Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Digital ”legestue” hjælper kunderne til teknologiforståelse

SAP har digitaliseret sig selv og sat strøm til en proces, der har forvandlet virksomheden fra en traditionel leverandør af ERP-løsninger til verdens største leve-randør af Enterprise Application software. Hvordan, kan man opleve i Nordens første SAP Experience Center i København. Her er der mulighed for at få hands-on på løsningerne i en digital ”legestue”.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Når man nu markedsfører sig selv på, at man sælger modulbaserede cloud-tjenester, der enkelt kan strikkes sammen efter Lego-princippet, gælder det om at illustrere konceptet på den mest overskuelige og lettest forståelige måde.

I SAP’s danske hovedkontor i det københavnske nordhavnskvarter, mener man ikke at lange foredrag og talrige PowerPoint-slides er den rigtige måde til det formål. I stedet har man etableret en digital ”legestue”, hvor blandt andet en arbejdende fabrik i modelstørrelse og et lille futtog spiller en central rolle.

I legestuen, som retteligen hedder SAP Experience Center, finder vi daglig leder Thomas Madsen samt Jesper Schleimann, der er SAP’s nordiske Chief Technology Officer. Det er helt tydeligt, at de befinder sig særdeles godt sammen med legetøjet og en række andre installationer, der viser, hvad SAP i dag formår, når det handler om at hjælpe kunderne med at gøre data levende og synlige.

Men der er i høj grad alvor bag legen, for i en tid, hvor vi i en uendelighed taler om disruption samt digital transformation, er et af det vigtigste konkurrenceparametre for alle virksomheder – store som små – adgang til data i realtid.

Fra Big Data til Smart Data

SAP var tidligere kendt som storleverandør af ERP-løsninger – Enterprise Resource Planning. I dag kalder man sig i stedet verdens største leverandør af Enterprise Application software, men hvori består egentlig forskellen?

Jo den består blandt andet i at kunne levere end-to-end løsninger, som ikke blot kan optimere virksomhedens kerneprocesser ud fra et budgetteret produktionsflow, men løsninger, som kan trække data ud fra en mængde forskellige kilder i og omkring virksomheden, samle dem, analysere dem og binde dem sammen, så de skaber værdi i hele forsyningskæden.

”Grundlæggende handler effektiv digitalisering om at gøre live data tilgængelige i hele virksomheden. Det er forudsætningen for en hurtigere omløbstid, som igen er for-udsætningen for at kunne håndtere den eksponentielle vækst, vi både taler så meget om, og som bliver en stadig større del af den virkelighed, virksomhederne skal agere i”, siger Jesper Schleimann.

Helt enkelt forklaret handler det altså om at gøre løse data til Big Data og gøre Big Data til Smart Data, der kan være med til at styrke forretningsprocesserne samt skabe nye forretningsmodeller.

Mand og maskine i samarbejde

Jesper Schleimann understreger, at alle sektorer påvirkes af den digitalisering, der i første omgang har ramt blandt andre mediebranchen og detailhandelsbranchen, men som nu også rammer produktionssektoren og de ordreproducerende virksomheder hårdt og nådesløst. Det kaldes for Industri 4.0 og vil få stor betydning for fremtidens arbejdsmarked.

Ifølge Jesper Schleimann er det nemlig kun i omegnen af 5 % af alle verdens job, der kan fuldautomatiseres, hvilket betyder, at der vil være mange situationer, hvor mand og maskine så at sige skal arbejde sammen.
”Der er ikke nogen tvivl om, at nogle jobs vil forsvinde, mens nye typer af job til gengæld vil komme til. For hvis vi skal fastholde ambitionen om vækst, forudsætter det jo at folk overhovedet har et job.

Det er den virkelighed, vi prøver at illustrere her i SAP Experience Center, og siden det åbnede i oktober sidste år som det første af sin slags i Norden, har vi haft mere end 2500 besøgende. Det mest interessante er imidlertid, at kun godt halvdelen har været det, jeg vil kalde for klassiske SAP-kunder”, siger Jesper Schleimann.

Data skal bringes til live

Centrets daglige leder Thomas Madsen føjer til, at resten har været ganske almindelige besøgende, der har været nysgerrige efter at opleve, hvorledes teknologi kommer til at påvirke vores hverdag, og i den sammenhæng viser SAP sig gerne frem som den platformsvirksomhed, man ønsker at være.

Eksempelvis har man haft besøg af Magistrenes A-kasse, der gerne ville vide mere om fremtidens arbejdsmarked og ikke mindst de ændrede kompetencer, der vil blive efterspurgt i hen over de kommende år.
”Det kan vi bedst illustrere her i vores oplevelsescenter, hvor der er mulighed for så at sige at røre, se og føle teknologien.

Derfor er vores døre åbne for alle, også studerende, netværksgrupper, ledelsesgrupper samt ikke mindst bestyrelser, der f.eks. kan låne et lokale til afholdelse af bestyrelsesmøder, så de kan komme ind og få en fornemmelse af, hvorledes moderne teknologi påvirker en virksomhed. Jeg synes selv, det er fascinerende med de muligheder, vi har i dag, når det gælder om at bringe data til live hurtigt og effektivt”, siger Thomas Madsen.

Digital inspiration

Formålet med SAP Experience Center er at inspirere danske og nordiske virksomheder, beslutningstagere og organisationer, ved at give dem et helt nyt perspektiv på deres digitale potentiale. Målet er at give dem de værktøjer, metoder og prototyper, der er nødvendige for at kunne realisere deres digitale transformation, gøre det digitale til virkelighed og sikre målbare forretningsresultater.

SAP Experience Center kombinerer design og konkrete modeller for at virksomheder på tværs af brancher kan mødes for at innovere deres forretning. Centret tilbyder et interaktivt bestyrelses-lokale, design thinking-rum, et maker space med 3D-printer, demoer af den nye-ste teknologi samt eksempler på digitale transformationer fra hele verden. Alt er samlet i et interaktivt rum, der tilpasser sig til brugernes behov og interesse.

SAP sætter globalt fodaftryk

I dag udgør egentlige ERP-løsninger kun 14 % af SAP’s omsætning, men til gengæld rammer imponerende 76 % af alle verdens transaktioner på et eller andet tidspunkt et SAP-system.

Det skyldes blandt andet, at SAP har et tæt samarbejde med andre førende teknologileverandører såsom Micro-soft, Amazon og Google, hvor platforme i form af Azure, Amazon Webservices samt ikke mindst Google med sine algoritmer til kunstig intelligens spiller en stor rolle. På den konto ser Jesper Schleimann den traditionelle app, som vi kender den i dag, som en kende forældet.

Med det mener han, at verden rent kommunikationsmæssigt er noget fragmenteret og undrer sig over, at man ikke i højere grad kan bruge mere intelligente værktøjer til at få svar på nogle af de daglige spørgsmål, vi har til eksempelvis bank eller pensionsselskab.

Når det gælder om at binde kommunikationsvejene sammen på en mere smart måde, er der altså god plads til forbedring, mener Jesper Schleimann og fremhæver i den sammenhæng SAP’s stemmestyrede CoPilot-teknologi som eksempel.

Live data giver god tilskueroplevelse

Thomas Madsen forklarer om den app-løsning, man blandt andet har udviklet i samarbejde med FC Bayern München og Allianz Stadion i München.

I samarbejde med FC Bayern München og Allianz Stadion i München har SAP udviklet en app, der er til stor nytte for såvel klub som stadion og ikke mindst de mange tilskuere, hvoraf der er plads til 75.000 på stadion. Det er næppe alle, der benytter appen, men den er med til at skabe en god oplevelse og er bestemt en omtale værd.

Appen gør det blandt andet muligt at monitorere intensiteten, når tilskuerne begynder at køre mod stadion, og hvis der opstår trafikale problemer, kan et udvalg af disse modtage en sms, der f.eks. foreslår en alternativ rute. Det samme gør sig gældende, hvis man kan forudse pladsproblemer på de mange parkeringspladser. Så kan udvalgte tilhængere modtage forslag til alternativ parkering, hvor der venter shuttlebusser.

På stadion monitoreres alle indgange, og man følger tilskuerne på vej til deres pladser, og under kampen overvåges de forskellige salgssteder, så man er sikker på, der hele tiden er friske forsyninger af vådt og tørt. Stadion rummer også butikker, hvor man kan købe merchandise, og hvis man kan se, der er stor interesse for at følge en bestemt spiller i appen, kan man give besked om, at der skal trykkes ekstra fantrøjer med hans navn på.

Efter kampen monitorerer man ligeledes, om der er problemer med at komme fra stadion, og hvis det er tilfældet, kan man f.eks. sende en besked til tilskuerne i en bestemt sektion og tilbyde dem en forfriskning ved en af boderne, mens de venter på, trykket letter. Dette er blot nogle enkelte eksempler på funktionaliteten i appen, der altså både før, under og efter kampen benytter live data til at give tilskuerne den bedst mulige oplevelse.

Viser kun løsninger i drift

Det fælles omdrejningspunkt for SAP’s teknologier er skyen og en API-strategi, der som nævnt gør det muligt at integrere løsningerne med andre teknologileverandører. Et par af grundstenene i denne strategi er SAP Asset Intelligence Network, der er et globalt, digitalt økosystem til udvikling, drift og vedligehold og som binder en virksomheds forskellige funktioner sammen i et online realtidsscenarie, så alle data kan deles umiddelbart.

En af SAP’s teknologier hedder Leonardo og er en digital innovationsplatform, der blandt andet understøtter microservices såsom Blockchain, der i fremtiden givet kommer til at spille en endnu større rolle end i dag. Hvorledes blockchain fungerer som koncept, kan man også se i SAP Experience Center. Leonardo anvendes endvidere til at håndtere Internet of Things Machine Learning og Big Data.

Det henvender sig både til virksomheder med flere, spredte lokationer og virksomheder i deres kommunikation med såvel leverandører som kunder.

Et andet omdrejningspunkt er SAP Leonardo, som er en digital innovationsplatform, der er opbygget som et system af modulklodser til håndtering af blandt andet Machine Learning, Blockchain, Data Intelligence, Big Data samt ikke mindst Internet of Things.

Disse og flere andre teknologier kan man altså se ved selvsyn i SAP Experience Center, som er opdelt i områderne Inspire, Ideate, Innovate og Illustrate. Vigtigt er det imidlertid at understrege, at der kun vises teknologier, der er i drift hos kunder. Det dokumenterer, at fremtiden er her nu…!

I SAP’s verden opererer man blandt andet med begrebet digital tvilling. Her illustreret ved en digitaliseret model af denne stålstang. Den er monteret med en sensor, som i realtid på skærmen viser, hvor belastningen er størst, når den bøjes. Det er en teknologi, der blandt andet har stort potentiale i eksempelvis vindmølleindustrien, og netop Vestas er da også på kundelisten hos SAP.