Home » Erhverv » Digitalt opbrud med traditionel forsikring
Digitalt opbrud med traditionel forsikring

Digitalt opbrud med traditionel forsikring

Share

Insurtech er et forholdsvis nyt begreb, vi ikke har hørt ret meget til i Danmark. Men det kommer vi til. Gigga er et nyt, dansk forsikringsselskab med en forretningsmodel, der bygger på Insurance Technology

Vi har allerede lært begrebet fintech at kende, der dækker over nye forretningsløsninger til bank- og finansverdenen. Et andet begreb har vi imidlertid ikke hørt så meget til, nemlig insurtech, der dækker over forretningsløsninger til forsikringsverdenen. Begrebet insurtech er en forkortelse for Insurance Technology, og ganske som med fintech er der ikke blot tale om nye forretningsløsninger, men også løsninger, der disrupter traditionel tankegang. Det sker typisk ved, at man begynder at tænke i løsninger, der meget direkte tager udgangspunkt i den enkelte forbrugers behov.

Ifølge Thomas Krogh Jensen, der er direktør i Copenhagen Fintech, er insurtech en disciplin i fintech-verdenen, som er nået meget længere i udlandet, men som altså nu også for alvor er ved at lægge fra land i Danmark. I bestræbelserne på at adskille sig fra de traditionelle forsikringsgiganter prøver man at tænke nye tanker, blandt andet ved at styrke fællesskabstanken og det fælles ansvar med henblik på at mindske forsikringssvindel. Det kan f.eks. ske ved, at forsikringstageren selv kan bestemme, hvem man ønsker at være i gruppe med, eksempelvis familie, venner eller kolleger.

Se også:  Banker vil udvikle deres digitale forretning med humor
Helt nye forsikringstanker

Hos et af de nye selskaber i forsikringsbranchen – Gigga – møder man en anden interessant tanke, nemlig at forsikringen skal prissættes alt efter, hvor meget man eksempelvis bruger sin bil frem for efter værdien af den. Det vil efter direktør Elena Hove-Aggerholms mening gøre forsikring både mere transparent, individuel og billigere. Hun har tidligere været ansat i Finanstilsynet samt i TopDanmark, hvilket har givet hende den fornødne ballast til at være med til at transformere en branche, der – uden at fornærme nogen – vel kan kaldes for dybt konservativ.

”Vores mål er at tilbyde kunderne forsikringer, der både er tilpasningsvenlige, forståelige og til at betale. Det gør vi ved hjælp af teknologi, for reelt er vi en teknologivirksomhed, der tilbyder kunderne fremtidens løsninger. I virkeligheden er forsikring født digital, men har været spærret inde i en analog krop.

Se også:  Banker vil udvikle deres digitale forretning med humor

Elena Hove-Aggerholm har tidligere været ansat både hos Finanstilsynet og i TopDanmark. Det har givet hende fundamentet for at tænke helt nye tanker og disrupte en dybt konservativ branche med Gigga.

Vi er den nye agile konkurrent, der reagerer både hurtigere og mere effektivt end de etablerede forsikringsselskaber,” siger Elena Hove-Aggerholm, der er medstifter af Gigga, som er blandt de første til at tilbyde ”on-demand” forsikring af mobiltelefon eller computer blot ved at tage et billede. Ligeledes kan man eksempelvis tegne forsikringer med en løbetid på blot 30 dage.

TAGS
fintech
Forsikring
Gigga
insurtech

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Audio Media A/S