Home » Erhverv » Digitale kompetencer i øjenhøjde
Digitale kompetencer i øjenhøjde

Digitale kompetencer i øjenhøjde

Share

I samarbejde med Københavns Kommune har Google åbnet Det Digitale Læringshus midt på Nørrebro. Målet er en bevidst synliggørelse af de digitale kompetencer, dansk erhvervsliv skriger på

Man kan vel næppe kalde Google-initiativet ”Det Digitale Læringshus”, som netop er åbnet i samarbejde med Københavns Kommune, for andet end en win-win situation.

Dels skriger erhvervslivet på digitale kompetencer, og dels trænger en ikke uvæsentlig del af arbejdsstyrken til en digital opdatering, for uanset om man er i arbejde eller ej, er det ikke nogen skade til enten at blive opfrisket på den digitale viden eller ganske enkelt lære at forstå, hvad digital transformation handler om.

Det gælder i alle erhverv og i alle aldersgrupper. For som Googles danske landechef, Malou Aamund, udtrykte det ved åbningen, er selv de unge ikke altid så skarpe på de digitale kompetencer, som vi tror.

Se også:  Oversæt alt ved at pege med mobilen - Google Oversæt er opdateret

Der er trods alt stor forskel på at swipe mellem de sociale medier på en smartphone og kunne tilrettelægge en digital strategi for en virksomhed, men i Det Digitale Læringshus, som er etableret på Nørrebrogade, har både virksomheder og privatpersoner nu mulighed for gratis at blive bedre rustet til den digitale verden.

I pagt med regeringen

I april lancerede regeringen Teknologipagten, hvis mål er at opruste danskernes tekniske og digitale kompetencer. Allerede nu er der mangel på kompetente medarbejdere, og efterspørgslen vil vokse markant. Derfor glædede erhvervsminister Brian Mikkelsen, der deltog i åbningen af Det Digitale Læringshus, sig da også over, at ambitionen allerede det første år er at 10.000 vil deltage i kurserne. Læringshuset spiller således en central rolle i Googles løfte om at undervise og opkvalificere 30.000 danskere digitalt frem mod år 2020.

Se også:  Google køber FitBit, verdens største producent af fitness-trackere

En stor målgruppe er de ledige akademikere, og udover at udbyde kursusforløb målrettet små og mellemstore virksomheder vil Københavns Kommune i samarbejde med Google inden udgangen af 2018 opkvalificere 600 af de cirka 6000 ledige akademikere i København.

Det sker gennem et særligt forløb kaldet Digital Koordinator, hvor der undervises i redskaber til digital forretningsudvikling og markedsføring. Forløbet varer tre uger, og erfaringerne viser, at efter knapt et halvt år er 60 % af kursisterne fortsat i job.

TAGS
Digitale Kompetencer
erhvervsliv
Google

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S