Home » Kunstig intelligens » Det er ikke længere kunstigt med kunstig intelligens
Det er ikke længere kunstigt med kunstig intelligens

Det er ikke længere kunstigt med kunstig intelligens

Share
Kan give Danmark en fordel

”Fordi man kun lige er begyndt at arbejde med standarder på området, er der lige nu et vindue åbent for, at det kan blive en konkurrencefordel for danske virksomheder, at vi er med fra begyndelsen og tager teten, blandt andet hvad angår dataetik og ansvarlige algoritmer, dvs. hvordan den kunstige intelligens træffer beslutninger på baggrund af data,” siger Kim Skov Hilding.

Særlig på et punkt er Danmark foregangsland, og det er inden for robotter. Den såkaldte robotklynge i og omkring Odense er et af verdens hotspot. Nu er robotter i sig selv ikke kunstigt intelligente. De kan programmeres til at udføre enkle opgaver, uden selv at tage stilling til, hvordan de løses. Men den kunstige intelligens er på vej ind i de danske robotter. Det gælder for eksempel virksomheden Mobile Industrial Robots mobile robotter, som har fået gode manerer takket være AI, som du kan læse om i denne artikel.

Se også:  Nu tager de lærenemme maskiner over
AI-hjernens hemmeligheder

Det er netop kernen i kunstig intelligens: Software, tjenester og robotter lærer selv at tage valg og beherske forskelligartede situationer. Det sker ved hjælp af maskinlæring, hvor algoritmerne bag beslutningen prøver sig frem til den rette løsning, indtil den er fundet. Ved at oplære AI-enheder gennem tusindvis af konkrete situationer og belønne dem for beslutninger, der giver de ønskede resultater, bliver de ”intelligente”.

Ægte kunstig intelligens er, når mennesker slet ikke behøver hjælpe til i forbindelse med, at for eksempel en robot skal løse en opgave. Det finder den selv ud af ved at prøve sig frem og lære af sine fejl, og vi mennesker ved ikke engang, hvordan robotten når frem til sine konklusioner.

Se også:  Byerne skal være højteknologiske

Når streamingtjenesten Spotifys algoritmer vælger en spilleliste til dig på et givet tidspunkt i dit liv og din dag, så aner selv Spotifys ingeniører ikke i detaljer, hvordan det konkrete valg blev foretaget. Ingen kan aflæse et menneskes tanker. Og heller ingen kan aflæse en ægte AI-hjerne.

 

TAGS
AI
innovation
Kunstig intelligens

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S