DR vil give dig meget mere streaming

DR vil give dig meget mere streaming

Share

DR tage kampen op mod YouTube og Netflix. Seerne skal have fri adgang til at streame indhold over en længere periode og adgang til endnu mere dansk indhold og udenlandsk indhold, der er produceret af eller til public service-institutioner

DRs streaming-tilbud, DR TV, vil skrue op for andelen af dansk indhold og udenlandsk indhold, der er produceret til eller af public service-institutioner. Derved vil DR adskille sig markant fra de dominerende internationale streaming-tjenester.

Derudover ønsker DR, at dette public service-indhold fremover skal kunne streames på DR TV så længe, der er seere til det.

Det er hovedanbefalingerne i en redegørelse, som DR har afleveret til Kulturministeriet. Redegørelsen er en følge af public service-kontrakten, hvoraf det fremgår, at DR skal gøre status over de foreløbige erfaringer med streaming og behovet for at ændre rammerne for streaming i forbindelse med en ny medieaftale og public service-kontrakt næste år.

Se også:  Nu kan du lytte til lydbøger via Sonos

De fleste streaming-tjenester tilbyder primært udenlandsk indhold. Når flere og flere danskere bruger disse tjenester, betyder det, at de i mindre grad får adgang til danskproduceret indhold og indhold fra europæiske og nordiske public service-institutioner i det hele taget.

Udviklingen er gået stærkt, siden den seneste public service-kontrakt blev indgået, konstaterer DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn:

”I dag er streaming helt almindeligt for en stor del af den danske befolkning. Vi forventer, at streaming-forbruget vil tage til i de kommende år og accelerere – både blandt de yngre og blandt hele befolkningen generelt. Det betyder, at DRs streamingtilbud, DR TV, bliver en hovedindgang til DR og en forudsætning for, at hele befolkningen fortsat kan tilgå og få glæde af DRs public service-indhold. Derfor er det også afgørende, at DR TV udvikles til at være et ligeværdigt digitalt tilbud, der fungerer i sin egen ret og på mediets præmisser,” siger hun.

Se også:  Stortest: Her bliver den trådløse lyd kæmpestor
Udenlandsk indhold dominerer streaming

De internationale streaming-tjenester YouTube og Netflix er på kort tid blevet dominerende på det danske streaming-marked. Hver anden dansker bruger YouTube mindst én gang om ugen. Herefter følger Netflix, som 32 procent af befolkningen benytter sig af ugentligt. DR TV bruges hver uge af 24 procent af den danske befolkning, hvilket gør tjenesten til den tredje-største i Danmark.

”De fleste streaming-tjenester tilbyder primært udenlandsk indhold. Når flere og flere danskere bruger disse tjenester, betyder det, at de i mindre grad får adgang til danskproduceret indhold og indhold fra europæiske og nordiske public service-institutioner i det hele taget. For at brugerne også kan få adgang til denne type indhold, er det derfor afgørende, at DR tilbyder dette, og at vi kan gøre DR TV til et attraktivt streaming-tilbud, der samtidig er et reelt alternativ til de internationale streaming-tjenester,” siger Maria Rørbye Rønn.

Del denne