Home » AOD Pro » Dropbox vs rivalerne [TEST]: Læg dine digitale værdier et sikkert sted
Dropbox vs rivalerne [TEST]: Læg dine digitale værdier et sikkert sted

Dropbox vs rivalerne [TEST]: Læg dine digitale værdier et sikkert sted

Share

Løsning 3 – Dropbox: Fra filopbevaring til fælles arbejdsrum

Dropbox lancerede i efteråret konceptet Spaces, der berettiger til betegnelsen
DAM-løsning.

Dropbox kendes af de fleste, og mon ikke vi alle sammen i større eller mindre udstrækning har delt lidt filer i form af Word-dokumenter, PDF-filer, billeder eller video via denne særdeles udbredte og populære platform. Men nu vil Dropbox altså gerne noget mere. Meget mere, hvis man skal tro dem selv.

Derfor lancerede man i efteråret det nye koncept Spaces, der vel sagtens berettiger til betegnelsen DAM-løsning. For at anvende Spaces kræves det, at man opgraderer sin gratis Dropbox-konto til en businesskonto. Den kan fås i tre varianter, nemlig en standard til 75 kr. om måneden og en Advanced til 110 kr. om måneden.

Desuden er det muligt at købe en Enterprise-løsning, hvor prisen forhandles individuelt, og den byder blandt andet på et centraliseret administrationspanel, så virksomheden kan se og administrere alle sine Business-teams på én gang.

Se også:  Epson EB-U05 [TEST]: Kompakt prisbasker

Desuden får virksomheden adgang til Enterprise Mobility Management samt telefonsupport døgnet rundt. Generelt kan man sige, at brugerfladen i Dropbox er blevet ændret.

Det vil sige, at nogle af de funktioner, man finder i købeløsningen, er helt eller delvist tilgængelige i den gratis version, men ønsker man den fulde funktionalitet, skal man altså have fat i firmakortet.

Dropbox har udviklet sig fra blot at være et sted til at opbevare filer til en egentlig platform for arbejdsdeling. Med lanceringen af Spaces anvendes nu også kunstig intelligens, hvilket gør det nemt at søge på billeders indhold, selv om søgeordet ikke findes i filnavnet.

Styr centralt

Men tilbage til spørgsmålet, om det er værd at bruge penge på Dropbox, hvis man i forvejen har Microsoft Teams inkluderet i sin Office 365-konto. Det kommer an på behovet, men hvis man ikke kun færdes i Microsoft-universet, kan det godt give god mening at investere i Dropbox.

Se også:  Nu kan du få billige hotelophold på abonnement

Blandt andet fordi det er muligt at oprette, organisere og dele indhold i Google Docs, Sheets og Slides samt filformaterne .dxx, .xlsx og .pptx direkte fra Dropbox. Desuden giver eksempelvis en enterpriseløsning fra Dropbox mulighed for at definere et digitalt rum til arbejdsdeling i virksomheden, som kan administreres og styres adskilt fra Office 365-universet, hvilket nogle virksomheder givet vil synes om.

Eksempelvis leverer Dropbox et centraliseret virksomhedspanel, der giver it-teams mulighed for at administrere flere forekomster igennem hele organisationen. Ved hjælp af dette kan administratorer få adgang til en samlet visning af alle Dropbox-aktiviteter i organisationen.

Det både forenkler it-styringen og giver virksomheden mulighed for at tilpasse Dropbox-implementeringen, så den spejler komplekse organisatoriske hierarkier. Og så er der lige brugeroplevelsen, som via kunstig intelligens desuden byder på muligheden for eksempelvis at søge på billeder på baggrund af indhold, også selv om selve søgeordet ikke findes i filnavnet.

Endvidere er det muligt at gennemse bestemte filtyper, f.eks. AutoCAD, uden brug af specialiseret software eller apps samt kommentere direkte på filerne.

Plus og minus

+ Meget udbredt platform
+ Centralt administrationspanel
+ Support 24-7

– Begrænset mulighed for individuel tilpasning

TAGS
DAM
Dansk IT
erhverv
lager

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S