Home » Kunstig intelligens » Det er ikke længere kunstigt med kunstig intelligens
Det er ikke længere kunstigt med kunstig intelligens

Det er ikke længere kunstigt med kunstig intelligens

Share

Standarder inden for kunstig intelligens er vigtige, lyder det fra Dansk Standard. Fælles internationale standarder vil nemlig åbne markedet og gøre det nemmere at udvikle og afsætte ny teknologi og nye produkter. Samtidigt vil standarder for kunstig intelligens øge trygheden for danske forbrugere.

6 nye steder hvor AI tager over

Sport, kunst og spil er nogle af de nye områder, som kunstig intelligens erobrer. Disse eksempler stammer fra Rbot.dk.

1 skaber billeder af personer, der ikke findes

De store modefirmaer kan spare store penge til modelhonorarer, for modellerne på alle de flotte billeder kan nu skabes af kunstig intelligens. En gruppe japanske forskere fra virksomheden Data-grid har udviklet et AI-program, der kan generere billeder af fiktive mennesker og gengive både skikkelser og ansigter, der slet ikke findes.

Japanerne er dog ikke de første, der har formået at skabe fiktive personer ved hjælp af kunstig intelligens. Tidligere på året præsenterede forskere på Cornell University i USA et program, som kan generere portrætter af personer, der aldrig har sat deres ben i denne verden. Resultatet har bl.a. kunnet iagttages på hjemmesiden thispersondoesnotexist.com, og billederne ser nærmest skræmmende realistiske ud.

Et tøjfirma som svenske H&M har allerede i nogle år brugt en billedteknologi, der blander computergenerede kroppe med ægte modellers ansigter. Men nu kan computeren altså klare både krop og hoved i samme tur.

2 Fodboldklub løfter niveauet med supercomputer

Hvem har hørt om den britiske fodboldklub Leatherhead FC? Nej, vel? Men den findes faktisk. Klubben fra den syvendebedste række har indledt et samarbejde med IBM for at teste, om teknologigigantens supercomputer Watson kan bruges til at forbedre de enkelte spillere og holdets præstationer på banen. AI-værktøjet har blandt andet udtaget spillere til kommende kampe.

Watson bruger Big Data fra fodboldkampe på to måder. Watson Discovery analyserer kamprapporter og sociale medier for at samle information om modstanderne før kamp. Og Watson Assistant gør det muligt med almindeligt sprog at stille simple spørgsmål og få detaljerede svar – for eksempel bede om alle videoklip fra en bestemt angriber inklusive data om spillerens præstationer.

Se også:  Kender du fremtiden? Det gør Samsung

Fodbold-Watson er blevet stærkere gennem sæsonen. Det forbedres ved hjælp af maskinlæring, især feedback fra de mennesker, som bruger systemet. Watson bruges også inden for golf, basketball og tennis.

3 Googles AI står bag unikke digt-portrætter

Send en selfie og nogle ord om dig selv, så skaber Googles kunstige intelligens et unikt digt. Google kalder den nye, kunstneriske form for Poemtraits (digtportrætter).

Digtet bliver ifølge Google ikke skabt ud fra eksisterende fraser eller ved at kopiere andre digte.
Selskabets kunstige intelligens er blevet fodret med træningsmateriale, der indeholder mere end 25 millioner ord, som ofte er brugt af digtere i det 19. århundrede. Herved har den kunstige intelligens bygget en kompleks statistisk model, så den kan skabe dit unikke, romantiske digt.

Du kan prøve eksperimentet af dig selv her (husk dog, at webappen kræver adgang til dit webkamera eller mobilkamera): https://artsexperiments.withgoogle.com/poemportraits_ga=2.33161846.992826029.1556786810799000725.1554196893

4 Tegn to cirkler og en bule – så har du en ugle

Grafikkort-giganten Nvidias nyeste AI-teknologi kan skabe kunst, fotorealistiske motiver og scenerier ud af dine mest ubehjælpsomme streger og klatter. Det kan afprøves med appen GauGan – inspireret af maleren Paul Gauguin og det intelligente netværk GAN (Generative Adversarial Network), som danner grundlaget for appens kunstneriske åre.

GAN-modellen fungerer ved at skabe en slags konkurrence mellem to neurale netværk, som trænes på forskellige opgaver og bliver belønnet, hvis de klarer sig godt. Det ene netværk kan eksempelvis blive trænet i at skabe uglekarikaturer, som det andet netværk derpå får til opgave at skelne fra gengivelser af virkelige ugler. Det første netværk får med andre ord et point for hver gang, det frembringer en ugle, som det andet netværk genkender som en ægte fugl. Det andet netværk får derimod point, hvis det vælger en falsk ugle frem for en ægte.

Og hvad kan sådan en algoritme så bruges til? Denne software vil kunne udnyttes inden for spilproduktion, ligesom Nvidia forestiller sig, at teknologien også kan bane vej for bedre situationsgenkendelse for selvkørende biler.

Se også:  Nu tager de lærenemme maskiner over
5 Ny spil-streamingtjeneste bruger AI til at ændre stilart

Den nye Google-spiltjeneste Stadia kan mere end bare streame spil. Det har også en funktion, Style Transfer, der med maskinlæring kan tilføje stilarter fra kunst til spil.

Det vakte stor opmærksomhed, da Google i denne uge afslørede deres nye spil-streamingtjeneste ved navn Stadia. Det er dog ikke kun muligheden for nemt at streame og købe spil fra næsten alle enheder, der er interessant ved den nye tjeneste. Den har nemlig også kunstig intelligens gemt i en funktion ved navn Style Transfer. Med den kan der tilføjes stilarter til den gamingverden, du befinder dig i, og det endda i realtid.

På demonstrationsbilledet kan du se, hvordan et maleri af Kandinsky bliver lagt ovenpå en spilscene, mens spillet er i gang, og bagefter bliver scenen ændret til at matche van Goghs berømte billede ”Stjernenatten”.

Det er Googles hensigt, at Style Transfer skal være et nemt værktøj for spiludviklere, der kan integrere funktionen i deres spil og automatisk generere elementer miljøer, objekter, overflader m.m., så udviklerne kan koncentrere sig om andre opgaver.

6 Nye basketball-stjerner findes med tv-analyse

Det bliver nemmere at finde fremtidens basketball-stjerner. En af de store amerikanske klubber har netop indført en AI-teknologi, som finder talenterne ved at analysere tv-transmissioner fra college-ligaerne. Klubben benytter virksomheden Stats såkaldte AutoStats-platform.

Med denne platform kan man indsamle data om de unge spillere i USA’s lavere-rangerende college-ligaer. Det sker ved hjælp af computer vision-teknologi og efterfølgende AI-baseret databehandling.

Men det særlig smarte er, at man kan trække på dataene fra tv-transmissioner fra college-kampene, der sendes direkte til et stort, interesseret publikum. Der er normalt ikke nogen sporingssystemer på college-banerne, så det har ikke tidligere været muligt at basere talentudvælgelsen på baggrund af nogen form for data – ud over hvor mange mål og assists de enkelte spillere leverer. AutoStats kan ikke kun bruges til udvælgelse af spillere, men også til at forbedre den enkelte spillers præstationer.

TAGS
AI
innovation
Kunstig intelligens

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S