Home » Software » Dét skal du vide om virtuelle maskiner
Dét skal du vide om virtuelle maskiner

Dét skal du vide om virtuelle maskiner

Share

Elsker du at lege med avanceret virtualisering, så kom med ud på legepladsen her, hvor du også kan springe med tilbage i tiden til virtualiseringens barndom. Du får en hurtig gennemgang af den aktuelle virtuelle verden fra enkeltstående virtuelle gæster i VirtualBox til superorkestrerede gæster

Nu om dage verserer der en konspirationsteori om, at verden ikke findes, og at alt dette – altså det, der foregår i redaktionslokalerne hos AOD – er en snedig virtualiseret simulation, der bliver afviklet af et vrantent teenage-rumvæsen på en Apple IIq-kvantecomputer. Vi ser her bort fra enkle spørgsmål som “Hvorfor?” og “Hvad med at give mig mere i løn?” og konstaterer i stedet, at den moderne verden nu om dage faktisk i vid udstrækning bliver styret i en virtuel verden.

Denne tekst bliver afviklet som en del af en Java Virtual Machine inden i en browser. Den bliver lagret i “skyen” som en styret virtuel lagerpulje, der bliver vedligeholdt som del af et Kubernetes-orkestreret virtuelt containersystem. De websider, vi har læst under vores research til denne artikel, er blevet leveret af virtuelle serverclusters, og den musik-streaming-tjeneste, som underholder os i vores pauser, kommer fra en tilsvarende serverfarm. Og så videre, og så videre.

Dette er i meget høj grad den kommercielle del af vores virtuelle verden, hvor kompleksitet bliver abstraheret hinsides automatiserede softwarelag med henblik på nemmere håndtering. I takt med, at virtuel teknologi begiver sig ind på gpu-området, orkestrerer den nu gamestreaming-tjenester og firma-accelererede 3D-desktops. Men selv på vores personlige maskiner kan den samme abstraktion hjælpe os med at håndtere vores egen række af virtuelle maskiner, der kører og afprøver software fra Linux-servere til gamle Windows-installationer, DOS-spil og meget andet. Lad os derfor se på de redskaber, der bliver brugt, hvordan man kan køre virtualiserede maskiner, og hvordan den virtuelle teknologi kommer til at omfatte gpu’er.  Nøglen til succes med virtualisering er i den sidste ende finansiel, og når vi siger finansiel, taler vi om dovenskab. Man kan oprette mængder af virtuelle servere efter behov og droppe dem, når der ikke længere er brug for dem. Det gør systemadministratorens arbejde nemmere, men det betyder også, at man nemt kan skalere tjenester – op og ned – i overensstemmelse med behovet. Det minimerer udgifterne og kan i den yderste konsekvens blive gjort til en automatiseret proces.

Man skal beherske sig, når man bruger disse skydere, men med gamle systemer er beskedenhed en dyd.

Denne teknologi sigter i første omgang på Xeon-servere med 22 kerner, men en Intel Core i5 eller AMD Ryzen rummer faktisk den samme hardware-virtualiseringsteknologi som disse serversystemer. Vi kommer sikkert ikke til at køre systemer på helt det samme niveau, men vi kan sagtens høste fordelene fra både hardware- og open source-softwareudviklingen.

På AOD har vi tidligere beskæftiget os med VirtualBox. Dengang drejede det sig om version 5.2 af VirtualBox, men siden har version 6.0 set dagens lys, og i slutningen af 2019 blev version 6.1 lanceret. En væsentlig faktor var integrationen ind i Oracle Cloud-tjenesten i tilgift til en gui-opdatering, men hertil kom en anden tilføjelse i form af overgangen til VBoxSVGA-support (også VMSVGA).

VMSVGA står for VMware SVGA (der er standarden for Linux), og den bruger en VMware-udviklet skærmdriver, der er mere effektiv end den gamle VirtualBox VBoxVGA-driver, og som stadig er hurtigere end den nyere VBoxSVGA-driver (Windows’ standard). De understøtter begge OpenGL 2.1 og DirectX 8/9-acceleration med Windows, når man har installeret VirtualBox-tilføjelserne.

1 2 3 4 5 6 7Næste

TAGS
virtualisering
Virtuel maskine

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S