Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Når det kommer til film- og tv-serier, benytter danskerne stadig oftest fysiske formater som dvd og blu-ray. Men markedet for at købe sig adgang til film og serier via en digital boks eller online – video-on-demand – vil tredoble sin markedsandel de kommende år. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov.
Video-on-demand (streaming og download via digital boks eller internet) står nu for 8 procent af det samlede marked for forbrug af film- og tv-serier, men den markedsandel vil blive tredoblet i løbet af de kommende år, vurderer analysebureauet YouGov.
”Vi forudser, at der kommer en regulær ketchup-effekt, hvor video-on-demand vil stige væsentligt i forhold til de fysiske medier. Men det er imidlertid vanskeligt at sige præcist, hvornår gennembruddet sker,” siger seniorkonsulent Ida Alexandra Mykland fra YouGov.
I analysebureauets fremskrivning ses det store hop komme i 2013. Markedet er dog allerede i en rivende udvikling. Video-on-demand havde i 2010 en markedsandel på 4,5 procent, mens den for 2011 som helhed ventes at være 8 procent. I 2013 ventes den at være tredoblet til 24 procent.
I samme periode ventes salget af Blu-ray-discs at stige en smule, mens såvel leje af Blu-ray som salg og leje af dvd’er ventes at falde. Forventningerne er baseret på en kombination af forbrugstal fra branchen, YouGovs kvantitative undersøgelse af danskernes egne forventninger samt kvalitative interviews med danske eksperter på området.
På markedet lige nu er dvd’en fortsat nummer et. Blandt de 59 procent af danskerne, som inden for det seneste halve år har lejet eller købt en film eller tv-serie, er dvd’en klart det førende medie. Lidt over en tredjedel af danskerne i den gruppe (36 procent) lejer dvd, mens kun hver tiende lejer Blu-ray.
Lidt over halvdelen (58 procent) af de aktive forbrugere køber dvd’er, mens det er 15 procent for Blu-ray. Næsten ligeså mange – 14 procent – køber sig til indholdet på internettet, mens 10 procent af danskerne i den gruppe benytter sig af muligheden for at se materialet lovligt i tv-operatørernes filmbutikker.
”Vores undersøgelse viser tydeligt, at dvd stadig er det førende medie til film- og tv-serier i Danmark. Men dvd’en bliver presset af både Blu-ray og video-on-demand,” siger seniorkonsulent Ida Alexandra Mykland.
Om årsagen til at de fysiske formater stadig udgør så stor en del af vores forbrug skyldes en konservativ holdning til teknologien eller mangel på gode web-baserede tjenester er så spørgsmålet. I USA udgør de digitale tjenester en langt større del af forbruget. Her er mængden af tilbud også væsentligt større og spørgsmålet er om det samme billede ikke ville være gældende i Danmark hvis vi havde lige så mange og lige så gode muligheder.
Hvad mener du? Hvad ville få dig til at skrotte de fysiske medier til fordel for video-on-demand? Skriv din kommentar herunder.