Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Den blev præsenteret i starten af året, og forudbestillingerne er allerede skudt igang, men først nu ved vi hvad den danske pris bliver.
Den bliver overraskende overkommelig i betragtning af at hvad det er for en bil vi har med at gøre. 229.000 kroner for den meste skrabede version.
Fint batteri og hurtig opladning
Det er selvsagt ikke en elbil på Tesla-niveau, men den ser faktisk rigtig fornuftig ud på papiret.
Med rækkevidde på 340 kilometer (WLTP) klarer den mere end bare bykørsel, og da den understøtter lynopladning på op til 100 kW, er der mulighed for at lade den næsten fuldt op i løbet af en halv time.
Ved almindelige ladestandere vil en opladning tage 5 timer og 15 min for den tre-fasede version (11 kW) eller 8 timer for versionen med mono-fase (7,4 kW).
Du kan selvfølgelig også koble den i en helt ordinær stikkontakt med det medfølgende opladningskabel, men så skal du forvente noget der nærmer sig et døgn for en fuld opladning.
De nyeste funktioner
Tophastigheden er 150 km/t og bilen accelererer fra 0-100 km/t på 8,1 sekund. Det kan fås meget vildere hos de dyrere konkurrenter, men de færreste har behov for mere.
Funktioner som fartpilot, klimanlæg, forvarme-funktion med MyPeugeot-appen, Apple CarPlay, vejbaneassistent (advarsel), skiltegenkendelse og 7-tommer touchskærm er standardudstyr, mens der er mulighed for at opgraderer til aktiv vejbaneassistent, adaptiv fartpilot, bakkemera og parkeringssensor samt 10-tommer touchskærm. En model med det hele koster 274.990 kroner.
Peugeot e-208 kan bestilles fra Peugoets hjemmeside og forventes klar til levering i starten af 2020.