Home » Transport » Din bil er dit digitale hjem
Din bil er dit digitale hjem

Din bil er dit digitale hjem

Share

Nu skal biler have anlæg for både kommunikation og underholdning

Anlægget i nutidens biler for underholdning, kommunikation, information og sikkerhed eller kort sagt infotainment bliver til stadighed mere avanceret. Mens blot nogenlunde nye biler gerne har såvel musikanlæg, klimaanlæg, gps og mulighed for håndfri mobilsamtale var et samlet system, der kombinerede disse funktioner i et centralt infotainmentcenter indtil for få år siden forbeholdt markedets absolutte luksusbiler. Men da bilelektronik som al anden avanceret brugselektronik bare bliver billigere og billigere, er tendensen i dag, at alt det, du kan bruge din smartphone til derhjemme, skal du også kunne få i bilen. Og helst naturligvis uden at du behøver at tage blikket væk fra vejen.

”Internet of Transportation”
Infotainment er en sammentrækning af de to engelske ord ”information” og ”entertainment” (underholdning), og et infotainment-anlæg samler og koordinerer med andre ord de fleste af de funktioner, der tidligere blev varetaget af separate systemer hver for sig foruden nu også trådløs opkobling til nettet med mulighed for informationssøgning (inkl. trafikinformationer, vejrudsigter og sportsresultater), mails og brug af sociale medier. Derudover giver visse navnlig amerikanske systemer mulighed for eCall og automatisk tilkald af vejassistance, tracking af bilen i tilfælde af tyveri samt On-Board Diagnistics (OBD), der i samarbejde med bilens motorcomputer kan angive funktionsfejl og deres årsag. Dertil kommer også ofte forskellige assistent-funktioner som vognbaneassistent, parkeringsassistent og fartpilot, ligesom bilens instrumentering samt kameraer og sensorer også kan indgå i anlægget og åbne for faciliteter som head-up display og gestikstyrede funktioner.

Konsulentfirmaet Machina Research angiver, at 10 % af alle biler er koblet på internettet i dag, men i 2020 ventes denne andel at være steget til 90 %. Og 104 mio. nye biler forventes at være online i 2025. Fords øverste chef Mark Fields har kaldt denne tendens ”Internet of Transportation”, da biler også vil blive en naturlig del af fremtidens alt omfattende netværk. Og han bakkes op af sin chefkollega Tom Gebhardt fra Panasonic Automotive, der fremhæver, at forbrugerne også i dag har en forventning om, at infotainmentsystemet i bilen skal være lige så nemt at betjene som en smartphone og tablet.

Forudsætningen er, at bilen er ”connected” dvs. forbundet trådløst til et netværk (altså internettet eller ”skyen”) foruden naturligvis gps-modtager. Selve den trådløse forbindelse mellem bil og internettet eller ”skyen” kan enten ske gennem et modem i bilen med 3G eller ligefrem 4G eller gennem bilistens mobiltelefon.

Fordelen ved et indbygget modem er først og fremmest en rimelig stabil forbindelse, der ikke på nogen måde er afhængig af din mobil og dermed sikker modtagelse af trafikinformation mv., ligesom du kan etablere et Wi-Fi hotspot. Du behøver heller ikke mangle app-muligheder. Entune fra Toyota tilbyder f.eks. en lang række apps til både musikstreaming, netsurfing, bestillinger osv.
Ford og Honda tilbyder endvidere automatisk opkald til alarmcentralen i tilfælde af kollision, og her er det også en fordel, at forbindelsen er klar og sikret, og en eventuel løs mobil ikke bliver beskadiget i ulykken. Indbygget modemforbindelse muliggør også direkte trådløs opdatering af software og vejkort over-the-air (OTA), om end ikke altid videre problemløst. For hastigheden er ikke altid imponerende og ofte langsommere end din mobil. Mange brugere klager også over, at det er relativt vanskeligt at foretage opdatering og i øvrigt i det hele taget at betjene og finde ud af de ofte ganske avancerede anlæg. Yderligere koster modemforbindelser i reglen en form for abonnement. Og ellers får du kun meget behersket glæde af anlægget. En undtagelser er her Tesla Model S, der leveres med fri 3G-forbindelse (men bilen er jo heller ikke helt billig).

Hvis forbindelsen til din bils infotainment-anlæg skal etableres via din mobiltelefon, foregår det gerne via Wi-Fi eller Bluetooth eller direkte via kabel og USB-tilslutninger, hvorefter anlægget udnytter telefonens mobildataforbindelse til at koble sig på skyen.

Fordelen ved forbindelse via din smartphone er, at den ikke koster ud over, hvad du alligevel betaler for mobilabonnement samt at du har let adgang til al din underholdning, musiksamling og alle dine nytteapps. Bagdelen er til gengæld, at ydelsen aldrig bliver bedre end kvaliteten af din mobilforbindelse, ligesom du kun vil have ret begrænset nytte af din bils infotainment, hvis du glemmer din mobil derhjemme eller går ud for strøm.

Derudover kan der være tale om forskellige ”hybride” forbindelser (eksempelvis Uconnect fra Chrysler, Dodge og Fiat), der lidt forener det bedste fra begge verdener. Det indbyggede trådløse modem sikrer stabil forbindelse til vejassistance, trafikinformation og mulighed for at etablere Wi-Fi hotspot, mens din medbragte smartphone sørger for information og underholdning. Men også her vil brug af det indbyggede modem som oftest koste penge.

Hjerne og hjerte
Hjernen i et moderne mobilt infotainment-anlæg er naturligvis en computer, der ofte er baseret på Intels kendte Atom-processorer, mens styresystemet altid er specielt udviklet til bilbrug. Eksempler er CarPlay fra Apple, Android Auto fra Google og det Windows CE-baserede Windows Embedded Automotive 7 fra Microsoft, selv om styresystemer som CarLife fra Baidu dominerer det kinesiske marked, ligesom også den udbredte fælles producent-standard MirrorLink gør sig gældende flere steder.

Så langt så godt, men mange bilproducenter, og måske de fleste, betragter infotainment-anlægget som legeplads for deres designere, der her får lejlighed til at sysle med så mange nye features, som deres hjerte kan begære, frem for at tænke på, hvad der virkeligt ville være til gavn for bilens fører, passagerer og sikkerhed. Og her er det måske ikke det automatiske opkald til svigermor eller håndskriftsgenkendelse på touchdisplayet, der lige ligger først.

Se også:  Nemmere at komme over Storebælt fra på mandag - ny betalingsteknologi

Derfor er der (som det dog gælder for så meget andet i bilbranchen), ikke meget ensartethed inden for infotainmentanlæg. Hver bilproducent tilbyder sit eget system under sin egen betegnelse. Og er din kære 4-hjuler ikke fra naturens eller fabrikkens hånd begavet med et fullsize infotainmentanlæg, kan du anskaffe det separat som bl.a. en avanceret bilradio og selv bygge det ind, så du ikke skal stå tilbage for naboen.

Det er fristende at råde bilkøbere til at overveje infotainmentanlæggets muligheder i form af apps, forbindelsesmetode mv. Men da anlægget som regel følger med vognen, og valg af model og mærke formentlig altid vil betyde mere end det medfølgende infotainmentanlæg, er det højst kun en sidste beslutningsfaktor. Her viser vi dig og gennemgår de mest spændende og ansete bilmærkers infotainmentanlæg.

Infotainmentanlægget sidder i radioen
Ud fra tanken om, at bilen er dét sted, de fleste forbrugere hører musik, har firmaet Aupeo udviklet en form for personlig bilradio, der ikke alene sørger for personlig underholdning, men også giver føreren informationer undervejs uden at skulle tage hænderne fra rettet. Ideen er, at føreren kan sammensætte sin egen radiostation med kun foretrukket indhold som lokale og globale nyheder, sport, trafik, vejr og musik. Systemet finder selv ud af, hvad føreren foretrækker ud fra forslag, som derpå bliver lagret på tværs af stationer og programmer. Foreløbig leverer CBS Radio News, TheBlaze Radio Networks, AccuWeather og GEO Traffic indhold til Aupeo-systemet.

Infotainment som løs enhed
Hvis din bil ikke er født med et lækkert infotainment-system, har firmaet Parrot udviklet et løst infotainment-system under modelbetegnelsen RNB 6. Anlægget støtter både Googles ”Android Auto” og Apples ”CarPlay”. Udover at samarbejde med din smartphone kan enheden også styre en del af bilens funktioner eksempelvis både musikanlæg, klimaanlæg og parkeringsassistent. Et kamera i forruden kan yderligere byde dig på detaljeret vejbaneassistance på den 7-tommer store touchskærm. Du kan også via kameraet få en advarsel, hvis du kommer for tæt på den forankørende bil.

Desuden kan RBN 6 give detaljer om, hvor meget benzin du bruger, og hvor meget du bremser og accelererer, ligesom du kan få information om driftsfejl via OBD-porten, så du ved, hvad der kan være galt med din bil, inden du sender den til mekanikeren.

JVC tilbyder to Android-enheder med henholdsvis en 6,2”-skærm og en 7”-skærm, der via MHL-standarden (Mobile High-Definition Link) kan ”spejle” apps til en stor skærm i bilen. Har du koblet MHL-kablet til, kan du endda sidde og hygge dig med en film på parkeringspladsen. De to enheder med betegnelsen KW-V0BT og KW-V40BT kan naturligvis også bruges sammen med Bluetooth.

Mange klager over svær betjening
Et anlæg til infotainment skal naturligvis som alt andet i en bil være hurtigt og nemt at gå til. Men det er tilsyneladende bestemt ikke altid tilfældet. Ifølge en undersøgelse foretaget af Consumer Reports

National Research Center i USA har folk og typisk lidt ældre som oftest problemer med at lære at betjene anlægget, ligesom hverken touchdisplay eller stemmestyring altid virkede helt pålideligt. Det var dog betegnende, at jo ældre brugerne var, og jo mindre kyndige på digital teknologi de var i forvejen, jo sværere var systemerne at betjene, og jo flere fejl oplevede brugerne.

Mercedes-Benz: Comand – nem og lækker betjening
Comand infotainmentsystem (Cockpit Management and Data) i Mercedes-Benz (og Daimler) kombinerer det kendte Mercedes Audio 20 lydsystem til musikunderholdning og multimedia. Betjeningen foregår via et 7”-display på instrumentbordet lige i øjenhøjde og to fysiske trykknapper samt en stor kombineret tryk/drejeknap nedenunder til at manøvrere gennem menuer og funktioner, så du slipper for at fumle og lave fingeraftryk på en sart touchskærm. Langt de fleste funktioner kan dog også fremkaldes med bilens meget velvirkende Linguatronic voice command styring. Comand har indbygget en 10 GB harddisk til musik, og den rummer såmænd også bilens brugsanvisning.

AOD05_digital_bil02

BMW: iDrive – baseret på både mobil og modem
BMW kan skilte med et 8,8 ” stort 1280 × 480 pixel split-display i sit iDrive system, der samtidig kan vise både vejnavigation og andre oplysninger. Også BMW betjener sig af trykknapper og en stor kombinationsknap i midterkonsollen. Trykknapperne tænder for hovedfunktionerne Media og Radio plus, Telephone samt Navigation. Kombinationsknappen har indbygget en touchpad, hvorpå du kan stave adresser eller søgeord til netsøgning. Den højopløste skærm præsenterer alle informationer som den bedste tablet, om end dog ikke alle features kommer trådløst via et netværk, men hentes via din mobil eller fra et simkort. Med ConnectedDrive kan du hente nyheder fra sociale medier eller e-mails direkte fra systemet uden brug af mobil.

AOD05_digital_bil03

Audi MMI – indbygget mobilmodem – alsidigt og velfungerende
Audis infotainment, der i luksusversionen samler betjeningen af det 14 højttaler store B&O-anlæg med HD-radio og Bluetooth audiostreaming med klimaanlæg, navigation og netforbindelsen Audi Connect (med eget modem), der giver dig trafikmeldinger og trådløs internetadgang. Systemet arbejder også sammen med bilens kameraer, sensorer og assistent-funktioner, og alle oplysninger vises på et 7 “ stort display med 800 × 480 opløsning i instrumentbordet. Den hurtigste udgave kan endog hente detaljerede Google Earth og Google Street View 3D-vejkort ned til navigationssystemet. Den tilhørende touchpad skifter desuden inputfunktion alt efter, hvad du netop bruger anlægget til. Viser skærmen adressefelter, kan du skrive, og viser den vejkort, kan du scrolle og zoome med fingeren.

Se også:  Fords nye bil kan kigge om hjørner

AOD05_digital_bil04

Jaguar: InControl – sover du eller?
Jaguar vil fra 2017 tilbyde et helt nyt InControl Touch Pro infotainmentsystem i sine XE-modeller bestykket med en quad core-processor, 60 gigabyte solid state drive samt en 10,2”-skærm. Bluetooth mobiltilslutning og audio streaming er standard, ligesom der er to USB-porte samt en HDMI/MHL-port. En af de mere avancerede features er Driver Condition Monitor, der som en del af anlæggets funktion holder øje med din årvågenhed ud fra dine ratbevægelser og brug af speeder og bremsepedal. Samtlige informationer vises på forruden via et head-up laserdisplay. Og som noget helt særligt kan du starte bilen, tænde for varmen og meget mere på lang afstand via din Android- eller iOS-smartphone.

AOD05_digital_bil05

Ford: MyFord Touch – måske bilverdenens bedste stemmestyring
Fords infotainmentanlæg hedder MyFord Touch, og her er bedste feature vel nok den omfattende stemmegenkendelse, der faktisk gør, at du kan styre praktisk talt hver eneste funktion i anlægget uden at tage hænderne fra rattet og opmærksomheden fra vejen. Forbindelsen til netværk kan både ske via USB-modem og/eller din smartphone over Bluetooth eller Wi-Fi. Tilslutning af mange udvendige enheder via USB.

AOD05_digital_bil06

Cadillac: Cue – tom skærm til du gi’r den fingeren
Navnet betyder ”Cadillac User Experience”, og Cue giver da også en række pænt avancerede features, men til forskel fra andre er anlægget baseret på Linux styresystemet.  Den 8” store skærm med 800 x 480 pixel opløsning er pæn og ryddelig til din finger kommer tæt nok på, hvor så først alle ikoner og symboler træder frem. Og du får følelig tilbagemelding i form af en snurren i fingrene, som du muligvis kender det fra din smartphone. Forbindelsen til din smartphone etableres via Bluetooth, og du kan få dine sms-beskeder læst højt.

AOD05_digital_bil07

Chevrolet mfl.: MyLink – henter mange funktioner via apps
MyLink (eller Intellilink) i Chevrolet, Buick og GMC er baseret på QNXoperativsystemet og voice recognition software fra Nuance. Forbindelsen til skyen etableres gennem smartphone via Bluetooth, hvor du bl.a. via en app ved navn BringGo med et slag kan skaffe dig gps-navigation via infotainmentanlæggets skærm. Forbindelsen virker i øvrigt begge veje, så du også kan styre din smartphones funktioner fra anlægget. MyLink samarbejder desuden med det amerikanske OnStar-system, der tilbyder adskillige former for autoservice.

AOD05_digital_bil09

Chrysler mfl.: Uconnect – mellem de bedste
Mange motorjournalister mener, at Uconnect, der bruges af bl.a. Chrysler, Dodge og Maserati hører til mellem infotainment-anlæggenes absolutte elite. Du kan fjernstyre centrallås og motorstart via en app til din mobil, og du kan endog oprette et uafhængigt Wi-Fi-hotspot i bilen via anlægget.

AOD05_digital_bil11

Volvo: Sensus Connect – gennemtænkt udformning
Den lodrette 9,5” stor tablet-lignende TFT-skærm er opdelt i fire felter: navigation, audio, apps samt mobilfunktioner. Klimaanlægget styres fra bunden af skærmen. De basale funktioner styres direkte fra felterne, mens ekstramulighederne kommer ved at klikke på felterne. Touchskærmen fra Alpine benytter infrarød laserteknik, der betyder, at skærmen reagerer uanset, om du bruger tykke handsker eller en kuglepen. Faktisk behøver du slet ikke røre skærmen, for den kan registrere din finger et par millimeter væk.

AOD05_digital_bil08

Rolls Royce: – infortainment for verdensmænd
Infotainmentanlægget i Rolls Royce har betegnende nok ikke noget selvstændigt navn.
Det er simpelthen bare en del af bilen. Men af den grund ligner det bestemt heller ikke alle andre. Systemet betjenes som så mange andre luksusmærker med et par knapper og en kombineret tryk- og drejeknap. Det særlige er imidlertid, at oversiden af denne knap er en touchpad, som kan modtage instrukser via fingerberøring. Dermed ingen fingeraftryk på displayet, der sidder diskret skjult bag en låge på instrumentbordet, der først glider op ved brug. Som køretøj for forretningssektorens ubestridte verdensmænd kan bilen naturligvis også genkende både arabiske og kinesiske skrifttegn.

AOD05_digital_bil10

Tesla – største skærm af alle
Anlægget er bestemt også specielt i Teslas nye topmodeller og ligner Rolls Royce ved ikke at have noget eget navn. Det 17 ” store display er kontrolplads for både infotainment og næsten alle andre funktioner i bilen. Skærmbilledet minder lidt om en mobilskærm med en række symboler langs overkanten, der informerer om alt fra udendørs temperatur til 3G-forbindelsens kvalitet. Resten er optaget af touchfelter for anlæggets hovedfunktioner, og den store skærm kan deles i to med hver sin hovedfunktion. Navigationsdelen er baseret på Google Maps, der kan angive ruter med mindst trafik og vise billeder fra Google Earth. Besynderligt nok er disse data ikke cached, så kører du uden for dækning, kan du risikere at miste disse data.

AOD05_digital_bil12


TAGS
Bil
digital
infotainment

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S