Home » Internet » Du kan bare vente dig
Du kan bare vente dig

Du kan bare vente dig

Share

Selv de mest uvejsomme egne bliver snart indfanget i internettet og dermed vokser Internet of Things (IoT) så meget, at det bliver til Internet of Everything (IoE). Derpå skal du forberede dig på det såkaldt semantiske internet og det taktile internet, og så lurer det ultimative kvantenet om hjørnet

Al information består efterhånden af data, og selv klodens mest uvejsomme egne kan hente denne information gennem et omfattende og globalt netværk, der enten trækkes gennem kabler og optiske fibre eller sendes trådløst mellem master eller satellitter. Endnu er ikke enhver knappenål på Jorden dækket af internet, men adskillige organisationer og entreprenører er godt i gang med at afhjælpe den mangel.

Den seneste SpaceX mission medførte bl.a. to prøvesatellitter til det satellitnetværk, som Elon Musk forventer opsendt og fungerende i 2024 under navnet Starlink. De amerikanske myndigheder har netop givet grønt lys for opsendelse af yderligere omkring 7000 kommunikationssatellitter, der med en båndbredde på én gigabit/sek vil kunne brede Internet of Things ud til de fjerneste afkroge af kloden.

I modsætning til de eksisterende geostationære satellitter, skal de nye hænge i ret jordnære baner for at nedsætte transmissionstiden. SpaceX forventer at have opsendt 4425 satellitter i 2024 i 1200 km højde fulgt af 7518 VLEO-satellitter (Very Low Earth Orbit) i så lav højde som 340 km over havet, hvilket vil bringe transmissionshastigheden på linje med fiberoptiske kabler.

Desuden vil satellitterne benytte sig af en såkaldt phased array-løsning, der kan koncentrere antennesignalerne, hvor behovet er størst, og hvor små jordmodtagere kan spore satellitterne kontinuerligt. Google og investeringsgiganten Fidelity har tilsammen investeret over en mia. dollar i foretagendet, og Starlink vil være et stort skridt på vejen mod fremtidens internet til alle Jorden over.

Se også:  Alt om DATA fylder 35 år!

Til gengæld forudsætter myndighederne også, at SpaceX allerede i dag kan præsentere en plan for, hvordan de mange drabanter skal fjernes og destrueres, når de er udtjente. Det har Elon Musk dog angiveligt taget højde for, ligesom han med en gennemtænkt raketgenbrugsteknologi har en god udgangsposition for at kunne realisere sine planer både hurtigt og billigt.

For Elon Musk og SpaceX er ikke den eneste, der sysler med tanken om at dataficere vores planet via kranse af internetsatellitter, idet både flyfabrikken Boeing, Facebook Samsung og andre er lige i hælene på ham.

Her sendes de første to kommunikationssatellitter i Elon Musks Starlink-projekt op i bane omkring Jorden.

Dog er der andre redskaber i værktøjskassen end satellitter, og blandt de måske mest spændende er Loon LLC-projektet, der oprindelig hørte under Google X, men nu er et selvstændigt firma. Loon vil forsøge at dække Jordens mere afsides egne med trådløst internet via et 4G-LTE netværk, hvor store balloner 18-25 km oppe i stratosfæren skal fungere som ”sendermaster”. Projektet forudsætter dog, at ballonerne ikke møder vindhastigheder over 30 km/t eller videre turbulens i disse luftlag, men stratosfæren går hensigtsmæssigt nok for at være et relativt stille luftlag.

Så der er ingen tvivl om, at internettet er kommet for at blive. Udviklet, forandret og forbedret. Men mange nye funktioner, egenskaber og udbygninger vil utvivlsomt også komme til og fordre stadig større transmissionskapacitet og hastighed, og det kan principielt sagtens gøre de fleste dækningsinitiativer ubrugelige om bare få år. Nye teknologier og nye netværk er nemlig på vej, og de vil helt sikkert gøre sig mere og mere gældende fremover.

Se også:  TP-Link Deco M9 Plus [TEST]: Deco kan gøre dit smarte hjem (lidt) smartere

Det er balloner af denne type og størrelse, som Google har planer om skal bære internettet ud til klodens fjerneste egne.

Nyt net er både intelligent og sprogstærkt

Måske vil en af de første afgørende forbedringer og videreudviklinger af det eksisterende net blive det, der kaldes det ”semantiske web”.
Det er ikke som sådan et nyt netværk. Det semantiske web er et netværk, hvor computerne ikke bare ”læser” og genkender ord, men også ”forstår” deres betydning.

Men til forskel fra det nuværende World Wide Web er oplysningerne på forhånd kategoriseret efter etiketter og tags, der indeholder datoen for sidste opdatering, størrelsen af indholdet og kategori eller tema. For dermed bliver det muligt for en computeralgoritme at fortolke og sortere oplysningerne.

Selve beskrivelserne laves direkte på websiderne i programmeringssproget XML, men de skal bygge på en såkaldt ontologi dvs. et større klassificerings-system, hvor du ud fra et søgeord som tennisturnering også får information om forbundne begreber som bestemte turneringer, spillere osv. Målet er, at de oplysninger, du søger, automatisk bliver ordnet og fortolket ud fra forbehandlede oplysninger.

På det semantiske web vil du eksempelvis ud fra et søgeord som tennisturnering kunne pejle dig rundt om ordet og få oplysninger om både andre turneringer, spillere mv.

Selvfølgelig er det langt fra enkelt at lave sådan et klassificerings-system, men heldigvis er det en opgradering, der kan ske løbende uden at være i vejen for det ganske almindelige dagligdags web. Og fordelene vil være mange, da et intelligent semantisk web vil være langt lettere og mere pålideligt at bruge end det nuværende uoverskuelige sammen-surium af søgemuligheder og mere eller mindre lødige hits.

Tim Berners-Lee, der er en af ophavsmændene bag det gode gamle World Wide Web og drivkraft bag det semantiske net mener, at hvis vi laver det semantiske web ordentligt, så vil det kunne udvikle den menneskelige viden som helhed.

TAGS
fremtiden
Internet
internet of Things

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S