Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Digitale kompetencer i øjenhøjde

I samarbejde med Københavns Kommune har Google åbnet Det Digitale Læringshus midt på Nørrebro. Målet er en bevidst synliggørelse af de digitale kompetencer, dansk erhvervsliv skriger på.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Man kan vel næppe kalde Google-initiativet ”Det Digitale Læringshus”, som netop er åbnet i samarbejde med Københavns Kommune, for andet end en win-win situation.

Dels skriger erhvervslivet på digitale kompetencer, og dels trænger en ikke uvæsentlig del af arbejdsstyrken til en digital opdatering, for uanset om man er i arbejde eller ej, er det ikke nogen skade til enten at blive opfrisket på den digitale viden eller ganske enkelt lære at forstå, hvad digital transformation handler om.

Det gælder i alle erhverv og i alle aldersgrupper. For som Googles danske landechef, Malou Aamund, udtrykte det ved åbningen, er selv de unge ikke altid så skarpe på de digitale kompetencer, som vi tror.

Der er trods alt stor forskel på at swipe mellem de sociale medier på en smartphone og kunne tilrettelægge en digital strategi for en virksomhed, men i Det Digitale Læringshus, som er etableret på Nørrebrogade, har både virksomheder og privatpersoner nu mulighed for gratis at blive bedre rustet til den digitale verden.

I pagt med regeringen

I april lancerede regeringen Teknologipagten, hvis mål er at opruste danskernes tekniske og digitale kompetencer. Allerede nu er der mangel på kompetente medarbejdere, og efterspørgslen vil vokse markant. Derfor glædede erhvervsminister Brian Mikkelsen, der deltog i åbningen af Det Digitale Læringshus, sig da også over, at ambitionen allerede det første år er at 10.000 vil deltage i kurserne. Læringshuset spiller således en central rolle i Googles løfte om at undervise og opkvalificere 30.000 danskere digitalt frem mod år 2020.

En stor målgruppe er de ledige akademikere, og udover at udbyde kursusforløb målrettet små og mellemstore virksomheder vil Københavns Kommune i samarbejde med Google inden udgangen af 2018 opkvalificere 600 af de cirka 6000 ledige akademikere i København.

Det sker gennem et særligt forløb kaldet Digital Koordinator, hvor der undervises i redskaber til digital forretningsudvikling og markedsføring. Forløbet varer tre uger, og erfaringerne viser, at efter knapt et halvt år er 60 % af kursisterne fortsat i job.

Stor glæde i kommunen

”Vi arbejder målrettet på at styrke de digitale kompetencer hos de ledige. Virksomhederne har brug for medarbejdere, der forstår den digitale udvikling og kan omsætte den til vækst samt fremgang.

Derfor er vi glade for samarbejdet med Google, og fra de første forløb kan vi se, at træningen i digitale færdigheder gør de ledige i stand til at gå ud i virksomhederne og få foden indenfor. Det er meget imponerende og til glæde for alle parter,” siger beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Cecilia Lonning-Skovgaard.

Hun er ikke den eneste, der glæder sig over de gode erfaringer. Det gør også Janus Krarup, der er erhvervschef i Københavns Kommune, og han føjer til, at matchmakingen mellem kursister og virksomheder fungerer rigtig godt.

Det blev dokumenteret på bedste vis i forbindelse med åbningen af Det Digitale Læringshus, hvor en række virksomheder fortalte om deres erfaringer i samarbejdet med Google og kursusforløbet Succes Online, der er forløberen for dette. Alle kunne således fortælle om positive erfaringer ved at tænke i digitale forretningsstrategier.

Overbygning til online koncept

Det Digitale Læringshus bygger oven på de gode erfaringer med kursusforløbet Succes Online, der blev etableret i 2012 på initiativ af Google og siden har undervist flere end 35.000 kursister. Partnerkredsen tæller ud over Google Erhvervsstyrelsen, Dansk Industri, Dansk Erhverv, FDIH, IT-Branchen, IVÆKST og ASE.

For et års tid siden gik Google så i dialog med Københavns Kommune om Det Digitale Læringshus. Gennem digital træning, kurser, workshops og 1:1 vejledning til privatpersoner og mindre firmaer er målet at få flere danskere med på den digitale vogn og hjælpe selvstændige forretningsdrivende til større vækst.