Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Dyr fragt er netbutikkernes værste fjende

Flere forbrugere dropper deres planlagte køb på nettet, fordi fragtomkostningerne bliver for dyre. FDIH opfordrer logistikvirksomhederne til at prioritere nethandlen og politikerne til at skrotte de urimelige internationale postaftaler.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hver femte gang en kunde afbryder et køb på nettet, har fragtomkostninger ansvaret, konkluderer en ny analyse fra FDIH. Til sammenligning svarer blot 8 %, som har afbrudt et netkøb, at de fandt varen billigere et andet sted.

Hos netbutikken Kaffekapslen.dk oplever man fragt-afbrydelserne på egen forretning:

”For både kunder og netbutikker betyder fragtomkostninger alt. Der er ingen tvivl om, at det er den absolut væsentligste grund til, at kunderne afbryder deres køb. Vi har kørt kampagner med fri fragt, og i de perioder fordobler vi vores konverteringsrate. Det siger alt,” forklarer indehaver Morten Ravn.

Hver femte gang en kunde afbryder et køb på nettet, har fragtomkostninger ansvaret, konkluderer en ny analyse fra FDIH. Til sammenligning svarer blot 8 %, som har afbrudt et netkøb, at de fandt varen billigere et andet sted.

Hos netbutikken Kaffekapslen.dk oplever man fragt-afbrydelserne på egen forretning:

”For både kunder og netbutikker betyder fragtomkostninger alt. Der er ingen tvivl om, at det er den absolut væsentligste grund til, at kunderne afbryder deres køb. Vi har kørt kampagner med fri fragt, og i de perioder fordobler vi vores konverteringsrate. Det siger alt,” forklarer indehaver Morten Ravn.

I FDIH ser adm. direktør Niels Ralund med bekymring på analysens resultat:

”Det er meget trist læsning, som viser, at fragtomkostningerne er en reel trussel mod danske netbutikker.”

Han opfordrer de danske logistikvirksomheder til at fokusere yderligere på nethandlen:

”Vi så gerne, at de store logistikvirksomheder i højere grad anerkender, at deres vækst er bundet op på den stigende nethandel. Hvis de kan sænke priserne, vil flere handle på nettet, og dermed vil logistikvirksomhederne også få flere kunder i butikken.”

Lavere priser er godt for Danmark

Kaffekaplsen.dk er tilstede på fem udenlandske markeder, men ifølge Morten Ravn er det en daglig kamp at lave profit på grund af de høje danske fragtpriser:

”I Tyskland kæmper vi imod konkurrenter, der betaler halvt så høje fragtpriser, som vi gør i Danmark. I andre lande er det endnu billigere. Samtidig bliver vi presset på det hjemlige marked, fordi danske forbrugere kan købe produktet i udlandet og få det leveret billigere, end hvis de købte det i Danmark.”

Mens danske netbutikker som Kaffekapslen.dk skal spænde livremmen yderligere ind, så gnider de udenlandske konkurrenter sig i hænderne, fordi fragtpriserne er med til at skubbe danske forbrugere i armene på dem. Derfor er fragtpriserne også emne, som de danske politikere må forholde sig til, hvis vi skal have balance i dansk nethandel, mener Niels Ralund:

”Desværre viste forårets Postforlig, at politikerne mangler en forståelse for netbutikkernes udfordringer, og at e-handel og detailhandel er smeltet sammen. Det betydet, at hvis man fra politisk hold skader e-handlerne, så skader man altså også dansk detailhandel og dermed dansk økonomi.”

De urimelige internationale aftaler skal ændres

Ifølge Niels Ralund er udfordringen ikke kun dansk, men skyldes også de internationale postaftaler, som sikrer, at der kan sendes breve og pakker mellem landene. Fattige lande har fået rabat på forsendelser til de dyrere lande, men Kina, som er verdens største e-handelsmarked, får med mange år med status som u-land fortsat rabat på betalingen i modtagerlandet, hvor det lokale postvæsen bringer pakken eller brevet det sidste stykke vej.

”Det er helt skørt, at det danske postvæsen skal have penge op af lommen for at fragte en pakke fra Kina til den danske modtager. Prisen ligger under det, som en dansk netbutik skal betale for den samme befordring bare i Danmark. Det presser Post Danmark, som forsøger at hente nogle af pengene ind med høje fragtpriser. Det er en ond cirkel!”




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere