Home » Drone » Droner styrker omsætningen
Droner styrker omsætningen

Droner styrker omsætningen

Share

Rally VM er en gigantisk, omrejsende forretning, hvor der omsættes for svimlende summer. Men konkurrencen i det digitale underholdningsunivers er hård, og der skal hele tiden tænkes nyt for at styrke samt fastholde interessen fra de mange fans. Det hjælper et samarbejde med droneproducenten DJI nu med

Jeg står ved kanten af en fedtet grusvej midt ude i en finsk birkeskov. Nærmeste by er Jyväskylä tre timers kørsel nord for Helsinki. Klokken er blot 8 om morgenen, men på den anden side af vejen bag et intermistisk, orange plasthegn står en flok hardcore og forventningsfulde motorsportsnørder. Bortset fra sagte snak er stilheden næsten øredøvende her ude midt i ingenting.

Vi står alle og venter på det samme. Forskellen er blot, at jeg står med fjernkontrollen til en drone i hånden. Jeg er kameraoperatør på en Inspire drone, og Andreas fra DJI i Tyskland står ved siden af mig – klar til at flyve dronen i den retning og højde, jeg ønsker. Pludselig kan man i det fjerne høre en motor accelerere i vilde, hvinende omdrejninger. Akkompagneret af potente pruttelyde fra udstødningen.

Se også:  Guide: Byg den ideelle hjemmebiograf

Så sker det, vi har ventet på – en rallybil brager forbi med flere hundrede kilometer i timen, flyver over en bakketop og lander lige før en blød højrekurve. Man fornemmer, hvordan føreren allerede i svævet har forberedt, hvordan svinget skal tages, så da bilen lander, laver den et vildt, nærmest overnaturligt drej, broadsider gennem kurven og forsvinder mellem birketræerne, mens støv og møg står i kaskader.

Mere end 700 millioner ser med

Andreas kigger på mig. ”Fik du den?”, spørger han. Nej det gjorde jeg ikke, så vi venter på næste rallybil og prøver igen. Denne gang med noget bedre resultat. Det kræver imidlertid øvelse og atter øvelse at lave gode optagelser fra en drone, når det, der skal filmes, bevæger sig så hurtigt, som tilfældet er ved en afdeling af rally VM. Det er imidlertid noget, der er rigtig gode penge i, og det er netop det, denne artikel handler om.

drone

Rally VM er en stor begivenhed, der rammer
13 forskellige lande i løbet af en sæson. Her i
Jyväskylä, hvor man virkelig fornemmer, at rally er en finsk nationalsport.

Motorsport er Big Business, og interessemæssigt overgås rally VM kun af Formel 1. Således kigger mere end 700 millioner TV-seere verdenen over med, når 65 broadcastere i 155 lande sender rally og dermed gør brug af WRC’s materiale, mens der årligt registreres mere end 17 millioner såkaldte WRC Digital Channel Sessions. Dette tal dækker både over besøgende på websitet og antal gange WRC’s app åbnes.

Hvis man yderligere vil have adgang til supplerende eksklusivt indhold, som er forbeholdt et betalende publikum, tegner man abonnement på internetkanalen WRC+. Antallet af abonnenter er hemmeligt, men der er ikke nogen tvivl om, at WRC+ som betalingsdel på sitet udgør en særdeles attraktiv del af fundamentet i hele forretningskonceptet. Her finder man nemlig flere tusinder timers video.

drone

Under alle afdelinger af VM i rally er der tryk på i mediecentret, hvor alle optagelser samles og redigeres i Adobe Premiere Pro.

TAGS
DJI
droner
underholdning

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S