Home » Bilen » Dvd’en lever på lånt tid
Dvd’en lever på lånt tid

Dvd’en lever på lånt tid

Share

Dvd og blu-ray er stadig de dominerende medier, når vi ser film og serier, men video-on-demand vinder hastigt frem og udgør en større og større trussel mod de fysiske formater

Når det kommer til film- og tv-serier, benytter danskerne stadig oftest fysiske formater som dvd og blu-ray. Men markedet for at købe sig adgang til film og serier via en digital boks eller online – video-on-demand – vil tredoble sin markedsandel de kommende år. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov.

Video-on-demand (streaming og download via digital boks eller internet) står nu for 8 procent af det samlede marked for forbrug af film- og tv-serier, men den markedsandel vil blive tredoblet i løbet af de kommende år, vurderer analysebureauet YouGov.

”Vi forudser, at der kommer en regulær ketchup-effekt, hvor video-on-demand vil stige væsentligt i forhold til de fysiske medier. Men det er imidlertid vanskeligt at sige præcist, hvornår gennembruddet sker,” siger seniorkonsulent Ida Alexandra Mykland fra YouGov.

I analysebureauets fremskrivning ses det store hop komme i 2013. Markedet er dog allerede i en rivende udvikling. Video-on-demand havde i 2010 en markedsandel på 4,5 procent, mens den for 2011 som helhed ventes at være 8 procent. I 2013 ventes den at være tredoblet til 24 procent.

I samme periode ventes salget af Blu-ray-discs at stige en smule, mens såvel leje af Blu-ray som salg og leje af dvd’er ventes at falde. Forventningerne er baseret på en kombination af forbrugstal fra branchen, YouGovs kvantitative undersøgelse af danskernes egne forventninger samt kvalitative interviews med danske eksperter på området.

På markedet lige nu er dvd’en fortsat nummer et. Blandt de 59 procent af danskerne, som inden for det seneste halve år har lejet eller købt en film eller tv-serie, er dvd’en klart det førende medie. Lidt over en tredjedel af danskerne i den gruppe (36 procent) lejer dvd, mens kun hver tiende lejer Blu-ray.

Lidt over halvdelen (58 procent) af de aktive forbrugere køber dvd’er, mens det er 15 procent for Blu-ray. Næsten ligeså mange – 14 procent – køber sig til indholdet på internettet, mens 10 procent af danskerne i den gruppe benytter sig af muligheden for at se materialet lovligt i tv-operatørernes filmbutikker.

”Vores undersøgelse viser tydeligt, at dvd stadig er det førende medie til film- og tv-serier i Danmark. Men dvd’en bliver presset af både Blu-ray og video-on-demand,” siger seniorkonsulent Ida Alexandra Mykland.

Om årsagen til at de fysiske formater stadig udgør så stor en del af vores forbrug skyldes en konservativ holdning til teknologien eller mangel på gode web-baserede tjenester er så spørgsmålet. I USA udgør de digitale tjenester en langt større del af forbruget. Her er mængden af tilbud også væsentligt større og spørgsmålet er om det samme billede ikke ville være gældende i Danmark hvis vi havde lige så mange og lige så gode muligheder.

Hvad mener du? Hvad ville få dig til at skrotte de fysiske medier til fordel for video-on-demand? Skriv din kommentar herunder.


TAGS
Blu-ray
dvd
Video-on-demand

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S