Home » TV » Det var god timing!
Det var god timing!

Det var god timing!

Share

Det startede med en snak i en børnehave. Senere blev det til en tur til det tidligere Østtyskland. I dag har Danmark sin første 24-timers gamer-kanal. Og selvom de kalder det god forbrugerservice og ’græsrodsfjernsyn’, skal du ikke være i tvivl om, at folkene bag mener business, men det er en kamp for overlevelse midt i en krisetid.

Der sidder de. På række, de tre mænd i 40’erne, som står bag G-TV. Redaktionskontoret bærer præg af, at rengøringskonen har haft fri i lidt for lang tid. Det emmer af kreativitet og mandehørm. Det er her, de arbejder på at komme ind i din stue.

Bag sit skrivebord sidder forretningsmanden Mads Ehrhardt med hænderne foldet, mens han fortæller om sin drøms hårde realitet. Ligesom for så mange andre kom finanskrisens omfang bag på G-TV.

”Det går mere op ad bakke, end vi har regnet med, men trækket skal være langt og sejt. Og før det kan blive godt, skal det gøre ondt,” siger Mads i en bestemt tone. Han tror på sin drøm.

Dengang i børnehaven

Har man ikke hørt om G-TV, er det fordi, at tv-kanalen ikke har midlerne til at lave store markedsføringskampagner. Nej, de beskedne midler går til at lave fjernsyn. Det er den realitet, tv-stationen i det københavnske nordvestkvarter befinder sig i, men skyldes det finanskrisen? Ikke ifølge Kenneth Wenzel der er medstifter. ”Når man lancerer en ny kanal, er der ikke så mange indtægter i det første år. Det ville være helt fantastisk, men finanskrise eller ej så løber det ikke rundt det første år.”

[pt id=’2003625′ size=’large’ link=’file’]

 

Og hvor ved han det fra? Kenneth har prøvet det før. Han har været iværksætter, siden han blev færdig som ingeniør fra DTU i København. Han var én af hovedmændene bag en tv-kanal for studerende – det var dengang, han mødte Mads. Deres veje krydsede i en børnehave, hvor begge deres børn gik. De faldt i snak, ingeniøren, der havde en forkærlighed for eksperimenterende fjernsyn og forretningsmanden fra det TDC-ejede BoomTown, der elskede videospil. Mads prøver at sælge ideen til BoomTown, men det er ikke noget for TDC, så projektet forbliver ved snakken.

Der gik nogle år, før snakken om at lave en gaming-kanal blev til virkelighed.

Timing – nu smøges ærmerne op!

I foråret 2008 er tiden den rette. Her fatter Kenneth telefonen og ringer til Mads. For studenterkanalen lukker og slukker, og Kenneth står tilbage med sendetilladelse samt et tv-hold – nu skal der ske noget andet! Mads har tiden til det, eftersom han er stoppet hos BoomTown, men hans gaming-entusiasme er ikke falmet. Der mangler dog én, som ikke kun er spilentusiast, men rent faktisk ved noget om spilbranchen og dens historie.

Se også:  TDC og Microsoft i samarbejde om hybride arbejdspladser

Han kommer i tanke om Christian Johansen.
”Jeg kender Christian fra Boomtown-dagene. Christian er, ifølge min mening, en af dem i Danmark, der kender allermest til gaming. Han har en utrolig paratviden inden for gaming, og jeg ville ikke spille Buzz imod ham.”

Christian har arbejdet med spil, siden ruderkonge var knægt. Møder man ham første gang, kan det hænde, man rynker på øjenbrynene og tænker – det sagde han ikke! Da Mads kontakter ham, er Christian blevet fritstillet hos BoomTown, fordi TDC skærer ned i gaming-forretningen. Det er i efteråret 2008, hvor den store europæiske spilmesse i Leipzig finder sted.

[pt id=’2003624′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Den danske gamerbranches grand ol’ man Christian Johansen.”‘]

Den danske gamerbranches grand ol’ man, Christian Johansen.

”Der er ikke nogen fremtid i gaming ifølge TDC, så det var god timing,” kommer det fra Christian.

Christian pakker sin kuffert og tager med Mads til spilmessen i Tyskland. Her begynder samarbejdet med G-TV. Deres første opgave bliver at dække en af spilbranchens største events i 2008.

Skal man være nørd for at se G-TV?

Man kan sidde tilbage med fornemmelsen af, at en 24-timers gaming-kanal bliver for nørdet – og dermed kun fænger hos et mindre publikum. For hvorfor er spilbranchen så interessant, at man kan køre en hel tv-kanal med gaming? Kan man ikke bare tænde for Troldspejlet, hvis man vil vide noget om spil?

”Der bliver udgivet mellem 1.600 og 2.000 spil om året, hvis vi tager alle pc-spillene med. Har du limiteret tid, som du også lige skal dele med nogle tegneserier og film, så kan du ikke få det hele med. Vi arbejder på et ”græsrodsplan”, og der er vores fordel så, at vi ikke behøver at begrænse os til 30 minutter. Vi kan gå ind og lave et meget mere tilbundsgående program,” fortæller Mads Ehrhardt, der samtidig afviser tanken om, at udsendelserne går hen og bliver for nørdede for det brede publikum.

[pt id=’2003627′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”For Mads erhardt betød en tur i børnehaven starten på egen tv-station.”‘]

For Mads erhardt betød en tur i børnehaven starten på egen tv-station.

”Vi prøver at fænge så bredt som muligt. Vi ved godt, at det er hardcore-gameren, der ligesom skubber vejen for os, men vi kigger på det brede segment. Vi viser ikke timelange udsendelser med Counterstrike og Warcraft III kampe. Vi synes, vi har noget for alle, der har den mindste interesse for gaming. Det kan være trailere, anmeldelser og nyheder.”

Selvom der er tale om fjernsyn på græsrodsplan, opfatter G-TV sig ikke som en usaglig amatørkanal. Det skinner igennem hos Kenneth, når han taler om holdet bag.

”Det er jo en underholdningskanal, der bliver produceret af professionelle tv-folk sammen med gamere, som ved, hvad de taler om. Vi har flere, der er uddannede mediefolk med interesse for gaming. Det er derfor, vi er gået sammen. Tv-folkene er mine gamle folk. Mads og Johansen – de er gamere.”

Se også:  Hvilket netværk er det bedste i Danmark? Stor undersøgelse klar med svaret

Der bliver peget på Christian Johansen, spilbranchens grand old man, som værende garant for, at de professionelle mediefolk laver udsendelser med korrekt og relevant indhold.

”I fællesskab finder vi ud af, hvad det er for noget tv, der skal laves, og så er jeg ham, der sidder ovre i hjørnet og brøler, der kommer altså ikke nogen fodboldspil fra Electronic Arts i år, eller noget lignende,” siger Christian med et smil på læben. Han kender sin rolle på redaktionen og fremhæver vigtigheden i, at der er garvede gamere på holdet.

”Det fungerer faktisk meget godt, at tv-folkene, som gamer den i fritiden og kommer med deres ideer til udsendelser, hvor jeg så er det store leksikon, de slår op i og spørger ind til.”

De kan bare ikke give slip

Der er ikke tale om et 8-16 job for de tre familiefædre bag G-TV. Kanalen tager det meste af deres vågne timer, og de har ikke lagt skjul på, at det er hårdt arbejde, men der er en vis gejst for det, de laver.

”Det er et skide spændende miljø,” lyder det kort og kontant fra Mads, mens Kenneth taler mere om den udfordring, der ligger foran ham som ingeniør.
’Jeg er jo tekniker. Det er død spændende at kreere noget nyt. Vi sender i øjeblikket i traditionel standard definition, men jeg ville gerne, vi kunne sende i high definition. Samtidig arbejder jeg på, at vi kunne sende på mobiltelefoner.”
Da der bliver kigget over på Christian, er det en mand, der efterhånden har talt sig varm, som kommer til orde.

[pt id=’2003626′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Kenneth Wenzels professionelle liv er i stor stil gået med at lave eksperimentelt fjernsyn.”‘]

Kenneth Wenzels professionelle liv er i stor stil gået med at lave eksperimentelt fjernsyn.

”Jeg vil bare gerne have folk i tale – og jo flere, jo bedre. Tv-verdenen er en god måde at nå ud til folk på, og det er det, det handler om. Og ser man på Troldspejlet, så er det meget konformt i strukturen. Så kommer der en anmeldelse og ditten, dutten og datten. Der må gerne være noget mere, noget sjovt og diskussion. For det, der er interessant, er når folk begynder at diskutere spil, og de lytter, når man siger ”lad nu være med at hoppe på den igen, brug de 500 kroner på noget andet”.

Det er forbrugerservice, og det er det, der er vigtigt for mig. Det bruger jeg meget af min fritid på. Måske ikke 24 timer i døgnet, men det kan let blive 18 timer på spil – det er det, jeg brænder for.


TAGS
Boomtown
G-tv
TDC

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S