Home » Streaming » DR vil give dig meget mere streaming
DR vil give dig meget mere streaming

DR vil give dig meget mere streaming

Share

DR tage kampen op mod YouTube og Netflix. Seerne skal have fri adgang til at streame indhold over en længere periode og adgang til endnu mere dansk indhold og udenlandsk indhold, der er produceret af eller til public service-institutioner

DRs streaming-tilbud, DR TV, vil skrue op for andelen af dansk indhold og udenlandsk indhold, der er produceret til eller af public service-institutioner. Derved vil DR adskille sig markant fra de dominerende internationale streaming-tjenester.

Derudover ønsker DR, at dette public service-indhold fremover skal kunne streames på DR TV så længe, der er seere til det.

Det er hovedanbefalingerne i en redegørelse, som DR har afleveret til Kulturministeriet. Redegørelsen er en følge af public service-kontrakten, hvoraf det fremgår, at DR skal gøre status over de foreløbige erfaringer med streaming og behovet for at ændre rammerne for streaming i forbindelse med en ny medieaftale og public service-kontrakt næste år.

De fleste streaming-tjenester tilbyder primært udenlandsk indhold. Når flere og flere danskere bruger disse tjenester, betyder det, at de i mindre grad får adgang til danskproduceret indhold og indhold fra europæiske og nordiske public service-institutioner i det hele taget.

Udviklingen er gået stærkt, siden den seneste public service-kontrakt blev indgået, konstaterer DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn:

”I dag er streaming helt almindeligt for en stor del af den danske befolkning. Vi forventer, at streaming-forbruget vil tage til i de kommende år og accelerere – både blandt de yngre og blandt hele befolkningen generelt. Det betyder, at DRs streamingtilbud, DR TV, bliver en hovedindgang til DR og en forudsætning for, at hele befolkningen fortsat kan tilgå og få glæde af DRs public service-indhold. Derfor er det også afgørende, at DR TV udvikles til at være et ligeværdigt digitalt tilbud, der fungerer i sin egen ret og på mediets præmisser,” siger hun.

Se også:  Netflix skruer op for lydkvaliteten
Udenlandsk indhold dominerer streaming

De internationale streaming-tjenester YouTube og Netflix er på kort tid blevet dominerende på det danske streaming-marked. Hver anden dansker bruger YouTube mindst én gang om ugen. Herefter følger Netflix, som 32 procent af befolkningen benytter sig af ugentligt. DR TV bruges hver uge af 24 procent af den danske befolkning, hvilket gør tjenesten til den tredje-største i Danmark.

”De fleste streaming-tjenester tilbyder primært udenlandsk indhold. Når flere og flere danskere bruger disse tjenester, betyder det, at de i mindre grad får adgang til danskproduceret indhold og indhold fra europæiske og nordiske public service-institutioner i det hele taget. For at brugerne også kan få adgang til denne type indhold, er det derfor afgørende, at DR tilbyder dette, og at vi kan gøre DR TV til et attraktivt streaming-tilbud, der samtidig er et reelt alternativ til de internationale streaming-tjenester,” siger Maria Rørbye Rønn.

Udover at indholdet på DR TV skal adskille sig fra internationale streaming-tjenester, skal måden, indholdet forbindes og tilgængeliggøres på, også skille sig ud. DR arbejder derfor med en public service-algoritme på DR TV, der adskiller sig fra personaliseringerne hos de kommercielle streaming-tjenester. DRs ambition er at udvikle en algoritme, som tager udgangspunkt i brugernes præferencer, men også overrasker og udfordrer brugerne ved at foreslå indhold, der ikke bare lægger sig op ad det, der allerede er blevet set.

”Med DR TV får DR således en unik mulighed for også digitalt at udfordre og oplyse den enkelte og levere brugerrelevante indholdsanbefalinger,” siger Maria Rørbye Rønn.

Begrænset adgang er utidssvarende

DR oplever en stor efterspørgsel fra brugerne på, at indholdet på DR TV er tilgængeligt i længere perioder, end det er i dag. Derfor har DR besluttet, at gøre det egenproducerede indhold tilgængeligt i længere tid, så det i højere grad harmonerer med brugernes forventninger og medievaner. Ligeledes anbefaler DR i redegørelsen til Kulturministeriet, at det i forbindelse med medieforliget næste år præciseres, at udenlandsk fiktion, der er produceret til eller af en public service-institution, kan gøres tilgængeligt på DR TV uden begrænsninger i forhold til liggetider.

Se også:  Nu kan du speede Netflix-serien op, hvis den bliver for kedelig

Den nuværende public service-kontrakt gør det svært for DR helt at indfri ambitionerne om at skærpe sin profil på DR TV med større fokus på public service-indhold. For public service-fiktionsserier, som DR ikke er medproducent på, må kun ligge på DR TV i otte dage, efter de har været vist på DRs traditionelle flow tv-kanaler.

”Vi oplever, at det i væsentlig grad begrænser befolkningens brug af DR TV. Uhindret adgang til alle afsnit af en programserie over en længere periode er, ifølge danske streaming-brugere, det vigtigste parameter for, at en streaming-tjeneste er velfungerende. Det er samtidig det, der har størst betydning for, hvor lang tid en streaming-tjeneste bruges. Vi oplever helt konkret, at en meget stor del af de klager, vi modtager fra brugere af DR TV, handler om lige præcis dette forhold,” siger Maria Rørbye Rønn.

Ungdomsserien ’Skam’ er et eksempel på, at interessen for en serie ofte fortsætter længe efter, den er blevet vist på traditionelt flow-tv. Da DR er medproducent på ’Skam’, er den ikke begrænset af reglen om otte dages liggetid. Og netop derfor har man kunnet se, at hele 80 procent af streamingen via DR TV faktisk foregik efter de første syv dage – og hele 37 procent efter 30 dage. Hvis DR ikke havde været medproducent på serien, ville den med andre ord være blevet streamet 80 procentpoint mindre, end den blev.


TAGS
DR
Netflix
streaming
YouTube

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S