Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Digitalt tjek skal hjælpe virksomheder

Fra i dag får danske virksomheder adgang til et internationalt benchmarkværktøj, Networked Business Initiative (NBI), så de hurtigt kan se, om deres virksomhed er bedre eller dårligere digitaliseret end deres konkurrenter.

Af Jakob D. Lund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Digitale teknologier skyller over alle brancher, forandrer og åbner for nye muligheder. Men hvor skal man sætte kræfterne ind? Er pengene bedst investeret i Big Data, mobilitet eller noget helt tredje? Det skal et helt nyt benchmarkværktøj, NBI, give virksomhederne svar på, hedder det i en pressemeddelelse fra Fakta om Networked Business Initiative.

Hver tredje danske virksomhed anvender i dag kun it på et enkelt eller få områder – typisk bogføring, og det er for lidt, hvis man spørger IT-Branchen.

“Vi ender som tabere i den globale konkurrence, hvis vi ikke tager digitaliseringen til os og udvikler os i minimum samme tempo som i de andre lande. Men det er en rejse, der kan være svær for den enkelte virksomhed at overskue, og her kan NBI fungere som et slags kompas,” siger Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.

300.000 virksomheder skal deltage

Målet med NBI er at få 300.000 virksomheder fra over 20 lande til at deltage i initiativet, hvilket vil give et troværdigt overblik over, hvor man som virksomhed ligger i forhold til konkurrenterne. Fra 2010-2014 blev NBI bl.a. testet af 2500 danske virksomheder, hvor de blev spurgt til deres implementering af social media, mobilitet og cloud computing på tværs af HR, Marketing & Communication, Service & Salg samt Innovation & R&D.

Det danske konsortium bag NBI består af Dansk Erhverv, DI, Erhvervsstyrelsen, CBS og Sitecore. Medlemmerne af konsortiet er gået sammen for at imødekomme det stigende behov, som danske virksomheder, herunder SMV’er, har for at omstille deres forretning til at blive mere digital og kunne klare sig i en globaliseret økonomi.

Værktøjet bruges til at kortlægge virksomhedens uudnyttede forretningsmuligheder inden for internetbaserede teknologier med afsæt i et omfattende forskningsgrundlag. Konkret kan en virksomhed bruge NBI til at analysere og sammenligne, om den er stærk eller svag i sin digitale forretningsudnyttelse i forhold til lignende virksomheder inden for sin industri og region.