Home » Sikkerhed » Din mail-beskyttelse læser dine kontormails over skulderen
Din mail-beskyttelse læser dine kontormails over skulderen

Din mail-beskyttelse læser dine kontormails over skulderen

Share
Kunstig intelligens kikker med

I dag benytter stort set alle store mailudbydere kunstig intelligens og maskinlæring for at filtrere al e-mail, der sendes og modtages både inden for i et firma og til eller fra samme firma. Registrerer algoritmerne følsomt indhold i en udgående e-mail, krypterer de rutinemæssigt indholdet, så kun rette modtager kan læse mailen.

Det betyder imidlertid også, at selv om du måske går du ud fra, at dine elektroniske mail-beskeder er fortrolige og omfattet af dataloven om tavshedspligt og personbeskyttelse, vil de store professionelle antivirus-udbydere godt kunne svare på spørgsmål som eksempelvis: Hvornår skriver du arbejdsmails, og hvad står der i dem? Og sender du fra din kontorcomputer eller andre steder fra?

Eksempel på, hvordan Sentinel security-algoritmerne fra sikkerhedsfirmaet Barracuda fanger og sorterer stedfundne angreb.

Heldigvis skal udbyderen kun bruge svarene for at beskytte din mailsikkerhed og frafiltrere scam med op mod 99,9 % sikkerhed i realtime, idet de hele tiden tilpasser sig nye forbrugervaner og trends. Men i hænderne på en hacker vil svarene have en helt anden værdi.

Principperne bag de større mailudbyderes forskellige intelligente filtre er ikke umiddel-bar offentlig viden, idet hver udbyder har sine egne neurale netværk og maskinlærings-algoritmer, og ingen oplyser om hverken opbygning, retningslinjer eller kriterier for deres kunstige intelligens.

Se også:  Skærmmøder kræver sund fornuft

En udbyder som Google har i sin Gmail-tjeneste eksempelvis inkluderet et værktøj, som særligt går efter ondsindede URL’er (Google Safe Browsing).

Googles filterteknologi omfatter også en phishing-detektion, der parkerer visse mistænkelige mails for at få lejlighed til at sammenligne dem med andre lignende mails, da det altid er nemmere at slå ned enkelte mistænkelige mails, hvis de bliver analyseret gruppevis. De scannede indbakker udgør altså med andre ord en slags database for algoritmen, der skal vurdere mulige risici.

De værste scams

1) Phishing – en fælles betegnelse for alle mails, der på den ene eller anden måde forsøger at fralokke dig vigtige og følsomme personlige oplysninger i form af kontonumre mv.

2) Tillykke – mails, der påstår, at du har vundet en stor præmie i en konkurrence eller lotteri. Udbetalingen forudsætter dog, at du lige opgiver nogle personlige oplysninger såsom dit navn, fødselsdag, adresse og telefonnummer og i værste fald dine kontooplysninger, så din præmie kan blive udbetalt til dig (!).

Se også:  Mails til de forkerte modtagere kan få store konsekvenser

3) Job tilbydes – nogle svindelmails lover job og grønne skove. Du skal bare sende nogle få centrale oplysninger om dig selv eller en betaling for nødvendig oplæring eller andet.
Du kan roligt regne med, at har du ikke søgt et job, så får du heller ikke tilbudt noget ud af den bare luft.

4) Tech support – scammails, der meddeler, at din computer er inficeret med alverdens vira, og at du uden videre kan få bugt med ved at trykke på et link eller lignende. Men gør du det, åbner du din computer op på vid gab for afsenderen og dermed også nem adgang til alt og alle på den. Der kan også være tale om en beskeden pengesum for afsenderens ”hjælp”.

5) Onlineindkøb – tilbud om at købe et eller andet utroligt billigt. Problemet er kun, at du aldrig modtager det, du bestiller og betaler for. Og da der altid er leveringstid, kan det - set fra afsenderens synspunkt – tage dejlig bekvem tid at opdage.

TAGS
e-mail
It-sikkerhed
online sikkerhed

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S