Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Det nye Digital Post fra det offentlige udskydes til 2022

Det nye Digital Post fra offentlige myndigheder, som var planlagt til at gå i luften den 30. november 2021, udsættes til første kvartal 2022. Indtil da vil borgere og virksomheder fortsat modtage Digital Post fra det offentlige i e-Boks, på borger.dk og Virk, som de plejer.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den nye løsning til Digital Post sættes først i drift i begyndelsen af det nye år. Lanceringen af løsningen, som ellers er færdigudviklet og klarmeldt til at gå i luften d. 30. november, udskydes til første kvartal 2022. Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Rykkes på grund af corona

Udskydelsen forklares med at den nye Digital Post-løsning er en kompleks løsning, som kræver flere end tusinde integrationer mellem løsningen, myndigheder og leverandører. Regionerne har rejst bekymring om, at en fastholdelse af det planlagte lanceringstidspunkt udgør en betydelig risiko på et tidspunkt, hvor sundhedsvæsnet i forvejen er presset. Hertil kommer, at sundhedsmyndighederne i den nuværende situation vurderer det afgørende at kunne sende coronarelateret Digital Post ud til borgerne.

"Sygdomssituationen i det danske samfund stiller i øjeblikket særligt høje krav til, at leverancen af Digital Post til borgere og virksomheder er stabil og pålidelig til hver en tid, så sundhedsfaglig information kan komme hurtigt, nemt og sikkert ud til alle modtagere. Det er derfor afgørende, at der på nuværende tidspunkt ikke sker større driftsforstyrrelser på en kritisk infrastruktur som Digital Post-løsningen, også selvom sådanne forstyrrelser måtte være kortvarige", hedder det i pressemeddelelsen.

Sikkerhed og tryghed i første række

Digitaliseringsstyrelsen vurderer således, at det er mest hensigtsmæssigt at udskyde lanceringen for yderligere at sikre driftssikkerheden ved lanceringen af den nye løsning på et tidspunkt, hvor rettidig kommunikation mellem offentlige myndigheder, borgere og virksomheder aldrig har været vigtigere.

”Som ansvarlig myndighed for landets kritiske it-infrastruktur er det vigtigt for os ikke at skabe usikkerhed hos myndighederne. Vi befinder os i øjeblikket i en tid, hvor sundhedsvæsenet er under pres, og kommunikation fra offentlige myndigheder om fx vaccineindkaldelser er helt kritisk for vores samfund. Det stiller øgede krav til driftsstabiliteten ved en løsning som Digital Post. Derfor må vi desværre med kort varsel meddele, at vi har besluttet at udsætte lanceringen. Vi skal nu lægge en detaljeret plan for, hvornår løsningen helt præcist lanceres i første kvartal af 2022”, siger vicedirektør Adam Lebech, fra Digitaliseringsstyrelsen.

Digital Post består ikke bare af den centrale postkasse (selve Digital Post-løsningen) men også af alle de systemer, som bruges til at sende post til og fra postkassen. Derfor er der tale om adskillige tusinde integrationer, der skal sættes op i tillæg til de integrationer, der skal finde sted fra de platforme, hvor borgere og virksomheder læser deres post.

En ny dato for lancering forventes annonceret i december.

Udsættelsen sker i forbindelse med leverandørskift af Digital Post og ved overgangen fra det hidtidige it-system hos e-Boks A/S til det kommende it-system, der driftes af Netcompany A/S. Ved overgangen til den nye postløsning hjemtager Digitaliseringsstyrelsen dataansvar, strategisk ejerskab og beslutningskompetence for Digital Post, samt sørger for flytning af borgeres og virksomheders post.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere