Home » AOD Pro » Design for livet: Derfor ser B&O ud som det gør
Design for livet: Derfor ser B&O ud som det gør

Design for livet: Derfor ser B&O ud som det gør

Share

Kun få elektroniske enheder i denne verden er så designede som dem, Bang & Olufsen laver. Vi har bedt administrerende direktør Kristian Teär og kommunikationschef Jens Gamborg om at beskrive B&O’s filosofi

Der findes ikke mange teknikmærker, som kan bryste sig af at have lavet ikonisk design i næsten et århundrede. Bang & Olufsen har fået hi-fi-entusiaster til at savle over overdådig lyd og tidløs stil, lige siden firmaet blev grundlagt af Peter Bang og Svend Olufsen tilbage i 1925.

Umiddelbart efter fejringen af 95-årsjubilæet sidste år talte vi med firmaet om, hvordan man laver produkter, der leverer fremragende lyd, ser naturlige ud i dagligstuen og modstår tidens tand.

Hvad er udgangspunktet, når Bang & Olufsen begynder at designe et nyt produkt?

KT: Til at begynde med er der en passion for perfektion med hensyn til lyd. Det drejer sig om at gendanne lyden, som den var tænkt af kunstneren, da den blev skrevet. Det er derfor, vi har vores egne tonemestre – de mixer lyden sammen og forstår, hvordan den skal lyde – og det opbygger en overlegen lydoplevelse.

En kunde skrev for eksempel til mig for at fortælle, at hans kone havde været pianist, men nu var hun meget syg. Derfor købte han et par H95s til hende, og da hun hørte en klaverkoncert af Beethoven, begyndte hun at græde, fordi hun kunne høre fingrene bevæge sig over klaviaturet. Det er ved den lydoplevelse, det hele begynder.

Vi skal imidlertid videre til det fysiske design, og det skal også være forbløffende og se strålende ud. Jeg er meget stolt af, at vi bruger former og geometrier, der er tidløse, fordi tidløshed går aldrig af mode. Hvis man bruger masser af anstrengelser og tid på at tilvirke udstyret ordentligt, får man innovative enheder, der holder evigt.

Når man kombinerer dette design med håndværksmæssig kunnen og med den lydoplevelse, vi stræber efter at skabe – og hertil føjer den tillid, vi har til det, vi har udviklet – så er det, at vi får et forbløffende produkt.

Den trådløse Beolab 19’s søjledesign understreges af træprofilerne.

Hvordan beslutter I jer for de rigtige materialer til et B&O-produkt?

KT: Vi har en talemåde her i firmaet: Det skal lugte, føles og lyde som B&O. Vores A1 er designet med kærlighed og omhu af Cecilie Manz. Hendes inspiration var den fornemmelse, man får, når man på stranden samler en smuk sten op og holder den i hånden. Og når man løfter en A1 op, føles den på den måde. Det er rart at holde på den.

Derfor ville vi ikke have sort plastik. Vi ville have noget, der er smukt at se på, og som er tidløst og udført med den bedste håndværksmæssige kunnen. Her har vi set på det, vi er gode til, især når det gælder aluminium. Det er et godt materiale at bruge. Og når det gælder aluminium, har vi færdigheder, som ingen andre besidder. 

Det skal også være et ægte og autentisk materiale. Hvis det ligner aluminium, er det aluminium; hvis det ligner træ, er det træ. Den Golden Collection, vi lancerede sidste november, omfatter blandt andet den gyldne udgave af Beosound Balance, og dens fod ligner marmor. Den er nemlig af marmor. Det er ikke noget, vi har malet, så det ligner marmor. Og foden, som ser ud, som om den er af træ, er naturligvis lavet af ægte træ.

TAGS
B&O
Bang & Olufsen
bang og olufsen
Hi-Fi
Højttalere

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S