Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Den digitale leder tager ansvaret

Jobbet som Chief Digital Officer er blevet stadig mere udbredt, og tendensen er tydelig i de helt store virksomheder.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Over de senere år, er der opstået flere nye jobbeskrivelser inden for it-verdenen. En er DPO – Data Protection Officer – som er relevant i forbindelse med indførelse af den nye persondataforordning. En anden er CDO – Chief Digital Officer – der har ansvaret for den digitale transformation i virksomheden.

Knap hver femte af verdens top 2500 børsnoterede virksomheder har således ansat en sådan digital leder, hvilket er en tredobling i forhold til sidste år. Det viser en ny undersøgelse af den digitale leders rolle foretaget af PwC’s globale strategiteam.

En Chief Digital Officer er defineret som den leder, der uanset titel har fået til opgave at implementere virksomhedens eller forretningsenhedens digitale mission, og dem er der altså blevet mange flere af, viser undersøgelsen.

”I forhold til sidste år er der sket mere end en tredobling af antallet af CDO’er. Dermed er der ikke blot tale om et modefænomen, men en tendens, der er kommet for at blive. Lige så interessant er det, at 60 procent af de digitale ledere, som vi har identificeret i vores seneste undersøgelse, er blevet ansat inden for de sidste to år,” siger Jesper Vedsø, der er partner i PwC.

CDO’ens rolle er pr. definition transformerende. Det betyder, at enhver, der påtager sig den rolle, skal kunne balancere de gamle teknologier med den nye, tekniske ekspertise med en forståelse for interne mekanismer i organisationen samt en vision for virksomhedens fremtid, der også er på linje med virksomhedens mangeårige mission, mener Jesper Vedsø.

CDO’en er kommet for at blive

I lyset af den betydelige stigning i antallet af digitale ledere på tværs af brancher, virksomhedsstørrelse og lande, gør virksomhederne derfor klogt i at begynde at tro på nødvendigheden af denne nye type stilling.

“For et stadigt stigende antal virksomheder er det ikke længere praktisk muligt at sprede forskellige digitale initiativer ud blandt separate forretningsenheder. Det kan godt være, det fungerer i de tidlige stadier af digitaliseringen, men når en virksomhed bevæger sig hen mod et mere avanceret stadie af digital modenhed, er det nødvendigt med en samlet indsats for at kunne gennemføre en mere omfattende digital strategi”, siger Jesper Vedsø og fortsætter:

“En af de største udfordringer for enhver digital leder er, hvordan man udvikler nye digitale applikationer, samtidig med at man har med forældede it-systemer at gøre, der har været altafgørende for virksomhedens drift. Efterhånden som dette bliver mere og mere tydeligt, kommer vi til at se et stigende antal ledere, der har den tekniske ekspertise, der er nødvendig for at kunne navigere en virksomheds multifacetterede digitale aktiver.” 

FAKTA

Finansielle virksomheder og kundevendte brancher tæller den højeste andel af digitale ledere. PwC’s undersøgelse viser, at 35 procent af forsikringsselskaberne har en digital leder. Det samme har 27 procent af banker og virksomheder inden for forbrugerprodukter.

Europæiske virksomheder ansætter CDO’er i et hurtigere tempo end virksomheder andre steder (38 procent i Europa mod 23 procent i Nordamerika, 13 procent i Syd- og Latinamerika samt 7 procent i Asien og Stillehavslandene).