end en fysisk butik. Der er mange flere facetter – indkøb, distribution, markedsføring, kundeservice osv. Sådan noget som SEO og bannerannoncering er jo en ekspertdisciplin i sig selv,” siger Lars Schmidt Larsen.

Derfor er et af Lars Schmidt Larsens gode råd også at spørge eksperter til råds, hvis man går med tanker om at åbne en webbutik eller har svært ved at få sin nuværende til at blive en succes. Den glade amatør er typisk god til én ting, men ved ikke nødvendigvis noget om teknikken bag at få sin webbutik højt op på eksempelvis Googles søgemaskine. Og det er et krav, hvis man vil trænge igennem og nå sin kundegruppe.

Tredjepartsvalidering vigtig

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) udgiver hvert år en årsrapport over trends og tendenser i dansk e-handel. I 2012-rapporten var en af de største tendenser, at de sociale medier lever et tæt og forbundet liv med e-handel.
”Vi kan se, at sådan noget som brugerbe-dømmelser er blevet meget udbredt,” forklarer Lars Schmidt Larsen.

”Mange laver anmeldelser af de enkelte butikker, hvor de råder eller fraråder andre til at handle, og mange bruger Facebook-annoncering i de-res markedsføring. Her er det en stor udfordring at skille skidt fra kanel. For hvem kan man stole på, når man handler? Der er mange svindelbutik-ker derude – især i udlandet – og de bruger Facebook-annoncering som deres primære lokkemiddel. Så er der sikkert, mange der vil sige: Jamen, står Facebook ikke på mål for deres annoncører, og der kan vi klart sige, at nej, det gør de ikke.

Derfor bliver såkaldt 3. partsvalidering vigtigere og vigtigere. Man spørger ud i netværket: Hvem kender den og den butik, og er det sikkert at handle der?,” siger Lars Schmidt Larsen og nævner i samme ombæring, at han godt ved, at der har været sager fremme om, at man som webbutik kan købe sig til positive brugeranmeldelser. Og at 3. partsvalideringen dermed også er under angreb.

”Hvis man handler i en e-mærket webbutik, kan man være helt sikker. Vi fører løbende kontrol med de webbutikker, der er e-mærket, og vi har et team af jurister ansat til at løse eventuelle sager.

Hvad angår de falske brugeranmeldelser, så er det andres ansvar og ikke vores. Men det er klart, at brugeranmeldelser er udfordret på troværdigheden. Der kan vi kun opfordre til at bruge sin sunde fornuft, så hvis en webbutik slet ikke har nogle negative omtaler, eller hvis priserne er alt for lave, bør man nok tænke sig om, inden man overvejer at handle der,” forklarer Lars Schmidt Larsen.

Mobil e-handel vinder frem

Med flere og flere mobile enheder i hænderne på brugerne, er det indlysende, at også mobil e-handel bliver mere og mere populært. Det er nemt og bekvemt og et populært tidsfordriv.

”For webbutikkerne betyder den øgede mobile e-handel, at de skal sørge for, at deres sites nu også er optimeret til enhederne. Brugeren skel-ner ikke mellem det og det andet. De logger bare på og forventer at kunne handle. Så det handler om, at sitet er parat til de mobile brugere,” siger Lars Schmidt Larsen.

”Mobil e-handel spiller en stor rolle i fremtiden, så vi kan kun opfordre til, at man tænker det ind som en helt naturlig del af sin forretningsstra-tegi.”

Lars Schmidt Larsen forklarer, at for kun få år siden var det en almindelig antagelse, at prisen var det ubetinget vigtigste parameter for kunder-ne, når de handlede på nettet. Men undersøgelser og udviklingen har vist, at sådan forholder det sig ikke.

”Bekvemmelighed er det vigtigste. Det skal være nemt. Ellers finder man et andet sted at handle. For virksomhederne betyder det, at forbruger-ne gerne vil betale for sådan noget som god kundeservice. Så begynder nethandel for alvor at blive interessant for virksomhederne, for så kan man vinde markedsandele på andet end pris. Det er i den retning, de dygtigste webbutikker trækker i øjeblikket. De fokuserer meget mere på eftersalgsprocessen,” fortæller Lars Schmidt Larsen.

Øget sikkerhedsrisiko

Øget e-handel må nødvendigvis også betyde en øget sikkerhedsrisiko. De cyberkriminelle er – som bekendt – hvor brugerne er, og derfor har også danske nethandlere været udsat for angreb, når de e-handlede har fået stjålet kortoplysninger. Lars Schmidt Larsen og e-mærket kan ikke rådgive om it-sikkerhed, men han forklarer, at man som privat e-handler faktisk er ganske godt stillet rent juridisk, hvis man ender med at blive fuppet.

”Overordnet set er det en meget lille promille af de danske webbutikker, der laver ballade. De få eksempler, vi har set, har typisk været i forbin-delse med konkurser, eller når nogen har misforstået kundeservicekonceptet. Hvis man handler med sit kreditkort, er man beskyttet af den såkald-te indsigelsesordning.

Det vil sige, at hvis varen ikke kommer, eller at man ender med at blive opkrævet mere end det, varen var prissat til, så refunderer banken beløbet. Og så tager de konflikten med butikken,” forklarer Lars Schmidt Larsen og henviser i øvrigt til e-mærkets website, hvor de har listet en række gode tips til, hvordan man spotter en fup-webbutik.

Ifølge direktør for e-mærket Lars Schmidt Larsen kan nye e-handlere sagtens få succes i det voksende e-handelsmarked. Men de skal slippe amatørtilgangen og gå strategisk til værks.

”Hvis udgangspunktet er virksomheder, som starter fra bunden af, så er de gode dem, der fra starten af har skrevet og fulgt en strategi for, hvad de vil gøre. De har tænkt nogle forskellige faser ind, inden de har trykket på startknappen,” siger Lars Schmidt Larsen.

”Men det er ligeså vigtigt, at man på et tidspunkt lægger forretningsplanen til side og gentænker strategien. Her vil jeg gerne citere direktøren fra nemlig.com, som anførte, at deres website var i konstant beta. Deres mentale tilgang var, at de hele tiden skulle optimere. Man skal altså ikke lancere et stort, flot site hvert fjerde år; man skal hele tiden løbende justere og forbedre, justere og forbedre.”

Som Lars Schmidt Larsen forklarer, er der også mange, der bruger alle deres penge på at trække trafik ind på sitet, men fokuserer mindre på, hvordan man får de besøgende til at lægge en ordre.

”Jeg har set eksempler, hvor de har brugt 90 procent af budgettet på trafik og kun 10 procent på at konvertere besøgende til kunder. Det er en skæv fordeling,” afslutter Lars Schmidt Larsen.

Se, hvordan du kan spotte en fup-webbutik:

http://www.emaerket.dk/kend-din-ret/spot-en-fup-netbutik.aspx

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Nyttig info om webbutikker

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]