Home » Erhverv » Digital økonomi byder på en helt ny verdensorden
Digital økonomi byder på en helt ny verdensorden

Digital økonomi byder på en helt ny verdensorden

Share

Det økonomiske verdensbillede er i opbrud, og disruption er efterhånden blevet en global og total proces, der påvirker både den etablerede finanssektor samt både fintech- og techfin-virksomheder. Det er imidlertid også en proces, der giver god grobund for dansk innovation. Det dokumenterer konferencen Copenhagen FinTech Week

Copenhagen FinTech Week er en årlig begivenhed, der trækker konferencedeltagere fra hele verden med henblik på at sætte fokus på de efterhånden mange aspekter, der er i de nye, digitale økonomier. I år var det tredje gang, den blev afviklet, og konklusionen må være, at disruption er meget mere end rebeller, der skyder op nedefra.

Disruption er også manglende evne til omstilling i forhold til de nye aktørers rolle. Derfor er det nødvendigt at forstå forskellene mellem såkaldt demand-side og supply-side disruption. Hvor førstnævnte handler om, at virksomhederne ignorerer de opstartsvirksomheder, der penetrerer den lave ende af markedet for siden at arbejde sig op, handler sidstnævnte om, at der sker en reorganisering af viden i markedet.

Det kan de traditionelle virksomheder have svært ved at omstille sig til, og derfor er det et uomtvisteligt faktum, at disruption – som vel efterhånden er et noget fortærsket begreb – handler om, at alle gode og kendte forretningsmodeller risikerer at blive brudt op i småbidder og sat sammen på ny. De altafgørende begreber i den sammenhæng er nye muligheder for forretning samt nye og bedre oplevelser for kunderne.

For i den digitale verden er det i sidste ende kunderne, der er den mest markante driver for udviklingen. Det må man erkende både hos de etablerede virksomheder og i opstartsvirksomhederne. På Copenhagen FinTech var begge repræsenteret, og i skøn samdrægtighed var alle enige om, at samarbejde er vejen frem.

Se også:  Apple taber markedsandele, mens Huawei stormer frem
Samarbejde en nødvendighed

”Det har blandt andet betydet, at vi har ændret fokus fra kun at satse på intern udvikling og innovation til også at have partnerskaber uden for murene. Det startede med eksterne inkubationsprojekter, som siden er trukket ind i banken. Det har for så vidt været en succes, men udviklingen går så stærkt, at vi er nødt til at have egentlige eksterne partnere.

Derfor har vi allerede foretaget tre investeringer i blandt andre Nordic API Gateway, der er kendt for Spiir, Zenegy, er er et lønsystem, og den finske virksomhed Tomorrow Tech samt deres Dias-løsning, der henvender sig til ejendomsmarkedet”, fortæller Jon Schäffer, der er chef for strategiske partnerskaber i Danske Bank.

Jon Schäffer, der har ansvaret for strategiske samarbejder i Danske Bank, siger, at det er tvingende nødvendigt at kigge uden for egne mure. Udviklingen går simpelthen for hurtigt til, at selv en koncern som Danske Bank kan følge med blot ved egne ressourcer.

Nok så interessant føjer han til, at bank-sektoren i sig selv også er begyndt at arbejde tættere sammen, både når det gælder infrastruktur og nye typer af løsninger. Som eksempel nævner Jon Schäffer Tomorrow Tech, hvor fire banker har lavet en samlet investering, og baggrunden er naturligvis at styrke positionen i forhold til nogle af de helt store giganter, der spøger i horisonten.

Han bakkes op af Lars Malmberg, der er såkaldt Group Head of Commercial Excellence i Danske Bank, og understreger vigtigheden af, at de etablerede banker åbner op for impulser udefra med henblik på at udvikle de løsninger, man i fremtiden skal tilbyde sine kunder. Disruption kører nemlig på tværs af industrier.

Se også:  Slip for at skrive mødenotater - kunstig intelligens klarer det for dig
Ingen kan sove i timen

Spiir er blot en af de mange apps, der er skudt op på det danske fintech-marked
inden for de senere år

I dag går den teknologiske udvikling så stærkt, at ingen virksomhed uanset størrelse kan tillade sig at læne sig tilbage og ignorere, hvad der sker uden for murene. Derfor var det interessant på Copenhagen FinTech Week at opleve blandingen af etablerede virksomheder og opstartsvirksomheder – både de, der er startet op for nylig og de, der allerede så at sige har fået lidt hår på brystet.

Det var ligeledes interessant at se, hvorledes de nye digitale økonomier ikke blot har indflydelse i den finansielle sektor, men også i industrisegmentet samt ikke mindst i leverandørleddet. Fra talerlisten kan således nævnes talere Nets, Danske Bank, Saxo Bank, Pleo, Penni og Spiir samt KMD, Grundfos, IBM og SAP.

Truslen fra techgiganterne

Jon Schäffer siger, at det ikke så meget er de små fintech-virksomheder, der er de største konkurrenter til bankerne, og det er Lars Malmberg enig i. Han siger således, at de store teknologiselskaber skal tages meget alvorligt og, at der vil blive udviklet helt nye forretningsmodeller.

Den største trussel mod de etablerede banker i Norden er derfor – ikke hvis, men når – virksomheder som Google og Amazon lancerer finansielle services. Som eksempel på slagkraften nævner han, at Amazon i løbet af ganske få år har taget 50 pct. af e-handelsmarkedet i Tyskland. Så heller ikke de store finanskoncerner kan tillade sig at hvile på laurbærrene. Der skal hele tiden udvikles nye løsninger til kunderne, for det er dem, der bestemmer, siger Lars Malmberg.

”Når techfin-virksomhederne går ind i at kunne tilbyde finansielle ydelser, er det mere for at få fingre i endnu et dataspor ind til kunderne for at kunne tilbyde endnu mere personaliserede løsninger end det at tjene penge”, siger Rune Mai, der har stiftet Nordic API Gateway og Spiir.

At truslen fra de store skal tages alvorligt blev understreget af, at mens Copenhagen FinTech Week blev afviklet, annoncerede Facebook deres nye Libra-koncept, som er en blockchain-baseret betalingsteknologi. Der er imidlertid flere aspekter i de nye konkurrenceforhold. Således sagde Rune Mai, der er medstifter af Nordic API Gateway og Spiir, at det lige så meget handler om at udvide den samlede pakkeløsning i forhold til kunderne.

TAGS
erhverv
erhvervsliv
økonomi

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S